APEK: Češi utratili loni na internetu 196 miliard korun

pátek, 8. ledna 2021, 07:25 Aktuality, Retail, Výzkum MediaGuru

O 26 % více než předloni utratili Češi v roce 2020 na internetu.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

V roce 2020 Češi rekordně utráceli – celkem loni na internetu utratili 196 miliard korun, což je o 26 % více než rok předtím. E-commerce se na celém maloobchodě podílela z 16 %. V následujícím roce pak Asociace pro elektronickou komerci (APEK) očekává překonání hranice 200 miliard.

Podle výzkumu APEK mezi spotřebiteli, více času stráveného doma, home-office, on-line školní výuka či individuální sportování patřily mezi motivaci 51,3 % Čechů, kteří si v e-shopech objednali „koronavirové“ zboží navíc.

„V posledním čtvrtletí roku 2020 nás zajímalo, co znamenal Covid-19 a související opatření z pohledu spotřebitelů nakupujících na internetu. Proto jsme se jich zeptali, zda nakoupili nějaké zboží, které potřebovali s ohledem na nový životní styl, navíc. Více než polovina respondentů našeho výzkumu mezi uživateli internetu nám potvrdila, že v uplynulých třech měsících takovou objednávku v e-shopu provedla,“ komentuje výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Mezi hlavní důvody, které spotřebitele vedly k neplánovaným nákupům v on-line obchodech, patřily nezbytnosti jako doplnění vybavení domácnosti (45,8 %) či nákupy chybějícího zboží denní spotřeby (36,4 %). Češi se ale také chtěli doma zabavit, a proto měli zájem o domácí zábavu (TV programy, hry apod.) v 19,9 % či sportovní vybavení (16,7 %). Naopak povinnosti motivovaly respondenty výzkumu k neplánované objednávce v případě práce z domova (16,5 %) a online školní výuky dětí (14,2 %).

Zdroj: APEK

Zdroj: APEK

V předvánočním období, které začíná současně s měsícem říjnem, utratili Češi celkem 66 miliard korun. Nákupy před svátky v e-shopech souvisely s přímými obavami zákazníků z nákazy Covid-19 v kamenných prodejnách. „Internetový prodej nabídl spotřebitelům významně nižší rizika. To bylo dalším přínosem pro 32 % Čechů, kteří vnímali zvýšené nebezpečí přenosu při osobním nákupu jako jednu za bariér,“ doplnil Jan Vetyška.

-stk-