Komentář: Přichází doba externích šéfů marketingu

pátek, 29. ledna 2021, 07:40 Marketing MediaGuru

Rok po propuknutí pandemie koronaviru firmy začínají spoléhat na externí ředitele, nejčastěji v oblasti marketingu a public relations.

Autor komentáře Ondřej Vácha, zdroj: Ondřej Vácha

Autor komentáře Ondřej Vácha, zdroj: Ondřej Vácha

Pandemie s sebou přináší mnohé změny. Jednou z nich je i nastupující trend externích ředitelů, kterými se snaží firmy ušetřit na manažerských pozicích zejména v oblasti marketingu a komunikace. Týkat se to může 5 až 10 % firem, odhaduje ve svém textu Ondřej Vácha, manažer Headim Delta Team.

Firmy snižují rozpočty a nemůžou si dovolit najímat drahé manažery nebo ředitele na hlavní pracovní poměr a hýřit benefity. Navíc startupová scéna začíná udávat jasné trendy a externí zaměstnanci nejsou dnes žádnou výjimkou. Je jen otázkou času, kdy tento trend začnou uplatňovat i velké korporáty nebo střední či větší podniky.

Když pomineme HR proces najímání, hledání ředitele dlouhé měsíce, drahé inzeráty, několik kol pohovorů a poté nástup a zaškolení, firma většinou svému řediteli nabídne navíc i určité výhody. Těmi jsou zpravidla služební vůz, notebook, telefon, lekce angličtiny, stravenky, nebo sportovní aktivity.

Žádné náklady ani benefity navíc

Vezměme například ředitele marketingu na plný úvazek a dáme mu plat 100 000 Kč v hrubém. Když vynecháme debaty o zrušení superhrubé mzdy, která stále trvá, ředitel stojí firmu 133 800 Kč plus náklady na auto, telefon, notebook a další. Dostáváme se klidně až na dvojnásobek hrubé mzdy, to znamená i 180 000–200 000 Kč.

Pokud firma najme externího ředitele marketingu s vlastním autem, notebookem i telefonem a zaplatí mu 100 000 Kč na fakturu, bude to firmu stát pouze těch 100 000 Kč. Jak jednoduché! V době krize se toto řešení může jevit jako dobrá úspora.

Efektivní externí ředitel má zkušenosti například s vedením marketingu a nastavováním strategií, řízením lidí a prošel si větším portfoliem společností. Firmy si najímají tento typ lídrů buď na přechodné období, než si najdou někoho na HPP, nebo v krizové situaci. Samozřejmě i člověk, kterého najdete na HPP, může být ostřílený matador, ale externista bývá větší dravec, osvobozený od zdlouhavých korporátních procesů, který posune firmu o level výše rychleji a efektivněji. 

Externista je flexibilnější

Externista bude proto flexibilnější. Rychleji se přizpůsobí situaci, může nabídnout dohodu pracovního poměru jen na pár měsíců nebo řízení marketingu pouze na dobu, než se firma stabilizuje. Pracovní smlouva se dá upravovat i za pochodu a není k tomu potřeba tým právníků, HR a dalších oddělení.

A firemní benefity? Děkuji, nepotřebuji, měl by odpovědět správný externí lídr. Služební auto nepotřebuje, má vlastní, stejně tak notebook a telefon. Externista může ale chtít jediný benefit: časovou flexibilitu. Své práci se já bude věnovat s maximální péčí a nasazením, ale nepotřebuje k tomu trávit čas v kanceláři od devíti do pěti. To je asi jediná výhoda Covid-19. Firmy si začínají uvědomovat, že sezení na kancelářské židli nepřinutí zaměstnance pracovat.

Externí ředitel je většinou najímaný na nějakou část měsíce či týdne, například na 80 hodin v měsíci, 2–3 dny v týdnu nebo prostě dle dohody. Fakt, že pracuje v kancelářích pondělí až středa neznamená, že vám ve čtvrtek nezvedne telefon. Pracuje, když je potřeba, akorát u toho nemusí sedět v kanceláři.

Alternativa pro zhruba 10 procent firem. Alespoň prozatím

Po externím šéfovi většinou sahají malé podniky či startupy, které nemají finance na to, aby mohly živit drahého managera na HPP. Jsou zde i příklady rodinných firem či firem o zaměstnancích do nižších desítek, které marketing ve větší části ani neřešily, ale v době covidu zjistily, že se bez něj už neobejdou. Počet se nedá přesně vyčíslit, firmy se tím samozřejmě nechlubí, ale dle mého odhadu na tomto modelu může fungovat 5–10 procent firem.

Externisty běžně využívají IT firmy a startupy

Majorita technologických a IT firem jede klasickým způsobem externích dodavatelů a takto funguje celá startupová scéna. Kvůli covidu na tento model přechází stále více firem, protože si nemohou dovolit platit drahé lidi.

Firmy se tímto modelem neprezentují. Nejčastěji jde ale také o automotive, digitální měny či FMCG. Všechny firmy byly už ve stavu několikaleté existence a obratu vyšších desítek milionů korun, jedna dokonce i vyšší stovky milionů.

Firmy, které sahají po externistech, mají i několik stejných parametrů – počet zaměstnanců se pohybuje od 5 do 15 lidí, marketingový tým je velmi malý, marketing se ve firmě řeší okrajově, vědí, že ho musejí dělat a nemají seniorního člověka, maximálně několik juniorů.

Marketingu jsem jen já už šéfoval šesti firmám firem z různých segmentů, jeden čas i ve třech firmách najednou. Při vstupu do společnosti dělám vždy vstupní analýzu, připravuji marketingový plán, který většinou chybí, a s daným týmem jej začínám realizovat.

Autor textu: Ondřej Vácha, manažer Headim Delta Team