Rybízák: Do velkých řetězců má naše víno vstup zakázán

úterý, 19. ledna 2021, 12:35 Retail, Marketing

Česká ovocná vína pod značkou Rybízák zvládají pandemii zatím vcelku úspěšně, i díky tomu, že 90 % prodejů je online. Základem je ale podle zakladatele Petra Čerňanského kvalitní zákaznická péče.

Petr Čerňanský založil firmu před 15 lety, zdroj: Rybízák

Petr Čerňanský založil firmu před 15 lety, zdroj: Rybízák

Česká firma Rybízák prodala letos čtvrt milionu ovocných vín, v letošním roce plánuje prodeje zdvojnásobit. Přitom ještě do poloviny roku 2020 víno plnila na malých ručních plničkách. „V létě 2020 jsme namontovali novou, automatickou plnící linku a naše kapacity jsou nyní obrovské, tak uvidíme,“ říká k plánům Petr Čerňanský, zakladatel firmy Rybízák.

Více než 90 % prodejů se uskutečňuje online. Čechům zřejmě ovocná vína a výrobky z nich chutnají, protože u řady věcí již firma hlásí vyprodáno. Do maloobchodních řetězců jít odmítá, v letošním roce ale plánuje spolupráci s e-shopy Rohlík.cz, Košík.cz a Alza.cz. Základem úspěchu je kvalitní zákaznická péče. „Na nic si nehrajeme a snažíme se zákazníkům vyhovět opravdu ve všem. Pro zákazníka první a poslední,“ dodává Petr Čerňanský.

Nakolik ovlivnila vaše podnikání koronavirová krize? Podle vašich prodejů to vypadá spíše pozitivně…

Pozitivně i negativně. Tržby na e-shopu vystřelily. Získali jsme spoustu nových zákazníků a trhali prodejní rekordy, jak v dubnu, tak v listopadu. Zato naše vinárna a stánkový prodej utrpěly nemalé ztráty, které dosahují sedmiciferných hodnot.

Od loňského 6. listopadu jste prodávali svařák v láhvi pod názvem Teplouš a už stihl lámat rekordy. Za necelé dva měsíce se prodalo přes 13 tisíc lahví. Myslíte, že je to právě kontroverzní název, který tomu pomohl?

Má na tom podíl, ale jen částečně. Lidem zavřeli adventní trhy a my vyrukovali se svařákem, který si můžou za dvě minuty připravit sami doma. Na receptuře jsme pracovali přes rok. Vymýšleli jsme, jak to udělat, aby víno po zahřátí neměnilo své chuťové vlastnosti a jak docílit dokonalé vůně Vánoc. Nakonec jsme do každé lahve vhodili paličku skořice, kterou po vypití v lahvi najdete.

Co se týče názvu, nebylo to nikterak promyšlené, jak mnozí diskutéři zmiňují. Jak jsem řekl, na tomto speciálu jsme pracovali opravdu dlouho, pracovní název byl „Ovocný svařák“ a počítal jsem s tím, že se takto bude víno jmenovat, když půjde do prodeje. Kolegyně řekla „To je nuda, pojmenujme jej Teplouš!“ Byl začátek listopadu a v tu chvíli jsme řešili dalších deset projektů. Neměl jsem čas. Řekl jsem „klidně to tam dej“. A bylo. Nakonec se to ukázalo jako geniální tah a je pravda, že minimálně 30 % úspěchu je v názvu. Teplouš byl v prodeji jen do 31.12. a pak se vrátí až v listopadu 2021.

Teplouš byl hitem konce loňského roku, kdy s 13 tisíci prodanými lahvemi trhl firemní rekord, zdroj: Rybízák

Teplouš byl hitem konce loňského roku, kdy s 13 tisíci prodanými lahvemi trhl firemní rekord, zdroj: Rybízák

Marketing vám zřejmě vychází dobře. S kým spolupracujete a vsadili jste na nějakou propagaci od začátku nebo až později?

Spolupracujeme s Petrem Handlířem, což je v oblasti Facebook marketingu číslo jedna v Česku. Od začátku pro nás sociální sítě byly gró. Po většinu času jsem dělal online marketing já, ale nyní jsme v rozpočtech, které už musím nechat profesionálům. Třeba listopadová faktura z Facebooku byla na 1,5 mil. korun bez DPH. Chtěli jsme si ji zarámovat, ale je na několik A4. Účetní – a zároveň má přítelkyně – byla celkem nervózní, když ji platila, aby se nepřeklepla. 

Jak komunikujete se zákazníky, využíváte hlavně sociální sítě Facebook, Instagram nebo investujete i do jiných médií?

Facebook a Instagram jsou naše hlavní kanály. Aktivně spolupracujeme s influencery, ale to není ani tak o zisku jako o podpoře brandu. K tomu samozřejmě využíváme e-mailing, o který se nám stará špičková Tereza Loduhová se zkušenostmi ze Zootu a agentury H1. Máme teď novou, šikovnou inhouse marketérku, která ráda točí videa, tak se možná vrhneme i na TikTok.

Údajně se vám za víno zdarma nabízel ke spolupráci politik Jiří Paroubek? Je to pravda? 

S tím Paroubkem to byla jedna z nejvtipnějších událostí. Šlo totiž o zákazníka se jménem Jan Paroubek a nikoli známého politika. Poslal nám nabídku, precizně zpracovanou v pdf i s prezentací, že můžeme využít jeho jméno na billboardech ve stylu „J. Paroubek miluje Rybízák“ apod. Chtěl za to víno zdarma. To už je opravdu hodně dávno. 

Borůvčák je po Rybízáku nejprodávanějším vínem, zdroj: Rybízák

Borůvčák je po Rybízáku nejprodávanějším vínem, zdroj: Rybízák

Ve firmě si potrpí na originální názvy, zdroj: Rybízák

Ve firmě si potrpí na originální názvy, zdroj: Rybízák

Od začátku podnikání se soustředíte na péči o zákazníka. Můžete říci nějaké své postřehy? Co byste dnes udělal jinak nebo neudělal?

Pro zákazníka první a poslední. Od prvního dne až do konce. My si na nic nehrajeme a snažíme se zákazníkům vyhovět opravdu ve všem. Zákaznická péče je především od toho, že když něco pokazíme, zákazník to musí mít možnost vyřešit, aniž by se musel namáhat. Sám nesnáším, když něco reklamuji a musím vypisovat formuláře, zasílat fotky. My prostě našim zákazníkům věříme. A vrací se nám to. Co bych udělal jinak? Ani nevím. Myslím, že v tomto směru nám to klape. Vždy je co zlepšovat, ale jinak bych asi neudělal nic.

Vína prodáváte ale především online. Tvoří stále přes 90 % z celkových prodejů nebo nastupují i jiné kanály?

Stále tvoří přes 90 %. Ale už rozjíždíme velkoobchod. Nebýt covidu, už by fungoval pořádně na rybizak.cz, kde už máme mapku našich odběratelů a daří se ji pěkně zaplňovat. Od začátku roku 2021 jsme v nabídce na Rohlíku, Košíku a Alze.

Jak rostou během let online prodeje?

Rosteme průměrně o 100 % ročně. Loni to bylo o nějakých 120 %.

Jak moc je pro vás důležitý prodej na farmářských trzích? Pociťujete kvůli jejich omezení nějaké komplikace v prodejích, anebo jste již natolik známí, že jejich absence vám nevadí?

Je důležitý, protože je to naše spojení se zákazníky. V místech, kde nejezdíme na trhy, i online prodáváme méně.  Loni jsme měli v plánu zahltit našimi stánky celou republiku na adventních trzích od Českého Těšína až po Karlovy Vary. Ale covid nám to překazil. Tak snad v roce 2021.

Rybízák má do Tesca a Kauflandu vstup zakázán, do těchto gigantických řetězců nechceme. Možná bychom pár vín pustili do farmářského koutku v Globusu a uvažujeme o Makru, čímž bychom se mohli dostat do více hospod, restaurací a večerek.

Petr Čerňanský, zakladatel Rybízáku

Během pandemie mohly zůstat otevřené velké řetězce. Neplánujete se dostat i tam? Je to pro vás cesta?

Rybízák má do Tesca a Kauflandu vstup zakázán. Do těchto gigantických řetězců nechceme. Již jsem zmiňoval, od ledna jdeme na Rohlík, Košík a Alzu. Možná bychom pár vín pustili do farmářského koutku v Globusu a uvažujeme o Makru, čímž bychom se mohli dostat do více hospod, restaurací a večerek.

Otevřeli jste i vinárnu s prodejnou. Kdy přesně a jak funguje v této době? Plánujete ještě další?

Prodejna funguje a vždy fungovala dobře. Víno je potravina, takže zavírat nemusíme. Ale vinárna, to je nejhorší nápad, co mě kdy napadl. Gastro je peklo. Personál se těžce hledá a je nestálý. My si to otevřeli pro sebe. Frýdek-Místek je malé město. Nejsou tady podniky, které nám vyhovují. V naší vinárně pořádáme koncerty místních kapel a mícháme špičkové drinky. Vinárna v době koronaviru byla vlastně pohoda. Chtěli jsme udržet personál, tak jsme spustili „Drinkárnu“ – zákazníci si na e-shopu rybizak.cz mohli objednat i míchané drinky. Holky na vinárně je namíchaly, daly do uzavíratelné lahvičky a předaly na expedici. No a i přesto, že vinárna byla zavřená, míchali jsme více drinků než kdy jindy. Další prodejny plánujeme, ale vinárnu určitě ne, je to žrout času.

Hodně se teď diskutuje dodání v den objednání a význam poslední míle v celkovém dojmu zákazníka. Jak doručujete vy? Měnili jste nějaký systém, firmu, termín dodání?

Jelikož jsme ve Frýdku-Místku, tak doručení v den objednávky je zatím problém. DoDo či Liftago nám to tady nenaloží. Po Frýdku-Místku část sortimentu rozvážíme přes Dámejídlo, ale to je jen pár objednávek denně. Přemýšlíme, co s tím, protože obecně jsou kurýrní služby v Česku katastrofa. Zvlášť, když posíláte sklo. Letos určitě začneme spolupracovat s Messengerem a řešíme i vlastní logistiku, protože ji využíváme na velkoobchod. Líbí se nám systém partnerských výdejních míst, jako to má Mixit. Ale ti mají čtyřikrát vyšší obrat. Tam už se to dělá lépe, tak uvidíme.

Firma má v nabídce několik desítek druhů vín, zdroj: Rybízák

Firma má v nabídce několik desítek druhů vín, zdroj: Rybízák

Na začátku jste měli jeden produkt – rybízové víno. Kolik produktů nabízíte nyní a plánujete nějaké novinky?

Vín máme několik desítek. Těch stálých, které udržujeme celoročně, je teď dvanáct. Ale během roku máme spoustu speciálů, které dokvašují v malých šaržích. Kromě vín máme i Hrozňáčka, což je nealko víno. Loni koncem roku se vyprodal, ale pracujeme na další várce, aby byl dostupný po celý rok. Začínáme také plnit do plechovek. Zatím máme v nabídce levanduli s novou, levandulovější recepturou. Měli jsme i Vánoční Rybízák v plechu, ten se také vyprodal. Během letošního roku budeme mít v nabídce celou Top12 v plechovkách. A řadu dalších novinek. Velká novinka přijde v létě, ale to ještě nemohu prozradit. 

Podílíte se i na výrobě jiných produktů než jen vína, dodáváte rybízové víno do paštik a do chilli omáček. Můžete k tomu říci více?

Spolupracujeme hlavně se špičkovými producenty z okolí. Začalo to nevinně. Byl jsem v Thajsku a seděl ve vlaku z Lopburi do Petchaburri. V tom mi na Facebook Messenger přišla hlasová zpráva od Patrika Bauera z řeznictví u Bobra, které je ve Slezsku proslulé, s tím, že vyrábí paštiky s portským. Nedávno mu došlo portské, tak do jedné várky zkusil dát náš Rybízák a bylo to neskutečně dobré. Tam to začalo. Paštiku jsme posléze začali prodávat pod názvem „Rybízačí prasárnička“ a začali jsme se rozšiřovat o další delikatesy. Teď nám jde o to, aby bylo možné si na našem e-shopu objednat portfolio „mňamek“, které si budete moci večer nachystat na stůl k našemu vínu.

V roce 2020 prodali 250 tisíc vín, zdroj: Rybízák

V roce 2020 prodali 250 tisíc vín, zdroj: Rybízák

Ovocná vína se vyrábí ve Frýdku-Místku, zdroj: Rybízák

Ovocná vína se vyrábí ve Frýdku-Místku, zdroj: Rybízák

Plánujete vyrábět jiné produkty i sami, nebo navážete nějakou další spolupráci?

Něco v plánu máme, uvidíme, jak to půjde. Teď jsme třeba začali míchat vlastní čaj. Jmenuje se „Rybízákův čajík“ a je opravdu dobrý. 

Prodáváte přes e-shop i na Slovensku. Jakou část z celkových tržeb export tvoří? Plánujete jít ještě do jiných zemí?

Slovensko nám nikdy moc nešlo. Zkoušeli jsme to třikrát (rybizak.sk, visnak.sk a ovi.sk), nikdy to nedopadlo. Proto umožňujeme Slovákům doručení z českého e-shopu. Ale třeba to někdy zkusíme i po čtvrté. V listopadu jsme narychlo spustili e-shop fruwi.co.uk pro Velkou Británii a je velmi úspěšný, po 14 dnech jsme se překlopili do zisku. Je fajn, že Britové dají za lahev i 300-400 korun, ale doprava je drahá a zdlouhavá. V případě hard-brexitu doprava zadrhne na neúnosnou hladinu. Řešíme také paletový dovoz do Británie a tamní fullfilment. Na rok 2021 uvažujeme o Belgii a Nizozemí. A máme také domluvenou spolupráci se švédským distributorem.

Petr Čerňanský

Původně pracoval v realitách, od roku 2005 začal prodávat rybízové víno, později ho i sám vyrábět. Nyní má v nabídce 300 produktů. Nejprodávanější je obecně Rybízák a v těsném závěsu Borůvčák. Bestsellerem roku 2020 byl Teplouš, přestože byl v prodeji od 6. listopadu 2020. Obrat firmy za rok 2019 představoval 22,5 mil. Kč, v roce 2020 překročil 50 mil. Kč. 

Vinaři se přesunuli do onlinu a spoléhají na retail

čtvrtek 26. listopadu 2020