Výzkum: Jak si vedly značky během pandemického roku?

pátek, 4. června 2021, 14:00 Marketing, Výzkum MediaGuru

Z globálních značek zaznamenaly největší penetraci dezinfekční a čisticí prostředky Dettol. Nejsilnější FMCG značkou zůstává Coca-Cola.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Pandemie koronaviru loni pomohla ke zrychlení růstu prodejů rychloobrátkových značek. Zatímco v letech 2017 až 2019 jejich růst zpomaloval, loni na globální úrovni zrychlil o 10 %, a to navzdory tomu, že lidé chodili nakupovat do kamenných obchodů méně často. Vítězi loňského roku jsou značky dezinfekčních a čisticích prostředků, které si spotřebitelé kupovali k ochraně svého zdraví i domácnosti. Vyplývá to ze studie Brand Footprint 2021 výzkumné agentury Kantar. 

Během roku 2020 rostly velké značky více než střední a malé. Pandemie rovněž pomohla růstu i globálních značek, nicméně i nadále se dynamičtěji vyvíjely značky lokální či regionální. 

V žebříčku 50 globálních značek, které si spotřebitelé vybírali nejčastěji a které získali největší penetrace na globálním trhu, 39 z nich pochází jen ze čtyř zemí: nejvíce z USA (22), Velké Británie (7) a Německa a Švýcarska (po 5). Průměrný věk těchto značek je 103 let. Z 50 značek patří 22 do kategorie potravin, 15 do krásy a zdraví, z nichž rostlo jen osm, dalších sedm náleží nápojům a šest do péče o domácnost, kde růst zaznamenaly jen dvě z nich. 

Top 25 značek podle Brand Footprint 2021, zdroj: Kantar

Top 25 značek podle Brand Footprint 2021, zdroj: Kantar

Žebříčku i nadále vévodí značka Coca-Cola. Nicméně největším skokanem za pandemický rok byla značka dezinfekčních prostředků Dettol z portfolia společnosti Reckitt Benckiser, které se podařila i největší penetrace. Nové spotřebitele a větší podíl na trhu získaly dále také značky Lifebuoy, Vim, Maggi, Oreo, Heinz, Palmolive, Lays, Barilla a Coca-Cola.

Nejvíce k růstu loni i předloni přispěli nakupující v Indii, naopak v Číně se v první desítce neumístila ani jedna globální značka – tamní spotřebitelé totiž výrazně při svých nákupech upřednostňovali lokální či regionální značky.

Podle výzkumu Media Market Lifestyle (MML) od agentury Median posílily v pandemii na českém trhu především značky spojené s online nakupováním, hygienickými, kosmetickými a lékárenskými výrobky či s mléčnými výrobky.

Značky, které si na tuzemském trhu podle výzkumu MML polepšily v pandemii především, zdroj: Median

Značky, které si na tuzemském trhu podle výzkumu MML polepšily v pandemii především, zdroj: Median

Z hlediska životního stylu roste podle MML v české populaci procento těch, kteří se zajímají o původ jídla, o zdravější potraviny a preferují potraviny bez chemického zpracování. Celkově se pak v letošním prvním čtvrtletí zvýšil počet lidí, kteří nemění značky, jež jim vyhovují. Na otázku „Pokud najdu značku, která mi vyhovuje, neměním ji" odpovědělo v prvním čtvrtletí 2021 kladně 68 %, zatímco v posledním čtvrtletí to bylo 58 %. Zvýšilo se také procento těch, kteří koupí novou značku.

-stk-