Pandemie přála tvůrcům, Fler navýšil obrat o 33 %

úterý, 8. června 2021, 07:25 Marketing, Retail MediaGuru

Zavřené obchody i lockdown přivedl lidi k tvoření. Lokálním tvůrcům se během pandemie dařilo, stejně tak i rukodělnému tržišti Fler.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Během první vlny pandemie se vzedmula vlna rukodělného tvoření. Lidé začali nejen ve velkém šít roušky, kterých v té době bylo nedostatek, ale postupně se v době lockdownu pustili i do dalších aktivit. Projevilo se to například na návštěvnosti a obratu serveru Fler, kde je možné rukodělné výrobky prodávat i nakupovat. 

Fler zaznamenal obrovský nárůst návštěvnosti loni na jaře, kdy velkou část návštěvníků představovali zájemci o roušky. „Roušky se v prvních měsících pandemie podílely na prodejích až 12 %.  Mnoho tvůrců se přeorientovalo na jejich výrobu a prodej, často čistě z nezištných důvodů, kdy chtěli pomoci, jindy z obav o pokles zájmu o jejich sortiment v nejistých časech,“ popisuje zakladatel a majitel Fleru Jiří Kubeš. 

Po opadnutí „rouškové“ vlny nastal významný nárůst nových prodejců. „Ten připisujeme především tomu, že lidé zavření doma začali tvořit,“ myslí si Jiří Kubeš. Podzim a zejména vánoční sezóna se poté nesly na vlně rekordních obratů – jen za listopad odeslali prodejci na Fleru na 50 tisíc balíčků a na poštovné vynaložili přes šest milionů korun. „Obrat se zvýšil meziročně o 33 %. Přisuzujeme to jednak zrušeným akcím a trhům, které se nesměly pořádat, ale především obrovské solidaritě, která zákazníky vedla k nákupům od lokálních tvůrců. Zákazníci zkrátka chtěli podpořit výrobce, kteří byli pandemií silně zasažení,“ vysvětluje Kubeš. 

S výjimkou roušek se z pohledu kategorií preference nakupujících příliš nezměnily. „Nezaznamenali jsme významný propad ani nárůst žádné konkrétní kategorie snad kromě kategorie kurzů, což je logické,“ dodává Jiří Kubeš.

Fler, jenž byl založen v roce 2008, dnes eviduje 123 tisíc zaregistrovaných prodejců a téměř 530 tisíc registrovaných nakupujících. Jen loni vzrostl počet tvůrců přibližně o 5 %. „Zní to jako málo, ale ono je to obrovské číslo. Za těch 13 let existence Fleru se totiž odvážím tvrdit, že kdo něco vyrábí, tak Fler znal už před pandemií a už u nás prodává nebo má důvod, proč u nás není. Takže v posledních letech bylo nově registrovaných tvůrců minimum. Za rok 2019 například vzrostl jejich počet cca 2 %,“ přibližuje Jiří Kubeš. 

Aktivita tvůrců i nakupujících je přitom značně intenzivní. Denně Fler registruje až 140 tisíc návštěv, přičemž si nakupující vyhlédnou a nakoupí za den šest tisíc výrobků. Kromě toho přibude denně na Fleru 18 tisíc zpráv a pět tisíc komentářů. Hodnota zboží, které je na Fleru aktuálně dostupné, dosahuje téměř dvou miliard korun.

S rozvolněním opatření online tržiště začalo pořádat také offline akce. O víkendu proběhl například Flemarket plechárna na Černém mostě. Příští sobotu se bude konat Flerjarmark v Brně-Medlánky, následující víkend proběhne obdobná akce v Olomouci a Vrchlabí. Po celý měsíc bude Fler přítomen i na výstavě řemesel „Ta umí to a ten zas tohle“ na zámku ve Vlašimi.

-stk-