NFT se stává novým marketingovým nástrojem

pátek, 6. srpna 2021, 11:15 Marketing MediaGuru

Non-fungible token neboli NFT, označující originální digitální obsah, se prosazuje v marketingových aktivitách mnohých značek.

Digitální kolekce do NFT aukce od značky Coca-Cola, zdroj: Coca-Cola

Digitální kolekce do NFT aukce od značky Coca-Cola, zdroj: Coca-Cola

Letos tomu je deset let, co Chris Torres vytvořil tzv. Nyan Cat, animovanou kočku s toastem na břiše, jež za sebou svou cestou vesmírem nechává duhovou stopu. GIF, který si na internetu žije dávno svým vlastním životem, byl u příležitosti první dekády existence vydražen v digitální aukci a prodal se za 587 tisíc amerických dolarů (12,6 mil. korun). Zatím největší částky v aukci dosáhl umělec Mike Winkelmann, známý pod pseudonymem Beeple, jenž v březnu vydražil své digitální dílo The First 5,000 days za necelých 70 milionů dolarů (1,5 mld. korun). 

Nyan Cat od Chrise Torrese

I to jsou lidé dnes ochotni dát za tzv. NFT neboli non-fungible token, tedy originální digitální obsah, který se sice může v online prostředí donekonečna replikovat, ale originál může vlastnit jen jeden. Kouzlo digitálního umění a možností dražby začaly ve své marketingové komunikaci využívat i značky, u nás je to zatím jen McDonald’s, ve světě se však jedná o celou řadu zadavatelů, včetně značek Coca-Cola, Campbell's nebo Asics. 

NFT nabízí kupujícím možnost záruky, že jsou vlastníkem originálu, a to díky tzv. unikátním tokenům založených na blockchainové technologii. Tím se stanou veškeré kopie bezcenné a originál získá absolutní ochranu. Právě zájem lidí o digitální sběratelství i možnost prezentovat svých CSR aktivit láká na dražbě NFT stále více značek, které tak prodávají vlastní umělecká díky, autentické produkty či vstupenky na exkluzivní eventy.

Ve světě se do dražby NFT nedávno pustila například Coca-Cola, která tak chtěla připomenout Mezinárodní den přátelství, jenž připadá na 30. července. Zájemci tak mohou získat speciální přátelský box, futuristickou bundu, kterou lze nosit ve virtuální realitě, sběratelskou kartu, zvukový vizualizér a další. Získané peníze poputují do charitativní společnosti Special Olympics International. Výrobce ikonických polévek Campbell’s vytvořil ve spolupráci s umělkyní Sophií Chang pro dražbu speciální kolekci svých plechovek. Výtěžek přitom chce věnovat organizaci Feeding America. A sportovní značka Asics vydražila 189 digitálních děl inspirovaných devíti modely jejích bot, včetně Gel-Lyte III či Metaracer, přičemž vytěžené peníze byly zpět darované digitální umělecké komunitě. 

Digitální kolekce značky Asics, zdroj: Asics

Digitální kolekce značky Asics, zdroj: Asics

V českém prostředí na módní vlnu NFT najel zatím jen řetězec rychlého občerstvení McDonald’s, který se spojil s Tomášem Břínkem, stojícím za populárním sociálním profilem TMBK. Společně vytvořili dílo Maestropiece, které se za necelých 14 dní v sobotu 31. července o půlnoci vydražilo za 281 400 korun. Cílem této netradiční kampaně byl dvojí: jednak podpořit burger Maestro, jednak získané peníze věnovat Nadačnímu fondu Dům Ronalda McDonalda pomáhající rodinám vážně nemocných dětí.

Maestropiece od TMBK, zdroj: McDonald's

Maestropiece od TMBK, zdroj: McDonald's

Aukce NFT jsou zatím ve svém zárodku, do budoucna se ale mohou stát mnohem významnějším (nejen) marketingovým prostředkem. „Za mě osobně NFT ukazují možný technologický vývoj, kdy se jako lidstvo budeme více a více přesouvat do online prostředí a budeme řešit stejné otázky, které máme v dnešním světě - vlastnění a nakládání s uměním a díky NFT nejenom s uměním, ale kompletně s digitálními objekty. A poslední měsíce ukazují, že zájem o NFT celosvětově roste, což samozřejmě přitahuje investory a tím pádem i cena investic nabírá nových výšin,“ popisuje Petr Mára, majitel několika NFT. 

-stk-