Online prodeje v pet segmentu rostou, trh míří ke konsolidaci

pondělí, 6. září 2021, 12:20 Retail, Internet & Mobil MediaGuru

Pandemie podnítila růst online prodejů potřeb pro domácí zvířata. Trh vlivem rychlého růstu a návazných investic směřuje ke konsolidaci, zaznělo na konferenci Friends of Pets.

Zdroj: MediaGuru.cz

Zdroj: MediaGuru.cz

Internetové prodeje chovatelských potřeb pro domácí zvířata (pet) rostly v době covidu v průměru o 20 % a předpokládá se, že v letošním roce dvacetiprocentní růst překonají. Podle Jana Mayera, managing directora Heureka Group, zaznamenaly nárůst prodejů všechny kategorie. Skokanem je akvaristika, nejsilnější zůstávají prodeje potřeb pro psy a kočky. Informace zazněly na čtvrteční konferenci Friends of Pets, kterou uspořádala společnost Blue Events.

E-shopy s vybavením pro domácí zvířata zažívají silné roky, trh ale pravděpodobně směřuje ke konsolidaci, myslí si Jan Mayer. „Lidé se naučili nakupovat online a e-shopy loni extrémně vydělaly. Peníze vkládají do marketingových útrat a významně investují do reklamy i přes růst cen. Řada e-shopů si nastavila plány adekvátně svým předchozím plánům a investují peníze, aby se jim dařilo růst. Můžete to ale vést k tomu, že ne každý e-shop toto přežije,“ odhaduje další vývoj. Očekává rovněž posilování trendu marketplaces, které vznikají pod hráči jako Mall, Heureka nebo Alza.

Vývoj tržeb v online segmentu chovatelských potřeb v letech 2019-2021, zdroj: prezentace J. Mayera na konferenci Friends of Pets

Vývoj tržeb v online segmentu chovatelských potřeb v letech 2019-2021, zdroj: prezentace J. Mayera na konferenci Friends of Pets

Další růst e-shopů s vybavením pro domácí zvířata, ale i konsolidaci trhu, očekává také Matěj Kapošváry ze společnosti Shopsys. Pro ilustraci doložil vývoj na americkém trhu, kde vzrostl podíl onlinu na tržbách pet odvětví od roku 2015 do roku 2020 o 8-30 %. Odhaduje se, že do roku 2025 dosáhne předpokládaný podíl e-commerce na tržbách v USA až 53 %. „E-commerce je velmi těžký obor a je velmi obtížné uspět. Stávající hráči využívají úspor z rozsahu. Lze očekávat, že e-shopů bude ubývat a menší počet e-shopů bude zvyšovat podíl na trhu,“ myslí si. Vývoj se může lišit podle jednotlivých segmentů. Například segment elektra je velmi saturovaný, stejně tak módní segment. V případě pet sektoru není saturace tak vysoká jako u dvou zmíněných. V současnosti se ale podle jeho názoru rozhoduje o vítězi v budoucích letech.

O tom, jak si poradit s naceňováním v online prodeji, promluvil David Vacl ze společnosti Mall Group. Naceňování vyžaduje práci s interními a externími daty a na konkurenčním trhu (Mall konkuruje více než 9 tis. e-shopů) flexibilní a rychlou reakci. To znamená přeceňovat i 24krát za den. „My jsme se rozhodli zaměřit na standardní ceny (ne promoční). Je třeba mít dostatečně široký tým a mít velmi flexibilní plán,“ sdělil. Při monitoringu konkurenčních cen ale není nutné upravovat ceny podle všech hráčů. „Naceňovat na toho nejlevnějšího vede k erozi cen, proto je dobré si vybrat okruh těch, na které chceme naceňovat,“ dodal.

Součástí úspěchu e-shopu je i vhodně zvolená komunikační strategie. Jak ale upozornil Michal Miňha, media consultant Publicis Groupe, sebelepší komunikace nezachrání to, pokud nefunguje byznys model. Komunikace má jen 14% podíl na tržbách. Správná komunikační strategie vychází z byznysové strategie. „Je třeba vědět, jaká je naše konkurenční výhoda a jak chceme ke svému cíli dojít,“ nastínil. Nezbytně nutné je mít k dispozici data a stále je vyhodnocovat. Z analýzy vzejde strategie a z té potom taktika komunikace.

-mav-