Chocotopia: Základem při komunikaci zážitků jsou sociální sítě

čtvrtek, 23. prosince 2021, 14:55 Marketing Zuzana Erbenová

Chocotopia je zážitkové centrum spojené s čokoládou, které otevřelo loni. „Zaměřujeme se na sociální sítě, pomohly nám návštěvy celebrit, které nás zmiňují na Instagramu,“ říkají Simona a Henk Mestdaghovi.

v Chocotopii proběhly křtiny knihy „Famózní 2“ cukrářky Mirky Van Gils Slavíkové (uprostřed), vlevo je Henk Mestdagh a vpravo Simona Mestdagh, zdroj: Chocotopia FB

v Chocotopii proběhly křtiny knihy „Famózní 2“ cukrářky Mirky Van Gils Slavíkové (uprostřed), vlevo je Henk Mestdagh a vpravo Simona Mestdagh, zdroj: Chocotopia FB

Chocotopia je společnost, kterou provozuje česko-belgická rodina Simona a Henk Mestdaghovi. Věnuje se aktivitám spojeným s čokoládou. Jejich zážitková továrna na čokoládu Chocotopia se otevírala nadvakrát. Poprvé v červnu 2020, kdy provoz omezil covid, a potom podruhé letos v létě, také s omezeními. Majitelé jsou ale optimističtí a věří, že se restart podaří. V Průhonicích u Prahy provozují na jednom místě zážitkové centrum, továrnu na výrobu čokolády a muzeum o její historii a výrobě. Firma vlastní ještě muzeum čokolády Choco-Story v Celetné ulici a muzea v Belgii. „V našich muzeích je k vidění historie čokolády, ale ne tolik výrobní postupy, jako máme tady v Průhonicích. Nabízíme program, který lidé jinde nezažijí,“ říká Henk Mestdagh, spolumajitel Chocotopie.

V malé továrně před zraky návštěvníků vyrábějí pralinky a pravou belgickou čokoládu a nabízejí o čokoládě řadu informací. Návštěvníci u vstupu procházejí kolem parního stroje, který dříve poháněl nejen továrnu na čokoládu. Dostanou se na kakaovníkovou plantáž a dozví se, jak čokoládu vyráběli staří Mayové. Zážitkové centrum ukazuje zábavnou cestou, jak se udržitelně pěstovaná čokoláda dostává z kakaové plantáže k zákazníkům. Na speciálních kurzech je možné si vyzkoušet, jaké to je s čokoládovou hmotou pracovat a vyrobit si vlastní čokoládu či pralinky nebo si zkusit dortovou bitvu.

O tom, jak funguje zážitkové centrum v době covidu, a jak komunikují se zákazníky, se dozvíte v rozhovoru.

Kdo je cílová skupina pro vaše zážitkové centrum? 

Henk Mestdagh: Naši cílovou skupinou jsou všichni lidé, kteří mají rádi čokoládu, rádi se baví a chtějí se dozvědět o čokoládě něco zajímavého. Nemáme žádné věkové omezení, radost a rozptýlení u nás najdou jak malé děti, tak jejich rodiče, prarodiče i praprarodiče. Necílíme však jen na rodiny s dětmi, ale také na firmy a školy. 

Zážitkové centrum je umístěno vedle dálnice v Průhonicích u Prahy, zdroj: Chocotopia

Zážitkové centrum je umístěno vedle dálnice v Průhonicích u Prahy, zdroj: Chocotopia

Jak vlastně myšlenka na otevřít centrum vznikla a je těžké se v tomto oboru prosadit?

Henk Mestdagh: Myšlenka na založení zážitkového centra vznikla při našich kurzech výroby čokolády, ve kterých si každý – dítě i dospělý – mohl vyrobit svou vlastní čokoládu. O kurzy byl velký zájem a rozhodli jsme se nabídku zážitků rozšiřovat dále. V našich muzeích čokolády je k vidění její historie, ale ne tolik výrobní postupy, jako máme tady v Průhonicích. Toto je nadstavba, kdy návštěvníci mohou přímo vidět a zažít, jak se vyrábí čokoláda. Chceme lidem přinášet takové zážitky, které je na chvíli přenesou z reality do kouzelného světa čokolády.

Jaká média využíváte při propagaci vaší společnosti směrem k zákazníkům?

Simona Mestdagh: Využíváme hlavně online aktivity a PR, zaměřujeme se na sociální sítě, Facebook a Instagram. Ač jsme plánovali masivní kampaně v různých mediích, využíváme nyní hlavně online aktivity a PR. Máme již tisíce fanoušků a těší nás každý milý komentář nebo zpráva. Čokoláda a její příběh zaujme každého a lidé si o nás na sociálních sítích řeknou.

Na Instagramu vás chválila zpěvačka Katy Perry s hercem Orlando Bloomem nebo herečka Eva Mendes. Jak moc jsou pro vás takové příspěvky od celebrit důležité?

Simona Mestdagh: Návštěva takových světových celebrit je pro nás velkou poctou. Během července a srpna nás navštívila americká herečka a zpěvačka Katy Perry dokonce dvakrát, jednou s manželem, hercem Orlandem Bloomem a jednou s dcerou.  Lidé na celém světě se díky jejích postům o nás dozvěděli, dokonce jsme se dostali do médií v několika zemích světa. Přišla vlna zájmu i ze zahraničí, volali nám různé turistické agentury, zda máme otevřeno.

Jak se ve vaší společnosti projevila situace spojena s covidovými restrikcemi?

Henk Mestdagh: Projevila se u nás stejně, jako u všech podnikatelů v gastronomickém a zábavním odvětví. Byla doba, kdy jsme museli mít zavřeno, a bohužel jsme byli nuceni hodně zaměstnanců propustit. Přeorganizovali jsme způsob práce a všichni teď pomáháme, kde se dá. Vážíme si tedy každého dne, kdy můžeme mít otevřeno.

Když bude situace dobrá, za jak dlouho počítáte, že se vám investice vrátí?

Henk Mestdagh: Doba covidu nás jako mnohé podnikatele výrazně zasáhla. Pokud se situace vrátí k normálu a budeme moci fungovat bez omezení, vložené investice se nám vrátí zhruba za dvacet let.

Jednáme s různými obchodníky a budeme rádi, když se naše čokoláda bude prodávat v malých, specializovaných obchodech, do velkých řetězců se tedy dodávat nechystáme.

Henk Mestdagh, spolumajitel Chocotopie

Čokoládu prodáváte zatím ve vašich dvou obchodech u Chocotopie a Choco-Story muzea. Neplánujete se dostat ještě někam jinam, třeba do specializovaných prodejen nebo maloobchodních sítí?

Henk Mestdagh: Jednáme s různými obchodníky a budeme rádi, když se naše čokoláda bude prodávat v malých, specializovaných obchodech. Děláme řadu výrobků a úkonů ručně, tudíž v menších objemech, do velkých řetězců se tedy dodávat nechystáme.

Můžete zmínit, jaké jsou teď trendy v čokoládovém byznysu?

Simona Mestdagh: Vždycky záleží na zemi a regionu. Zvláště v Česku najdete už mnohem více kvality než dřív. Funguje tady více než 20 producentů skvělé čokolády, ceny jsou ale také tomu odpovídající. Zároveň celá Evropa a svět chce méně cukru. Všichni se snaží ho nahradit chemickými ingrediencemi. Není to ale vždy moc zdravé, nicméně je to trend, méně tuku a cukru.

Vám se prý podařilo vytvořit recept na zdravou čokoládu…

Simona Mestdagh: Je to tak, nedávno jsme patentovali vlastní čokoládu zcela bez přidaného cukru, kterou sladíme pouze vlákninou z čekanky a kukuřice. Těší nás, že se nám podařilo zachovat plnou, sladkou chuť čokolády a že ji můžeme nabídnout také diabetikům a lidem, kteří omezili cukr ve svém jídelníčku. Tato čokoláda s názvem „Sweet Fiber“ (česky „sladká vláknina“) rychle získává na popularitě. Díky tomu, že vlastníme plantáž v Mexiku, máme pod kontrolou opravdu celý proces výroby naší čokolády, od nejmenší rostlinky kakaovníku, přes sklizeň, transport, výrobu, až po zabalení finálního výrobku. Víme, že v naší čokoládě není nic umělého ani nadbytečného a vlastní receptury neustále zdokonalujeme.

Chocotopia je česko-belgická rodinná společnost, která se výrobě čokolády už čtrnáct let. Založili ji Simona a Henk Mestdaghovi. Nejprve otevřeli v centru Prahy v Celetné 10 obchod s belgickou čokoládou. Následně muzeum čokolády mezinárodního řetězce Choco-Story, které vlastní společně s rodinou Van Belle a jehož další pobočky jsou  v Mexiku, Francii, Belgii či Libanonu. V roce 2018 Mestdaghovi své podnikání rozšířili o čokoládové workshopy a muzeum Grévin. V roce 2020 přidali zážitkové centrum v Průhonicích u Prahy. Chocotopia vlastní kakaovou plantáž v Mexiku.