Sociální sítě přitahují padělatele, největší obětí je Louis Vuitton

středa, 23. března 2022, 07:10 Marketing MediaGuru

Facebook či Instagram se hemží padělky. Nejvíce to poškozuje luxusní značky v čele s Louis Vuitton.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Sociální sítě se snaží co nejvíce rozvíjet své možnosti nakupování. Social commerce je trend, ruku v ruce s ním však jde i zájem padělatelů. Padělky se to hemží na Facebooku či Instagramu, což se dotýká především luxusních značek, přičemž největší obětí je Louis Vuitton. Vyplývá to z analýzy společnosti Ghost Data. 

Trh s padělky se postupem let značně digitalizoval, a jak dokládají informace Interpolu a Evropské unie, pandemie koronaviru, během níž e-commerce obecně posílil, mu v tom značně pomohla. Až 6 % produktů, které jsou v současnosti dováženy na evropský trh, tvoří padělky. V online prostředí se padělatelům daří zejména na platformách společnosti Meta, tedy na Facebooku či Instagramu, která intenzivně pracuje na svých e-commerce funkcionalitách, nicméně u ochrany výrobců zatím pokulhává. 

V říjnu loňského roku zaznamenala společnost Ghost Data na Facebooku během dvaceti dní 26 770 účtů padělatelů, na Instagramu 20 280. Většina padělatelů pocházela z Číny (65 %), což je o 22 pb. více než v roce 2019, dále z Ruska (14 %) a Turecka (7,5 %). Padělatelé používají průměrně méně hashtagů, než je zvykem, zároveň hodně komentují příspěvky jiných a využívají přímých zpráv. Se zákazníky komunikuje většina z nich přes WhatsApp, akceptují platby přes Paypal a Western Union a k dopravě nejčastěji sáhnou po službě DHL. Odhadem působí na Facebooku a Instagramu okolo šesti až sedmi tisíc čínských padělatelů, které své produkty prodávají prostřednictvím velkého množství účtů. Ročně tak dokážou vygenerovat obrat mezi 1,6 až 1,9 mld. euro.

Nabídka padělků oslovila podle Ghost Data alespoň 20 milionů zákazníků na Facebooku a 10 milionů na Instagramu, což jsou především ti uživatelé, kteří padělatelské účty buď sledují nebo s nimi navázali přátelství. Nicméně na online tržišti Facebook Marketplace jich bude mnohonásobně více.

Většinou se jedná o padělky módních kousků – oblečení a doplňků od luxusních značek. Téměř 68 % z nich napodobují značky skupiny LVHM,  po 8 % se padělky dotýkají skupin Kering a Chanel. Šest z deseti případů padělků připadá přímo na značku Louis Vuitton. Poškozovány jsou ale také další značky jako Chanel (8,5 %), Fendi (6,7 %) Gucci, Prada (po 3 %), dále Givenchy, Dolce & Gabbana nebo Nike. 

Nejvíce padělaných produktů na sociálních sítích je propagováno pod značkou Louis Vuitton, zdroj: Ghost Data.

Nejvíce padělaných produktů na sociálních sítích je propagováno pod značkou Louis Vuitton, zdroj: Ghost Data.

Pohledem počtu zmínek se však pořadí padělaných značek mění. Nejvíce pozornosti ze stran padělatelů se na sociálních sítích dostává značce Gucci (14,4 %), dále značkám Chanel, Dior, Prada, Fendi a až poté Louis Vuitton

Nejvíce zmínek jde ale za značkou Gucci, zdroj: Ghost Data.

Nejvíce zmínek jde ale za značkou Gucci, zdroj: Ghost Data.

Na problém padělků na sociálních sítích upozornila Ghost Data již v roce 2014. Během pandemie se na nich „dařilo“ zejména napodobeninám respirátorů. Letos došlo i na falešné produkty od Apple. 

-stk-