Trend: Udržitelnost a ekologické projekty v českém retailu

pátek, 11. března 2022, 12:00 Retail, Marketing, Udržitelnost MediaGuru

Spotřebitelé se čím dál více zaobírají udržitelností a tento trend získává na intenzitě. Uvádíme příklady takových řešení z oblasti retailu za poslední rok.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Spotřebitelé se čím dál více zaobírají udržitelností a tento trend nadále získává na intenzitě. I podle výzkumů od firem zákazníci mnohem více vyžadují, aby se firmy snažily snižovat svou ekologickou stopu. U většiny retailerů se ve větší či menší míře objevují moderní technologie, jako jsou například samoobslužné systémy, solární elektrárny či úsporné technologie, které mají za cíl snížení nákladů i uhlíkové stopy.  Podle letošní studie Global Trends Report výzkumné agentury Ipsos, jež byla realizována na 29 trzích světa, se většina spotřebitelů napříč trhy domnívá, že je potřeba urychleně změnit naše dosavadní návyky, jinak budeme čelit environmentální katastrofě. Od roku 2013 podíl takto smýšlejících v populaci narostl. Zatímco globální průměr tvoří 85 %, ve středoevropském regionu je to jen 79 %.

Uvádíme příklady projektů a řešení z oblasti ekologie a udržitelnosti, které se objevily během loňského a letošního roku v rámci retailu v České republice.

Zdroj: Albert

Zdroj: Albert

Obchodní řetězec Albert postupně rozšiřuje bezobalový prodej suchých potravin a drogerie ve spolupráci se společností Miwa. Po testování na prodejně v pražské Galerii Butovice je od loňského října k dostání také v prodejně na pražském Chodově. Zákazníci mohou na Chodově vybírat z více než 80 položek, které nakoupí buď do vlastních nádob, nebo do speciálních zálohovaných opakovaně plnitelných nádob vybavených chytrou technologií. Společnost Miwa dodala Albertu technologii násypníků, jejichž ekologická stopa je o 71 % nižší než u klasické distribuce v jednorázových obalech. Systém pro tekutou drogerii dodala společnost Tierra Verde.

Podobně stáčenou drogerii nabízí obchodní řetězec Dm drogerie markt. O loňského roku na 16 prodejnách má minimálně jednu prodejnu v každém kraji, která je vybavena plnicími stanicemi. Poptávka po stáčené certifikované ekodrogerii značky Tierra Verde roste. V meziročním srovnání vzrostl prodej stáčené ekodrogerie o více než 30 %.

V roce 2022 si navíc řetězec připomíná 30 let na tuzemském trhu. U této příležitosti chce prostřednictvím společensky odpovědné iniciativy {Společně} podpořit třicítku projektů, které se věnují trvalé udržitelnosti. Se svým nápadem se o podporu může ucházet kdokoliv, od jednotlivců přes neziskové organizace až po velké firmy. Nezáleží na rozsahu ani nákladnosti, podmínkou však je, aby se přihlášený projekt zabýval tématem trvalé udržitelnosti, zejména v oblasti životního prostředí. Zároveň by se mělo jednat o projekt nový, není tedy možné přihlásit takový, který již byl realizován v minulosti.  TOP 30 vítězných projektů vybere odborná porota v průběhu března 2022. Realizace pak proběhne od dubna do září 2022,.

Nákupní centrum Westfield Chodov získalo na konci ledna letošního roku získalo už počtvrté mezinárodní certifikaci udržitelných budov Breeam In-Use, která potvrzuje šetrný provoz, odpovědnou správu budovy, využití inovativních technologií a celkový pozitivní dopad centra na jeho okolí. Chodov praktikuje řadu různých opatření. Ve velké míře například využívá solární energii, a to například pro ohřev vody. Na jeho střeše se nacházejí malé větrné elektrárny, které produkují vlastní energii. Pro splachování toalet je z velké části využívána spodní voda. 

Celkově se centru třídí na 18 druhů odpadu a se zpracováním odpadu pomáhají i chytré solární koše, které zvládnou slisovat až 6krát více odpadu oproti standardním odpadkovým košům tohoto typu. V budově je instalováno na 13 tisíc čidel pro monitoring a řízení energetické náročnosti budovy. O čištění vzduchu a kontaktních ploch ve vnitřních prostorách centra se stará také autonomní UV robot.

Restaurace ve Westfield Chodov využívají porcelánové nádobí, jejichž mytí zajišťuje pro nájemce centrálně. Snaží se tím minimalizovat využívání jednorázových plastů a nadbytečných obalových materiálů. Od roku 2012 pak jako první nákupní centrum v ČR začali chovat včely medonosné a včelí med se stáčí z 15 úlů každé léto dodnes.

Letos pokračuje Kaufland s projektem komunitních zahrad, už fungují u šesti prodejen, zdroj: Kaufland

Letos pokračuje Kaufland s projektem komunitních zahrad, už fungují u šesti prodejen, zdroj: Kaufland

Obchodní řetězec Kaufland má letos v plánu rozšířit svůj projekt komunitních zahrad ve spolupráci s Nadací Via a vyhlašuje grantový program na podporu nových, ale i existujících komunitních zahrad. S projektem „Už to roste, už to klíčí” přišel řetězec před třemi roky a za tu dobu otevřeli nové komunitní zahrady u šesti prodejen.

„Zájem o zahrady je ale tak velký, že jsme se rozhodli tento projekt dále rozšířit do dalších míst, kde působíme. Chceme podpořit místní komunity a být dobrým sousedem,“ říká Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland.

Základní myšlenkou komunitních zahrad je aktivní využití opuštěných ploch, které si lidé společně upraví a následně si pak pěstují zeleninu, bylinky nebo třeba květiny. O podporu v projektu „Už to roste, už to klíčí" mohou žádat existující komunitní zahrady, ale i začínající nadšenci, kteří chtějí založit zcela novou zahradu. O příspěvek až do výše 100 tisíc Kč se mohou zájemci hlásit až do 15. března na webu Kauflandu.

Síť drogerií Rossmann ve spolupráci se společnostmi Nutricia a CHEP využívá ekologicky prospěšné paletové řešení. Pronájmem sdílených modrých palet nejen zefektivňuje výrobní proces, ale zejména měřitelně přispívá k udržitelnosti celého dodavatelského systému. Díky využívání paletového poolingu podařilo ušetřit zdroje dřeva o 43 038 dm3, snížit emise CO₂ o 45 247 kg a snížit produkci odpadu o 4 506 kg.

„Více než 60 % přijatých palet jsou palety společnosti CHEP a naší snahou do budoucna bude penetraci modrých palet ještě zvýšit,“ vysvětluje Tomáš Pimpara, vedoucí logistiky Rossmann ČR.

Nové vratné nákupní tašky Rohlík.cz mají mít až o 80 % nižší dopad na životní prostředí, než je tomu u papírové tašky, zdroj: Rohlík.cz

Nové vratné nákupní tašky Rohlík.cz mají mít až o 80 % nižší dopad na životní prostředí, než je tomu u papírové tašky, zdroj: Rohlík.cz

Online supermarket Košík.cz začal od prosince ve spolupráci s finskou společností Huhtamaki své papírové tašky spolu s ostatním odpadem ze skladu ekologicky přetvářet pomocí technologie rozvláknění, která neničí papírové vlákno. Na průměrný nákup Košík v současnosti využívá asi 5 až 7 papírových tašek, a přestože jejich počet v průběhu posledního roku snížil o třetinu, je jejich množství jedním z nejčastějších podnětů ke zlepšení ze strany zákazníků. Desítky tun papírového odpadu z přijatého zboží zároveň produkuje sklad e-shopu. Online supermarket proto přichází s projektem papírových „Cirkutašek“. Tedy tašek, u kterých je zajištěna kompletní ekologická recyklace.

Podobně Rohlík.cz od podzimu dal na trh vratné nákupní tašky. Mají mít až o 80 % nižší dopad na životní prostředí, než je tomu u papírové tašky. Používáním vratných tašek místo papírových může zákazník Rohlíku ušetřit 300 tašek za rok. Na výrobu se používá odolný materiál, má vydrží až 25 použití. Vratné rohlíkovské tašky jsou vyrobeny z recyklovaných PET lahví, záloha na ni bude 250 korun.

Obchodní řetězec Billa se v loňském roce po devatenácté zapojil do sběru použitých baterií ve spolupráci s neziskovou organizací ECOBAT a pomohli tak vybrat celkem 8359 kg baterií. Z vybraného množství bylo následnou recyklací získáno 6186 kg kovonosných druhotných surovin, které výrobci opětovně využijí pro nové produkty.

Sběr baterií má v obchodním řetězci tradici od roku 2003 a během téměř dvaceti let se za pomoci zákazníků do sběrných krabic v prodejnách podařilo vybrat přes 86 tisíc kg baterií, z nichž bylo recyklací získáno přes 56 tisíc kg znovu využitelných kovonosných surovin.

Bauhaus i Penny sázeli loni stromy, zdroj: Bauhaus

Bauhaus i Penny sázeli loni stromy, zdroj: Bauhaus

Hobbymarket Bauhaus se loni v rámci svého CSR projektu zavázal vysadit v České republice 100 tisíc stromů ve spolupráci s organizací PEFC. Díky pomoci zákazníků pak zajistil ještě do konce roku 2021 výsadbu dalších více než 56 tisíc stromů. Akci podpořila rozsáhlá marketingová kampaň a eventy poblíž odborných center řetězce.

„Smyslem našeho projektu nebylo pouze zvýšit povědomí o aktuálních problémech lesa a jeho vhodné ochraně, ale také motivovat a aktivně zapojit naše zákazníky i širší veřejnost. Skutečnost, že lidé přispěli na výsadbu více než 56 tisíc dalších stromů, překonala jakékoliv počáteční představy,“ uvedl Jindřich Hovorka z marketingového oddělení společnosti Bauhaus.

Podobně obchodní řetězec Penny se na jaře loňského roku roku stalo partnerem grantového programu Sázíme budoucnost. Kromě finanční podpory tohoto projektu Nadace Partnerství se zavázalo jen letos podpořit výsadbu minimálně 400 nových stromů. Na počátku listopadu pak jeho zaměstnanci sami vysázeli na 150 nových stromů u Petřvaldu na Ostravsku a v Podhořanech u Ronova.

„Záleží nám na budoucnosti i na prostředí, ve kterém žijeme. Na jaře jsme se zavázali, že podpoříme Nadaci Partnerství v jejím úsilí vysázet 10 000 000 stromů po celé zemi,“ řekl Petr Baudyš, vedoucí kvality Penny.

Retailové řetězce přicházejí s ekologickými iniciativami

pátek 16. července 2021

-zue-