Kde oslovit Generaci Z? Třeba na Robloxu a Twitchi

čtvrtek, 28. července 2022, 11:00 Internet & Mobil MediaGuru

Roblox nebo Twitch zatím nejsou mezi českými inzerenty příliš rozšířené. Už dnes je ale využívají statisíce českých uživatelů zejména z řad mladé generace a nabízejí zajímavé reklamní možnosti, píše Lukáš Jakoubek z Publicis Groupe.

Nike na Robloxu, zdroj: Publicis Groupe

Nike na Robloxu, zdroj: Publicis Groupe

Platformy jako jsou Roblox nebo Twitch zatím nejsou mezi českými inzerenty příliš rozšířené. Přitom už dnes u nás mají stovky tisíc uživatelů a nabízejí velice zajímavé reklamní příležitosti. Hlavně díky složení své uživatelské základny tvořené převážně těžko dosažitelnou generací Z, která tradiční média konzumuje jen v omezené míře. Řadí se tak k dalším „novým“ médiím jako je třeba TikTok a Snapchat, s nimiž mohou společně vytvořit efektivní balíček zacílený právě na tuto cílovou skupinu. Značky by ale neměly zapomínat, že uživatelé mohou mít na každé platformě rozdílné styly konzumace obsahu, a je proto klíčové, aby svoji reklamu vždy přizpůsobily dané platformě.

Roblox: Prostor pro klasickou reklamu i vlastní svět

Roblox je herní platforma unikátní tím, že všechny hry vytvářejí sami její uživatelé, kteří je pak sdílejí s ostatními hráči. V Česku jich je zhruba 660 tisíc, z toho více než dvě třetiny mladších 18 let. Nejrychleji rostoucí skupinou uživatelů je pak kategorie 17 – 24 let.

Relativní novinkou je zde možnost klasické reklamy. Ta je v Robloxu součástí jednotlivých her a může mít podobu klasického banneru. Možnosti pro značky jsou zde ale mnohem širší: v zahraničí si už některé z nich v Robloxu vytvořily celý svět. Příkladem je třeba „Nikeland“, kde na vás ona známá fajfka vyskočí v podstatě na každém rohu, a i vaše postavička je ve značce Nike oblečena od hlavy až k patě. Podobný svět si vytvořil i řetězec Vans nebo třeba hudební platforma Spotify. V Česku jsme využili Roblox v reklamní kampani s klientem Samsung, a to v rámci březnového uvedení nové řady chytrých telefonů Galaxy S22.

Samsung na Robloxu, zdroj: Publicis Groupe

Samsung na Robloxu, zdroj: Publicis Groupe

Co do počtu uživatelů je Roblox v Česku zajímavou platformou už teď, stále ale není příliš využívaný. Při plánování kampaně je proto dobré, aby reklama na platformě byla zatím spíše součástí větší aktivace a objevovala se i v jiných kanálech. A pokud se na Robloxu chceme dostat k zajímavému dosahu, určitě bychom měli kampaň naplánovat alespoň na několik týdnů s kontrolovanou frekvencí zobrazování. Pak jsme schopni se dostat i přes půl milionů uživatelů.

Reklamní prostor lze v Robloxu zatím nakoupit pouze napřímo. Cílení na uživatelé je pak možné segmentovat klasickou demografií nebo třeba podle konkrétních her. Měřit jsme schopni počet viditelných zobrazení reklamy a počet unikátních uživatelů, tedy zásah. Cena za CPT (cena za tisíc zobrazení) se v Robloxu momentálně pohybuje okolo 185 Kč. Je to sice o něco dražší než průměr českého trhu, kde za tuto cenu už většinou můžete dosáhnout i na lepší vizibilnější formáty, ale Roblox do této kategorie svým způsobem patří. Reklamy je tam v tuto chvíli málo, a tím pádem spíše vynikne a získá si tak větší pozornost. Navíc se zde platí jen za vizibilní zobrazení.

Vans World v Robloxu

Na Twitchi se zaměřte na videoreklamu

Twitch je platforma pro živé streamování. Specializuje se především na vysílání videoher, koncertů nebo třeba talkshow. Poslední dobou zde ale uživatelé, kterých je v Česku měsíčně přes 1,2  milionu (denně pak asi 200 tisíc), tráví čas například jen v chatovacích místnostech. Platformu navštěvují především mladí lidé, nejrozšířenější skupinou jsou uživatelé ve věku 16 až 24 let. Na českém trhu využila reklamu na Twitchi například značka Coca-Cola nebo Samsung, který platformu standardně využívá jako doplňkový kanál svých digitálních kampaní.

Reklamy na Twitchi už můžou mít více podob – carousel, banner a hlavně video. To je specifické tím, že nejde 30 vteřin přeskočit a celé ho tak v průměru vidí do konce 70 až 80 % uživatelů. Dlouhé video tady uživatelům nevadí, protože na Twitchi tráví hodně času. Pro představu: Doba, kterou zde uživatelé sledováním reklamy stráví, je na Twitchi dvakrát delší než v případě YouTube a čtyřikrát delší než na Facebooku. Vzhledem ke způsobu konzumace je to logické. Stejně jako na Robloxu pak platí, že i na Twitchi by pro dosažení většího zásahu měla být kampaň viditelná delší dobu.

Twitch dnes patří pod Amazon a mediální prostor se zde nakupuje napřímo. Jde to ale také programaticky přes domluvený private deal. Cílení na uživatelé potom dělíme podle demografie, geografie nebo podle zájmu, chování a konkrétních herních titulů. Měřit jsme schopni impresi, zásah, kliky, zhlédnutí i další parametry. Cena za CPT na Twitchi není nízká, ale je potřeba si opět uvědomit, že uživatelé na platformě nejsou reklamou zahlceni tak jako jinde a videu zde věnují pozornost delší dobu.   

Lukáš Jakoubek

Autor textu: Lukáš Jakoubek, Business Director, Publicis Groupe