Nejvyšší hodnotu vnímání udržitelnosti má Amazon

čtvrtek, 23. března 2023, 12:30 Marketing, Výzkum MediaGuru

Reputace v oblasti udržitelnosti je u některých značek důležitější než u jiných, ukazuje nová studie Brand Finance.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Důležitost udržitelnosti ve firemních strategiích roste. Právě vnímání udržitelného rozměru jednotlivých značek dnes ovlivňuje i jejich finanční hodnotu, ať už pozitivně, nebo negativně. Ukazuje to nová studie společnosti Brand Finance a Mezinárodní reklamní asociace (IAA). 

„Bez ohledu na to, zda jsou největší světové značky považovány v udržitelnosti za šampióny, či nikoliv, jejich hodnota dosahuje řádu miliard dolarů právě v závislosti na tom, jak udržitelně jsou vnímány,“ vysvětluje za Brand Finance Robert Haigh. 

U některých značek a sektorů je vnímání udržitelnosti zásadnější než u jiných. Například hodnota značky Tesla je z více než čtvrtiny (26,9 %) přímo odvislá od vnímání jejího udržitelného rozměru. Stejně tak je udržitelnost zásadní pro sektor luxusního automative (22,9 %) či nealkoholických nápojů (13,7 %). 

Mezi nejhodnotnější značky z hlediska vnímání udržitelnosti patří zejména technologické firmy (Amazon, Apple, Alphabet či Microsoft) a výrobci automobilů (Tesla, Porsche či Mercedes-Benz). 

Hodnota značek z hlediska vnímání udržitelnosti

Značka

Hodnota (v mld. USD)

Skóre vnímání udržitelnosti

Amazon

19,9

4,40

Tesla

17,8

5,43

Apple

14,7

4,50

Google

14,6

4,74

Microsoft

9,0

4,28

WeChat

8,4

6,27

Porsche

8,1

4,44

TikTok

8,0

4,55

State Grid Corporation China

7,4

5,64

Mercedes-Benz

6,5

4,74

První místo Amazonu může být pro mnohé překvapivé. Jak píší autoři studie, stejně jako jiné firmy v žebříčku má Amazon svou velikostí velký dopad na životní prostředí už jen tím, jak nastaví své procesy, jaké obaly používá či kolik emisí vytvoří při dodávání balíků. A jak ukazuje skóre vnímání udržitelnosti, spotřebitelé důvěřují tomu, jak Amazon minimalizuje své negativní dopady na životní prostředí. 

Podle studie věří 62 % spotřebitelů tvrzení firem o udržitelnosti. Zároveň až 79 % lidí omezí používání dané značky, pokud zjistí, že se nechová udržitelně. „Spotřebitelé poměrně důvěřují tvrzením o udržitelnosti a jasně oceňují udržitelné závazky značek, nedostatečná komunikace nebo ,zelené zamlčování“ je tak promarněnou příležitostí. Na druhou stranu komunikace musí být autentická a vždy doplněná akcí, protože přehnaná prohlášení nebo ‚greenwashing’ ohrožují reputaci firmy, a to v řádech miliard dolarů,“ dodává Robert Haigh.

-stk-