Mafra i VLM zvyšují prodejní ceny svých deníků

úterý, 4. července 2023, 07:30 Tisk MediaGuru

Vydavatelské společnosti Mafra a Vltava Labe Media zvýšily od 1. července prodejní ceny svých deníků.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Prodejní ceny deníků MF Dnes, Lidové noviny (oba Mafra) a Deník (Vltava Labe Media) se od začátku července zvýšily. Dva z trojice rozhodujících vydavatelů denního tisku se je rozhodli zvýšit o 1 Kč, resp. o 2 Kč. 

Mladá fronta Dnes i Lidové noviny zvýšily od začátku letních prázdnin cenu o jednu korunu na 25 Kč. Cena regionálních deníků Deník se zvýšila o dvě koruny na 26 Kč. Ostatní deníky zatím ceny nemění, vyplývá ze zjištění MediaGuru.cz.

Deník Právo (Borgis) naposledy zvyšoval cenu v polovině října 2022, a to z 23 Kč na 25 Kč. Stejně tehdy učinila i výše zmíněná vydavatelství Mafra a VLM.

Blesk zatím ponechává prodejní cenu na 18 Kč (a 22 Kč se suplementem), Aha! zůstává na 15 Kč a Sport na 22 Kč (cena bez magazínu). Všechny tři zmíněné deníky vydává Czech News Center (CNC).

Svou prodejní cenu 35 Kč nemění ani Hospodářské noviny (Economia).

Nelze vyloučit, že vydavatelé se navýšením prodejní ceny už připravují na zvýšení DPH pro noviny. Ta je navržena v základní 21% sazbě, zatímco časopisy v sazbě snížené (12 %) a knihy mají mít nulovou sazbu. To se nelíbí tuzemským profesním asociacím a žádají nulovou sazbu pro všechny tištěné tituly. 

Unie vydavatelů v pondělí informovala, že představenstvo Světové asociace vydavatelů novin a zpravodajství WAN-IFRA přijalo v minulém týdnu v Taipeji výzvu, která se obrací na vlády členských zemí, aby respektovaly závěry ministrů financí zemí EU z roku 2021 a zachovaly co nejnižší sazbu DPH při prodeji obsahu novin v tištěné a online formě. Představenstvo WAN-IFRA tím údajně reaguje na návrhy Norska, České republiky a Estonska, které podle WAN-IFRA představují dramatické navýšení sazby DPH pro noviny a mohly by se stát negativním příkladem.

Zvýšení prodejní ceny je pro vydavatele nástrojem, jak si ochránit tržby z prodeje tištěných titulů i při klesajícím prodeji. Jak dokládají i výsledky První novinové společnosti (PNS) za rok 2022, díky zvýšení prodejní ceny novin se tržby z jejich prodeje snížily meziročně jen o tří procenta, zatímco počet prodaných kusů meziročně klesl o téměř 14 %, což byl nejvyšší pokles za posledních deset let.

-mav-