Přípravy na školu vrcholí, v nákupech pomáhají akce

pátek, 1. září 2023, 08:00 Marketing, Reklama MediaGuru

Návrat do školy se blíží a spolu, na intenzitě nabírají back-to-school kampaně a v nákupech školních pomůcek pomáhají akční nabídky.

Zdroj: Pixabay

Zdroj: Pixabay

Již příští týden se děti školou povinné vrátí do lavic. Spolu s tím je nutné jim pořídit do školy pár nezbytností. Na školní potřeby, knihy, ale i sportovní oblečení lákají tzv. back-to-school kampaně. Obchodní řetězce sází na slevy, knihkupci na to, že u nich lze vše pořídit na jednom místě, řetězce se sportovním zboží zase na oblíbené značky a online supermarket Košík chce dětem i rodičům ušetřit poslední dny prázdnin. 

Inflace se na nákupu školních potřeb podepsala minimálně

Podle analýzy společnosti České distribuční, jež je součástí skupiny Vltava Labe Media a distribuuje akční a slevové letáky, nabízí sedm největších obchodních řetězců až 59 % školních potřeb za akční ceny. Zboží se v letácích nabízí s průměrnou slevou 16 %. Oproti loňsku se celková cena sledovaných položek navzdory inflaci zvýšila pouze o 50 Kč na celkových 2434 Kč. 

„Navzdory inflaci se letos cena základní výbavy zvýšila jen minimálně. Nákladově nejvýraznější položkou je tradičně aktovka, jejíž cena letos oproti loňsku dokonce o 2 % poklesla,“ říká Jaroslav Staněk, obchodní ředitel společnosti Česká distribuční. Analýza sleduje základní položky, jako jsou psací potřeby či sešity. „Obchodníci také nabízejí velké množství potřeb na výtvarnou výchovu, čímž se celková cena školní výbavy pro prvňáčka samozřejmě navyšuje. I tohle zboží však lze díky letákům nakoupit výhodněji,“ dodává.

Nejdražší položkou výbavy prvňáčka je ergonomická školní aktovka. Letos ji lze pořídit průměrně za 1214 Kč, tedy o 30 Kč (2 %) méně než loni. Mezi základní položky patří také penál pro uschování veškerých psacích potřeb, který letos obchodníci prodávají průměrně za 191 korun, oproti loňsku si za něj rodiče připlatí o 13 korun (7 %). Největší meziroční zdražení zaznamenaly klasické sešity. Při nákupu pěti kusů čtyřicetilistových A4 sešitů je třeba počítat s cenou přes 100 korun, což je o 30 % více než loni. O 51 % více než loni pak stojí stejný počet kusů sešitů formátu A5. Důvodem zdražení je pravděpodobně horší dostupnost papíru a jeho zvýšená cena.

Naopak ke snížení ceny došlo například u pera, a to zhruba o třetinu. Průměrně 13% meziroční pokles zaznamenala také lahev na vodu, kterou letos rodiče pořídí průměrně za stokorunu. Za stejnou cenu, tedy o 11 % méně než loni, zaplatí za klasické jarmilky.

Kromě cen se komunikuje úspora času i výběr 

Zatímco kamenní obchodníci pracují zejména se slevami, online supermarket Košík zdůrazňuje úsporu času. Ve své kampani pracuje s myšlenkou „Objednejte sešity i nanuky třeba z chalupy“ a apeluje na rodiče, aby neobětovali poslední dny prázdnin nakupování. „Chceme tak Česko v komunikaci přesvědčit, že léto rozhodně nekončí a měli by si ho se svou rodinou užít do posledního teplého dne. A že Košík je v tom s nimi. Jsme připraveni jim přivézt nákup, kde budou mít nejen výtečné maso na gril, ale i sešity pro školáky,“ popisuje Jan Vašíček, šéf marketingu Košík.cz.  

Knihkupci se oproti obchodním řetězcům ve svých kampaních soustředí na výhodu pořídit vše na jednom místě, a to nejen knihy, ale i školní či výtvarné potřeby. Luxor přitom v kreativě sází na běžné situace, které děti ve škole zažívají, ať už se jedná o okousané pastelky, nebo umázání od barviček. „Na těchto vtipných situacích ze školního prostředí prezentujeme širokou nabídku školního zboží, které v Luxorech máme,“ vysvětluje Klára Unzeitigová z marketingu Luxoru. Knihy Dobrovský zase letos pracují s postavami superškoláků, kteří u nich mohou najít všechny učebnice i školní potřeby. 

Ukázka back-to-school kampaně společnosti Knihy Dobrovský, zdroj: Knihy Dobrovský

Ukázka back-to-school kampaně společnosti Knihy Dobrovský, zdroj: Knihy Dobrovský

Ukázka back-to-school kampaně společnosti Luxor, zdroj: Luxor

Ukázka back-to-school kampaně společnosti Luxor, zdroj: Luxor

Na oblíbené značky sportovního či volnočasového oblečení, ale i dobrý poměr ceny a kvality či technické vlastnosti kladou důraz prodejci sportovního oblečení. Sportisimo v kampani s mottem „Značky, které školáci milují“ propaguje zboží značek Adidas, Puma, Nike a Lotto. Decathlon komunikuje design i technické vlastnosti svého sortimentu.

Prodejci sportovního oblečení cílí na podzim na školáky

čtvrtek 31. srpna 2023

-stk-