Většina marketérů není připravena na svět bez cookies

pondělí, 6. listopadu 2023, 07:00 Aktuality, Marketing, Výzkum MediaGuru

Více než polovina marketérů o celém světě není připravena na odstranění souborů cookie, vyplývá z průzkumu Adformu.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

53 % marketérů po celém světě tvrdí, že nejsou připraveni na budoucnost bez cookies, přičemž 57 % z nich také uvádí, že si nejsou plně vědomi dostupných řešení, která by mohla nahradit cookies třetích stran. Vyplývá to z nového průzkumu globální integrované reklamní platformy Adform.

„Nad naším odvětvím již nějakou dobu visí hrozící ukončení podpory cookies třetích stran, takže je znepokojující, že s tak malým časovým odstupem nejsou marketéři ještě připraveni,“ komentuje Michael Štádler, Country Manager pro Českou republiku společnosti Adform. „Je to však jen jedna z mnoha výzev, kterým dnes naše odvětví čelí. V popředí priorit marketérů je také tlak na větší udržitelnost, větší efektivitu rozpočtů a hledání nových řešení pro stále se vyvíjející prostředí,“ dodává. 

Studie provedená ve spolupráci se společností YouGov ve druhém čtvrtletí letošního roku se dotazovala více než tří tisíc globálních marketérů s rozhodovacími pravomocemi, kteří nakupují programaticky. Cílem bylo zjistit, jak v současné době vnímají výzvy na trhu, jako je transparentnost, výkonnost, znehodnocení cookies třetích stran a udržitelnost. 

Z výzkumu vyplývá, že marketéři požadují transparentnost. Až 80 % respondentů chce mít úplné informace o tom, jak je jejich marketingový rozpočet rozdělen mezi média, technologie a další náklady. S ohledem na celý dodavatelský řetězec byly mediální agentury vyhodnoceny jako nejtransparentnější reklamní partneři (64 %). Naopak 38 % respondentů si myslí, že Walled Gardens, jako jsou Google a Meta, transparentní nejsou. 

Stejně tak je důležitý pro marketéry i výkon. Více než třetina (35 %) respondentů uvedla, že výkon je důležitější než transparentnost. Většina (57 %) však tvrdí, že obojí je při programatickém nákupu stejně důležité.

Nejistotu vyvolává termín ukončení podpory souborů cookie.  Znepokojivých 48 % respondentů uvedlo, že nemají jasnou představu o tom, jak opuštění cookies třetích stran ovlivní marketing jejich společnosti, 55 % však ví, že nalezení řešení je pro budoucí úspěch klíčové.

Podíl prohlížeče bez cookies na trhu je zkreslený. Pouze 9 % respondentů odhadlo tento podíl správně: Safari a Firefox mají dohromady 23,3 % celosvětového podílu na trhu. Třicet procent respondentů uvedlo, že neví, a 14 % si myslelo, že kombinovaný podíl na trhu je nižší. 

Udržitelnost považuje za důležité téma v procesu programového plánování 70 % respondentů, avšak pouze 37 % ji skutečně zohledňuje v rámci procesu výroby a plánování, zatímco 31 % ji nezohledňuje vůbec. Podle 32 % by za zlepšení udržitelnosti v digitálním marketingu měla být primárně zodpovědná marketingová funkce.

-stk-