
Zdroj: Shein
Silný nástup čínských internetových tržišť, jako jsou například Shein nebo Temu, sebral českým e-shopům 10–15 % jejich tržeb. Současné kroky americké administrativy přitom mohou vést k tomu, že tato tržiště budou dále posilovat svou přítomnost v Evropě na úkor USA. Základem působení těchto tržišť na evropských trzích přitom musí být nastavení rovných a férových podmínek.
„Nákupy na mimoevropských e-shopech, kde vládnou hlavně ty z Číny, rychle rostou především u mladé generace. Mladí už na mimoevropských tržištích uskutečňují téměř třetinu ze všech svých nákupů,“ vysvětluje Tomáš Čupr, ředitel PPC Profits. „Právě tyto obří obchody s agresivní cenovou politikou zcela ovládly trh. Zajímavé přitom je, že při těchto nákupech už (nejen) mladou generaci netrápí bezpečnost, ekologická stopa ani lidská práva, ale zajímá je jen široký výběr a nízká cena,“ podotýká Čupr.
Současné kroky administrativy amerického prezidenta a možná celní válka přitom podle něj mohou znamenat, že čínská tržiště ještě zesílí svou přítomnost v Evropě. „Ta největší tržiště v poslední době stahují svou reklamu na sociálních sítích v USA, o to více nyní budou cílit na Evropu. Těží přitom z nerovných podmínek hry a Evropa na narovnání těchto podmínek není v tuto chvíli připravena,“ domnívá se Tomáš Čupr.
Pro férové působení čínských tržišť na evropských trzích tak je podle něj nutné sjednotit podmínky a schopnost vynutit dodržování evropských pravidel a zákonů. Týká se to nejen daňové oblasti, kde například u DPH utíkají miliardy eur. „Bavíme se i o jiných aspektech, jako je třeba ekologická stopa, nedodržování pracovních podmínek a lidských práv, bezpečnost výrobků, používání nebezpečných materiálů nebo třeba to, že tyto výrobky nepodléhají testování či nemají k dispozici manuály odpovídající evropským požadavkům. Nutných změn je celá řada,“ dodává Tomáš Čupr.
Nástup velkých agregátorů podle něj přispěje ke konsolidaci českého trhu. „V České republice je nyní okolo 50 tisíc e-shopů, to je na obyvatele prakticky nejvíc v Evropě. Malé e-shopy budou pomalu končit, v konkurenci velkých agregátorů a agresivních velkoskladů z Číny nebudou mít pro klienty velkou přidanou hodnotu,“ říká Čupr. Pozitivní zprávou pro klienty může být silnější tlak na cenu dováženého zboží, nicméně tento tlak musí být doprovázen právě rovnými podmínkami na trhu.
Současná nejistota vyvolaná hrozbou zavádění vysokých cel americkou administrativou a možnými celosvětovými recipročními kroky zasáhne i českou e-commerce. „E-shopy prodávající elektroniku, oblečení nebo jiné zboží s vysokým podílem dovozu z potenciálně zasažených zemí by mohly pocítit výraznější dopad než prodejci lokálních produktů nebo digitálního obsahu,“ doplňuje Tomáš Čupr.
E-shopy nakupující v zahraničí by se tak staly méně konkurenceschopnými, výhodu by naopak získali ti obchodníci, kteří prodávají lokálně vyráběné zboží. Méně citlivé na cenové výkyvy způsobené cly budou i ty e-shopy, které se zaměřují na unikátní produkty, specializované niche trhy nebo nabízejí přidanou hodnotu, například nadprůměrný zákaznický servis. Právě tam je podle Čupra cesta, jak se proti podobným výkyvům trhu bránit: budování silné značky a loajality klientů, diverzifikace dodavatelů i optimalizace nákladů budou hrát stále větší roli.
-stk-