Využití AI ve zpravodajství vnímá 45 % Čechů negativně
Většina české populace si myslí, že by čtenáři měli být informováni, pokud zprávu napsala AI bez zásahu novináře, vyplývá z výzkumu.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock
Umělá inteligence si postupně nachází svou roli i na poli žurnalistiky. Necelá polovina (45 %) Čechů však vnímá využití AI ve zpravodajství negativně, jen u mladších ročníků je nahlíženo příznivěji. Až 79 % populace si myslí, že by čtenáři měli být informováni, pokud zprávu napsala AI bez zásahu novináře. A pokud by si lidé mohli vybrat, 73 % by preferovalo zpravodajství od lidského novináře. Ukazuje to výzkum Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, jenž byl realizován ve spolupráci s agenturou Ipsos na vzorku 1262 respondentů starších 18 let.
Většina Čechů o ochraně soukromí na sítích pochybuje
Polovina populace sleduje alespoň jednou denně zpravodajství v televizi, obdobně jako na internetových zpravodajských portálech (48 %). Většina (59 %) obyvatel uvádí, že obvykle vyhledává informace z více zdrojů.
Sociální sítě dlouhodobě využívá kolem 64 % Čechů, častěji mladí do 24 let a ženy. Pětina uživatelů má svůj profil a obsah zcela veřejný. Komunikační platformy jako WhatsApp nebo Messenger používá denně 65 % lidí.
Pokud jde o ochranu soukromí na sociálních sítích, šest z deseti Čechů vyjadřuje pochybnosti, zda má vůbec smysl o soukromí na internetu usilovat. Pocity ohrožení, zranitelnosti, nedostatku ochrany a vystavení riziku v souvislosti s personalizovaným obsahem na sociálních sítích potvrzuje více než polovina dotázaných.

Znalost a využití umělých inteligencí
S umělou inteligencí jsou již někteří Češi obeznámeni. Chatovací systém ChatGPT vyzkoušelo 36 % české populace, což potvrzuje mírný rostoucí trend z předchozích vln. Největší zkušenost s ním mají mladí do 24 let (81 %) a vysokoškolsky vzdělaní (53 %).
Nejčastěji byl ChatGPT použit ze zvědavosti, aby lidé zjistili, co dovede (81 %). Většinou byl hodnocen jako užitečný (76 %). Přesto se 40 % lidí domnívá, že nebude mít v horizontu pěti let žádný dopad na jejich práci. Největší vliv je očekáván na profese grafiků, softwarových inženýrů a novinářů.
V žurnalistice půjde spíše o hybridní vztah robota a člověka
V samotné žurnalistice podle 58 % Čechů umělá inteligence novináře v nejbližších pěti letech nenahradí, spíše se bude jednat o hybridní vztah robota a člověka.
Takřka třetina lidí uvádí, že má o tématu umělé inteligence dostatečné množství informací. Častěji to tvrdí muži a lidé do 44 let. Nicméně pouze u lidí do 24 let je tento souhlas nadpoloviční (56 %).
Využití AI ve zpravodajství vnímá 45 % lidí negativně, nejvíce pozitivně toto využití vidí lidé do 24 let.

Přibližně osm z deseti Čechů souhlasí s tím, že by čtenáři zpravodajských článků měli být upozorněni, pokud je napsala umělá inteligence. Oproti předchozím výzkumům mírně poklesl počet lidí, kteří by si vybrali zpravodajství vytvořené umělou inteligencí. Jedná se přibližně o desetinu české populace.

Na technologický pokrok se dívá pozitivně 27 % Čechů, negativně 32 %. Největší obavy v souvislosti s AI panují z úbytku lidské komunikace (91 %), zneužití ze strany vlád (90 %) a zneužití samotnými lidmi (89 %). Více než 70 % souhlasí s tím, že systémy AI musí splňovat etické a právní normy respektovat soukromí uživatelů a být transparentní. Celých 78 % populace považuje zneužití AI za značné riziko pro lidstvo.
„Vnímání využití nástrojů umělé inteligence se oproti loňskému roku mírně zhoršilo, což může mít několik příčin. Především mladí lidé začínají být více obeznámeni s etickými a praktickými problémy, které AI může způsobovat, včetně dezinformací a potenciální manipulace prostřednictvím tzv. deepfakes. Zvyšuje se také povědomí o rizicích spojených s technologickým pokrokem, což rovněž vede k obecnějšímu skepticismu. Navíc, jak AI postupně zdomácněla a stala se běžnější součástí života, lidé se začínají více zaměřovat na její možné negativní dopady, spíše než na to, jak je to inovativní a fascinující technologie,“ říká Michal Kormaňák, ředitel divize Ipsos Public Affairs.
Výzkum zpracoval Ipsos pro Univerzitu Karlovu, Projekt TQ01000100 Newsroom AI: veřejná služba v éře automatizované žurnalistiky, podpořeno programem SIGMA TA ČR.
-stk-