AI Overviews od Googlu rostou, podle studie ale ubírají webům
AI Overviews, přehledy vytvořené umělou inteligencí přímo ve vyhledávání Googlu, už používají dvě miliardy uživatelů měsíčně. Studie od Pew Research Center ale ukazuje, že nová funkcionalita ubírá čtenáře zpravodajským webům.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash
Společnost Alphabet oznámila během investičního hovoru za druhé čtvrtletí 2025, že její funkce AI Overviews, která využívá generativní umělou inteligenci k sumarizaci odpovědí přímo ve vyhledávání, má přes dvě miliardy měsíčních uživatelů. To představuje nárůst ve srovnání s letošním květnem o třetinu (v květnu 1,5 mld. uživatelů). Tato funkce je dostupná ve více než 200 zemích a oblastech a podporuje 40 jazyků včetně češtiny.
Podle šéfa Alphabetu Sundara Pichaie funkce nejen mění způsob vyhledávání, ale také jej zintenzivňuje. „AI Overviews nyní generují o více než 10 % více dotazů u typů vyhledávání, kde se zobrazují. Tato čísla navíc stále rostou,“ uvedl.
Alphabet v rámci své strategie označuje AI Overviews za klíčový nástroj pro přechod ke generativnímu vyhledávání, které umožňuje odpovídat na složitější, otevřenější a více multimodální dotazy. Funkce je postavena na nejnovější verzi jazykového modelu Gemini 2.5, díky kterému podle firmy poskytuje „nejrychlejší AI odpovědi v oboru".
Mladší uživatelé táhnou růst
Silné využití AI Overviews firma zaznamenává především mezi mladšími uživateli. Ti častěji kombinují AI přehledy s nástroji jako Google Lens nebo Circle to Search, které umožňují vizuální a dotykové vyhledávání. Společnost tvrdí, že právě multimodální přístup otevírá zcela nové scénáře, jak lidé s vyhledávačem interagují.
Vedle klasických AI přehledů Google rozšiřuje i tzv. AI Mode, komplexní AI vyhledávací režim, který už dosáhl 100 milionů měsíčních uživatelů ve Spojených státech a v Indii. Ten je určen zejména pro delší, složitější dotazy a podle Alphabetu má velmi pozitivní uživatelskou zpětnou vazbu.
Firma zároveň plánuje další rozvoj funkcionality AI ve vyhledávání, včetně:
- Deep Search – pokročilého výzkumného nástroje pro hlubší zpracování dotazů.
- Personalizovaných odpovědí – individuálně přizpůsobených přehledů na základě preferencí uživatele a kontextu.
- Nových agentních funkcí, jako je volání do lokálních podniků přímo skrze AI.
Cílem je nejen zvýšit relevanci výsledků, ale také zjednodušit uživatelskou cestu, a to například tím, že odpovědi od AI přímo zahrnou činnosti, které by dříve vyžadovaly další klikání nebo přechod do jiných aplikací.
Sundar Pichai na hovoru uvedl, že díky těmto inovacím celkové i komerční dotazy ve vyhledávání dále rostou meziročně. Alphabet věří, že AI přehledy pomáhají lidem objevovat nové způsoby práce s informacemi a že zároveň otevírají nové příležitosti pro budoucí monetizaci. V současnosti firma zdůrazňuje, že u nových AI funkcí vede důraz na organickou uživatelskou zkušenost. Monetizační modely se budou přidávat postupně, podobně jako tomu bylo historicky u klasického vyhledávání.
Studie: Proklikovost se snížila téměř o polovinu
Podle studie Pew Research Center, zveřejněné v minulém týdnu, má ale tento způsob zobrazování informací výrazný dopad na chování uživatelů a tím i na návštěvnost online médií.
Z analýzy chování 900 amerických uživatelů internetu, kteří sdíleli svá data o prohlížení, vyplynulo, že téměř šest z deseti uživatelů (58 %) provedlo v březnu 2025 alespoň jeden vyhledávací dotaz, u kterého se zobrazilo AI shrnutí. Jen v 8 % případů pak klikli na odkaz v klasických výsledcích hledání. Pokud na stránce žádné AI shrnutí nebylo, kliknutí na odkaz bylo téměř dvakrát častější, když dosahovalo 15 % případů. To představuje snížení o 47 %.
Zcela výjimečně pak uživatelé klikají na odkazy přímo v samotném AI shrnutí: stalo se tak pouze v 1 % návštěv. Studie zároveň ukazuje, že více než čtvrtina uživatelů (26 %) po zobrazení stránky s AI shrnutím ukončí celou prohlížecí relaci, aniž by přešli na jakýkoliv jiný web.

Jak často uživatelé klikají na dotazy z AI Overviews a z klasického vyhledávání. Zdroj: Pew Research Center
Zpravodajské weby si proto stěžují, že ztrácejí návštěvníky, protože lidé si často vystačí s odpovědí generovanou umělou inteligencí a už nepokračují ke zdroji informací. Z hlediska výběru odkazovaných zdrojů Google v AI shrnutích nejčastěji cituje Wikipedia, YouTube a Reddit, které tvoří dohromady 15 % odkazů. Zpravodajské weby se objevují v 5 % shrnutí.
Google častěji zařazuje AI shrnutí u delších a přesně formulovaných dotazů. Například více než polovina (53 %) dotazů s deseti a více slovy generovala AI odpověď. Pokud dotaz začínal tázacím zájmenem nebo šlo o úplnou větu, šance na AI shrnutí výrazně rostla.
Funkce AI Overviews tak přináší uživatelům rychlejší orientaci, ale zároveň mění základní logiku vyhledávání, a tím i způsob, jakým média získávají čtenáře. Podle Pew Research je stále častější, že uživatelé neklikají vůbec nikam a informace berou pouze z generovaných odpovědí. Pro zpravodajské weby i další online vydavatele představuje rostoucí výzvu, jak se v prostředí řízeném algoritmy AI prosadit.
-mav-