Trendy 2014: Marketingové rozpočty nebudou klesat

Idealisti
V odhadech letošního vývoje marketingových rozpočtů vládne mírný optimizmus, ukazuje průzkum od Idealisti.

Marketingové rozpočty v roce 2014 nebudou klesat a možná i mírně porostou. Stejně jako v minulých letech bude kladen velký důraz na využití sociálních sítí, mobilního webu a správné nastavení obsahového marketingu. Výsledky vychází z výzkumu Trendy v českém marketingu 2014, který mezi 230 odborníky z marketingu, brandingu, reklamy a příbuzných oborů provedla poradenská společnost Idealisti. Za stále důležitější bude podle výzkumu také považován monitoring sociálních médií.

Oslovení respondenti nejčastěji předpokládali vývoj marketingových rozpočtů v intervalu 0 % – 10 %. Názor je to poměrně silný, protože takto odpovídalo 70 % oslovených. V průměru se jednalo o meziroční růst ve výši 2,2 % (medián 1,5 %). „Odhady změn v marketingových rozpočtech kopírují mírně pozitivní výhled ekonomiky. Je ale téměř jisté, že nepůjde o plošný pohyb, ale do značné míry i o strukturální změnu: zájem i rozpočty se budou pohybovat směrem k atraktivním formátům a budou tlačeny úspěšnějšími obory,” říká David Šimák, partner  ve společnosti Idealisti.

Hlavní trendy roku

Stejně jako v minulých letech se mezi nejsilnějšími drží trendy z oblasti sociálních sítí a spojené s mobilními technologiemi. Výrazně si polepšil monitoring a měření sociálních sítí. Mnohé značky se zajímají o efektivitu vynaložených prostředků a zároveň se snaží zjistit, nakolik jsou součástí zákaznické konverzace.

Mobilní marketing je další položkou, která se drží vysoko v oblasti aktuálních trendů. „Značky se budou jistě maximálně snažit obsadit soukromý a intimní obsah mobilních telefonů, které mají zákazníci stále u sebe,” poznamenává David Šimák.

Respondenti dále předvídají, že se bude výrazně používat obsahový marketing a že bude zároveň tématem odborných diskusí, coby nová a výrazná podoba komunikačních aktivit.

Za tichého krále marketingových nástrojů lze podle výzkumu označit e-mailový marketing. Nově se do oblasti stálic posouvají skupinové slevy, ze kterých se během posledních let stal funkční marketingově-prodejní kanál.

Bude zajímavé sledovat další vývoj a uplatnění marketingové automatizace (marketing automation). Zatím se nejedná o široce známý pojem, ale s růstem dat, která o sobě zákaznici poskytují a s boomem technologií na jejich automatické oslovování, jeho význam poroste. Real-time bidding je dalším černým koněm, o kterém se hodně mluví v odborných kruzích a jistě bude zajímavé sledovat jeho další vývoj.

Mezi trendové skokany roku se řadí především termín Big Data, podobně je na tom 3D printing, který sic stále zůstává v oblasti buzzwordů, ale zvyšuje se procento respondentů, kteří věří v jeho praktické využití. Zajímavý posun prodělalo i lokální vyhledávání (Location related search). Oproti minulému roku výrazně stouplo procento lidí, kteří jej považují za aktuální a používaný trend. Crowdsourcing a značkové aplikace jsou posledními skokany, jejichž pozice se oproti loňsku výrazněji posunula.

Do oblasti mizejících a nepochopených trendů se tento rok dostaly QR kódy a sémiotická analýza. Zdá se, že do stejné oblasti také sklouzává rozšířená realita (augmented reality) a neuromarketing.

Kompletní infografika ke stažení zde: Trendy_v_ceskem marketingu_2014_Idealisti

-mav-

Zařazeno v rubrice: Marketing

DISKUSE