Klienti: Co by mohla přinést blokace reklamy od O2?

čtvrtek, 11. února 2016, 11:31 Reklama MediaGuru

Blokace reklamy by se měla odrazit i na její ceně, zní jeden z názorů z řad zadavatelů.

Koncem ledna připustil generální ředitel O2 Tomáš Budník ve veřejně publikovaném komentáři v Hospodářských novinách zájem blokovat internetovou reklamu již na úrovni operátora. Reflektuje tak údajně snahy světových hráčů, kteří instalují blokátory reklamy přímo do své sítě, a nabízí tak svým zákazníkům službu prémiového charakteru. Byť je blokování reklamy ze strany O2 podle jeho ujištění zatím jen na úrovni úvah, otázky na straně zadavatelů Budníkův komentář vzbudil.

Blokace reklam na internetu představuje v reklamním světě nemalý problém. V České republice si podle SPIRu reklamu blokuje 12 % internetových uživatelů, důsledkem toho jsou ztráty, které mohou jít až do miliardy. A nutno dodat, že biti nejsou jen vydavatelé, kteří proti tomu bojují různými způsoby, ale i reklamní zadavatelé.

„Blokovat reklamu na úrovni operátora je už celkem drsný přístup. Operátor nabízí svým klientům možnost se za poplatek vyhnout reklamě, ale peníze zinkasuje sám, k tvůrci obsahu se už nedostanou,“ myslí si Jan Müller, manažer marketingové komunikace pro značku České spořitelny.

Poskytovatelé obsahu potom mohou na oplátku klientům daného operátora blokovat přístup k části obsahu, jak už nyní činí ve světě například časopis Forbes. Otázkou zůstává, zda bude operátor na tyto potenciální možnosti své klienty upozorňovat. „Online reklama by pak samozřejmě měla být pro zadavatele levnější, blokováním reklam se mu sníží zásah kampaně,“ domnívá se Müller.

Podle Davida Arzta z Mall.cz, jenž patří mezi nejvýraznější zadavatele internetové reklamy, se blokace reklamy dotkne spíše mediálních domů. „Pokud by u mediálních domů tímto došlo k omezení zdroje příjmů, předpokládám, že se tuto ztrátu budou snažit kompenzovat jinou cestou. V reálu to může znamenat růst CPM (Cost per Thousand Impressions) a tlak na ještě větší optimalizaci prostředků vynaložených na online marketing.“

Pozitivně se na obsah bez reklam dívá Alza.cz, další výrazný internetový zadavatel. „Z našich zkušeností vyplývá, že lidé vítají možnost připlatit si za prémiové služby. Mezi takové služby lze počítat i konzumaci elektronického obsahu bez reklam. Proto v případě našeho klubového programu Alza Premium nabízíme, kromě dalších výhod, filmy a hudbu bez reklam,“ dodává za e-shopového giganta tisková mluvčí Šárka Jakoubková.

O2 zatím neposkytuje bližší informace o podobě možné nové nabídky, blokaci reklamy ani netestuje. Je ale jasné, že konzumace obsahu bez všudypřítomných reklam bude uživatele stále více oslovovat. Pro zadavatele, kteří tak ztratí jeden z komunikačních kanálů, zde existuje možnost tvorby vlastního obsahu, kterým budou k sobě lákat zákazníky.

-stk-