Cenovou válku lze obejít sázkou na design

středa, 27. dubna 2016, 11:00 Marketing MediaGuru

Strategická práce s designem je nejsilnější zbraní pro ty, co nemohou soupeřit cenou.

Sázka na design a strategická práce s ním může pomoci firmám, které s konkurencí nemohou nebo nechtějí soupeřit cenou. „Představte si svou firmu v džungli, kde přežijí jen ti, co mají nejlepší schopnost adaptace,“ uvedl na letošní Konferenci Design&Marketing Henryk Stawicki, designový stratég původem z Polska. Právě designem je možné získat si dnes zákazníky, adaptovat se na jejich aktuální potřeby a nabízet jim přidanou hodnotu.

Podle Stawického je schopnost adaptace v neustále se měnícím světě klíčová: „Podívejte se na Hilton a AirBnB, ten první ze jmenovaných v souboji ztrácí, protože nedokáže reagovat na potřeby současných spotřebitelů.“ Podobně lze nahlížet i na duel hudebních streamingových služeb iTunes se Spotify, který k březnu letošního roku evidoval 30 milionů platících uživatelů, což je o 20 milionů více než loni v červnu. Dnešní vítězové se dokážou inspirovat ze svých uživatelů. „Ti jsou tím nejcennějším zdrojem inovací, zde musí jít ego designéra stranou,“ dodává.

„Aby si produkt či služba zasloužila svou cenu, je dobré myslet na jedinečnost a prvenství v tom smyslu, že jste schopni jít dál než zbytek konkurence,“ myslí si Michal Vlček, jenž pracoval jako designér pro McLaren, automobilovou značku, která si může dovolit vyrobit limitovanou edici o 106 kusech. „Lidé si vozy McLaren pořizují právě kvůli té jedinečnosti a originalitě, které se nebojí,“  doplňuje.

Na jedinečnost a originalitu spoléhá ve své strategii i nedávno vzkříšená česká značka bicyklů Favorit. „Design vyžaduje úsilí a čas věnovat se detailům, u Favoritu jsem se snažil, aby ho každý  detail odlišoval od normovaných komponentů,“ popisuje Petr Novague, několikanásobný držitel ocenění Rex Dot Design Award, který se mimo jiné podílel i na designu nové Škody Superb. Právě detaily, které na první pohled nikdo nevnímá, podle něj totiž zajistí, že budou klienti spokojeni a k designérovi se budou rádi vracet.

Pro úspěch designéra je kromě talentu a píle důležité, aby se stal součástí celého procesu, nikoliv jen dodavatelem nápadu. Tím získává designér na hodnotě a jeho práce na ceně. „Designér by se navíc ve vztahu s klientem neměl bát konfliktů. I na vile Tugendhat dnes obdivujeme to, co se Ludwigovi Mies van der Rohe podařilo prosadit proti původnímu přání majitelů,“ doplňuje Novague.

Konference Design&Marketing je součástí přehlídky Zlin Design Week, kterou druhým rokem pořádají studenti Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

-stk-