Facebook mění výběr, má lépe odrážet dění na síti

pátek, 03. února 2017, 11:30 Internet & Mobil MediaGuru

Úprava třídícího algoritmu mírně upozadí personalizaci obsahu, změny se týkají i řazení videí.

Největší sociální síť pozměňuje mechanismus výběru obsahu newsfeedu. Během nejbližších týdnů chce začít ještě více upřednostňovat autenticitu a aktuálnost, současně tím ale Facebook do určité míry upozadí personalizované vzorce. Síť totiž hodlá dávat více prostoru mimo jiné těm příspěvkům a tématům, jež zrovna budí nejvíce pozornosti. O jejich relevanci tudíž budou více rozhodovat aktivity ostatních uživatelů, nejen dosavadní preference jednotlivce. "S novou aktualizací budeme brát v potaz signály v reálném čase. V momentě, kdy nějaké téma či příspěvek sbírá velké množství reakcí, jsme schopni to zaznamenat a usoudit, že daný obsah může být pro vás v danou chvíli důležitější než jindy," vysvětlují na blogu Facebooku jeho vývojáři. Jako příklad uvádějí například příspěvky spjaté s konkrétním fotbalovým týmem. Pokud zrovna odehrál vítězný zápas a lidé o něm více hovoří, příspěvky s touto tematikou se posunou v newsfeedu na viditelnější místo.

Změn v podobném duchu navíc dozná sekce s prostým názvem Trendy. V ní se zobrazují témata, která jsou v poslední době na Facebooku populární. Co se v nich objeví, to závisí podle této sociální sítě na řadě faktorů, jako jsou zájmy, olajkované stránky či geografická poloha uživatele. Za kontrolu trendových témat v neposlední řadě zodpovídá tým Facebooku tak, aby odrážela skutečné dění ve světě. Nový update však personalizaci Trendů ruší, v jednotlivých regionech se lidem zkrátka ve výčtu zobrazí to samé. Namísto přihlížení k tomu, jak dané téma či hashtag odpovídá zájmům jednotlivým uživatelům, totiž hodlá sociální síť brát v potaz i mediální pokrytí té které události. Pokud tedy téma přitahuje mnoho pozornosti a zároveň o něm bohatě referují zpravodajská média, Facebook zohlední obojí. Ke každé položce rovněž začne doplňovat i perex včetně odkazu na konkrétní zpravodajský článek. Trendy sociálních sítích by tak v ideálním případě měly být na Facebooku udávány výhradně pravdivými a seriózními zprávami, nikoliv třeba i hoaxy.

fb_trends

Zavádějící příspěvky to navíc zřejmě budou mít na této sociální síti těžší i z dalších důvodů. Mělo by pro ně být problematičtější se objevit už jenom v kanálu vybraných příspěvků. Facebook chce dle svého stanoviska dávat prostor autentickým postům, tedy takovým, které nejsou vedeny obchodním kalkulem či snahou vynutit si pozornost za každou cenu. "Rozlišujeme stránky, jež publikují spam či se snaží vyzrát nad newsfeedem žadoněním o lajky, komentáře či sdílení," uvádí vývojáři.

Výše vyjmenované updaty nejsou jediné, jež se nějakým způsobem dotýkají třídících algoritmů Facebooku. Kritérium relevance hodlá firma prosazovat také u zobrazování videí. Preferovaná nemají být jen ta s dlouhou stopáží, ale obecně všechny klipy, u nichž Facebook naměří dostatečně vysokou míru "dokoukanosti". Nejlépe by si ale přece jenom měla vést videa dlouhá a divácky atraktivní zároveň.

"Optimální stopáž je taková, která je nutná ke sdělení poutavého příběhu a oslovení lidí. Liší se tedy v závislosti na tom, co chcete sdělit," vysvětlil produktový manažer Facebooku Abhishek Bapna. I kdyby však výše vypsané změny nevedly k požadovaným výsledkům, je pravděpodobné, že Facebook by o jejich dosažení usiloval odlišnými cestami. Algoritmus newsfeedu totiž upravuje průběžně, loni programátoři přicházeli s updatem prakticky každý měsíc, jak vyplývá z přehledu agentury Wallaroo Media.

-jav-