Mrázek: Prime-time velké Primy je dobře nastaven

pondělí, 11. září 2017, 13:05 TV Martina Vojtěchovská

Programový ředitel FTV Prima Roman Mrázek vysvětluje koncepci podzimního vysílání TV Prima.

Podzimní schéma hlavního kanálu televize Prima do značné míry kopíruje schéma jarní. Vycházeli jste při jeho koncepci z jarního schématu?

Ano, vycházeli, ale naše programová koncepce se řídí dlouhodobou strategií. Netýká se jen jara nebo podzimu. Do nastavené kostry dosazujeme jednotlivé položky.

Kostra, kterou zmiňujete, je postavena hlavně na původní české tvorbě?

Většinově, kromě asi jednoho okna, je to původní tvorba, a to z valné většiny seriálová.

Vzhledem k tomu, že oproti jaru dochází jen k menší obměně, tak se zdá, že jste s jednotlivými složkami programového schématu spokojeni. Necítíte potřebu je měnit?

V tuto chvíli jsme s koncepcí spokojeni a necítíme potřebu ji měnit. Jsme ale v dynamickém prostředí a může se stát, že okolnosti nás ke změně donutí. Teď ale pokračujeme s tím, co jsme si nastavili.

Když se podíváme na jednotlivé vysílací dny, rozhodli jste se i pro podzim ponechat seriál Modrý kód na pondělní a středeční večer. Znamená to, že rošáda, kterou jste na jaře udělali se seriálem Ohnivý kuře (přesun na úterý a čtvrtek), považujete za úspěšnou?

Tento krok jsme si vyhodnotili jako úspěšný. Je potřeba ale vnímat to, že pro nás vysílání od pondělí do čtvrtka není chápáno izolovaně jako každý jeden den, ale že tyto dny vytvářejí dohromady nějaký celek. Oba seriály generují určitou sledovanost, mají relativně stabilní diváckou základnu. Když tyto výkony sečteme, dávají nám celkový výkon a ten je pro nás důležitý. Každý den se pořady ocitají v jiném prostředí a v jiné konkurenci. Tak, jak jsme schéma nastavili, nám jejich nasazení vychází nejlépe.

Pokud vezmeme v úvahu přesun Ohnivýho kuřete proti Ordinaci v růžové zahradě a příchod Modrého kódu, vychází tato změna s ohledem na předchozí ratingy v dotčených dnech vyrovnaně.

Je to pozitivní posun, přičemž celkově má tento krok mnoho negativních dopadů na protihráče.

Je tedy dále vaším dlouhodobým záměrem umísťovat Ohnivý kuře do úterního a čtvrtečního večera s cílem obrousit hrany konkurenci?

V tuto chvíli ano. Funguje nám to a budeme v tom pokračovat. V posledním období jsme v podílu na sledovanosti jako skupina nad loňským rokem. Programujeme na 15–65 a obchodně prodáváme na 15–69. S celkovým výsledkem jsme spokojeni.

To znamená, že Ohnivý kuře plánujete jako dlouhodobý seriál.

Modrý kód a Ohnivý kuře jsou plánovány jako dlouhodobé seriály, resp. chceme s nimi v tuto chvíli pokračovat. Tím myslím pokračovat v určitém počtu sezón. Každý seriál má svou životnost. Pokud uvidíme, že životnost seriálu končí, vyměníme ho.

Což je aktuálně příklad seriálu Přístav.

Ano, už pro nás neměl ve stávající podobě potřebný výkon.

Počítáte v dlouhodobější strategii s výběrem podobných žánrů seriálů v případě, že je budete v budoucnu nahrazovat?

Těžko říct. V tuto chvíli je dlouhodobá strategie nastavena pondělí až čtvrtek na původní dramatickou seriálovou tvorbu. Funguje nám to a rádi bychom v tom pokračovali. Pokud se ukáže, že za tři roky se změnila konkurence, prostředí, trh nebo divácký vkus, tak se může stát, že strategii změníme.

Co diváci od Primy hlavně očekávají?

V současnosti jsou to seriály, proto je vyrábíme. Žádná televize bez původní tvorby nemůže existovat. Dále je to zábava a filmy.

Je obtížné vybírat pro sobotní večer české filmy s ohledem na to, že konkurenční Nova vysílá pořad Tvoje tvář má známý hlas?

Důležité je vybírat filmy, které pro nás dávají smysl. Nabídka je totiž opravdu rozsáhlá. Snažíme se vybírat spíš lehčí žánr, komedie, chceme diváky bavit. Přinášíme hlavně zábavu a odpočinek.

Zábavní formáty zastupuje Pevnost Boyard. Ta má ale jen osm dílů, co zařadíte po jejím skončení?

Po Pevnosti Boyard přijde nová řada pořadu Máme rádi Česko. Zábavou vyplníme páteční večery po celou sezónu.

Roman Mrázek, foto: FTV Prima
Roman Mrázek, foto: FTV Prima

Hlavní novinkou Primy je seriál Kapitán Exner. Nasadili jste ho do nedělního vysílání, kde ale konkurence zařadila také svoji hlavní novinku, Polici Modrava. Neuvažovali jste o jiném vysílacím dni?

Samozřejmě, že jsme museli zvažovat pro a proti. Věříme ale, že Kapitán Exner má sílu přilákat diváky. Vznikl podle předlohy, kterou všichni znají, a celkově jde o kvalitní seriál.

Kdybyste si vyhodnotili, že v jiném vysílacím čase může Kapitán Exner dosahovat lepších čísel, změníte jeho vysílací den?

Jak už jsem řekl, schéma jako celek musí dávat nějaký výkon. Samozřejmě, že bychom si mohli najít pro Exnera příznivější slot. Je ale možné, že když bychom ho vyndali z neděle a přesunuli do zdánlivě výhodnějšího času, tak se paradoxně můžeme dostat kumulativně i níž s celkovým výkonem. To je potřeba zvážit. Podstatný je celkový výsledek. Zajímá nás především, kolik jako skupina uhrajeme za celý týden nebo za celou sezónu.

V hlavním vysílacím čase se neobjevují žádné akviziční pořady. Proč?

Akvizice nemají v prime-time na hlavním kanálu potřebný výkon. Můžou se využít v off-primu nebo možná přes léto, kdy jsou diváci méně nároční. Pro vysílání v hlavní sezóně je ale obtížné sehnat akvizici, která by měla na Primě požadovaný výkon. Přitom by to pro nás bylo pohodlné řešení, cenově efektivní. Bez vlastní tvorby se neobejdeme.

Nakolik do programování velké Primy promlouvají menší kanály?

Vzájemný vliv našich kanálů samozřejmě neustále analyzujeme. Úvaha je jednoduchá: pokud budeme diváky nazývat cílovými skupinami, tak nesmíme dopustit, aby dva kanály šly ve stejný den a ve stejnou hodinu proti sobě a vysílaly pro stejnou nebo velmi podobnou cílovou skupinu. Snažíme se proto portfolio stavět tak, abychom každým slotem nabízeli pořady pro celé divácké spektrum.

Plánujete změny ve svých tematických kanálech?

Naši pozornost jsme teď hodně věnovali hlavnímu kanálu. V následujících dvou až třech sezónách se více zaměříme i na menší kanály. Cítíme, že potřebují další péči.

Myslíte tím všechny tematické kanály?

Je to otázka míry. Není to tak, že bychom se menším kanálům vůbec nevěnovali. Kanál Prima Max jsme například během léta vyprofilovali jako čistě filmový kanál. Přidali jsme 14 filmových slotů za týden. Od 14.00 nevysíláme nic jiného než filmy. Je velmi důležité, aby malé kanály měly jasnou strukturu a aby jejich schéma bylo jednoduše zapamatovatelné. Proto se snažíme schéma maximálně zjednodušit.

Hlavní kanál Prima upravoval poslední dobou především pořady umísťované do hlavního vysílacího času. Co ale časy mimo prime-time?

Je pravda, že se musíme věnovat i off-primu. Delší období jsme se teď intenzivně věnovali prime-timu na hlavním kanálu. Považujeme ho za nastavený a pokračujeme s ním dál. Vidíme, že se nám daří i pomalu posouvat k divákům ve skupině 15–65, na kterou programujeme. Druhým logickým krokem je zaměřit se na velké Primě na off-prime a také na ostatní kanály.

Když se vrátíme k nutnosti vysílat původní tvorbu, jde o nákladnou záležitost. To se muselo projevit na zvýšených investicích do programu. Je to dlouhodobě udržitelné?

Náklady na výrobu jsme zvýšili. Samozřejmě, že žádný strom neroste do nebe. Jsme komerční televize, musíme vydělávat peníze a udržet v rovnováze náklady a výdaje.

Ovlivnila tvorbu programu majetková změna, která se odehrála letos na jaře?

Pokud ano, tak jednoznačně pozitivně. Lépe se nám manévruje, jsme rychlejší v rozhodnutí a je to jednodušší i funkčně.

Chcete z podzimního schématu vytěžit ještě větší výkon než na jaře, nebo by vám stačil jarní výsledek?

Jistěže bychom chtěli větší výkon. Jsme v tuto chvíli zcela vyprodaní. Uměli bychom prodat ještě více. Trh je totiž stále na vzestupu.

Roman Mrázek, programový ředitel FTV Prima

Na mediálním trhu se pohybuje od roku 1994. Za tu dobu prošel společnostmi Mediacom, Leo Burnett Advertising nebo Starcom MediaVest Group. Na Primě pracuje od roku 2008, nejprve jako ředitel výzkumu. Programovým ředitelem je od léta 2013.