Českému trhu DVD kralují "akční nabídky", komedie a americká produkce

úterý, 11. prosince 2007, 07:21 Výzkum MediaGuru

Společnost GfK Praha oznámila, že v meziročním srovnání prvního pololetí (2006/07) vykázal trh DVD titulů více než třetinový nárůst prodejů, doprovázený poklesem cen (DVD nosiče v průměru zlevnily oproti stejnému období loňského roku o 6 %). Celkově čeští spotřebitelé v prvním pololetí za DVD utratili zhruba 229,5 milionu Kč.

Společnost GfK monitoruje prodeje filmové zábavy v rámci hlavních distribučních kanálů, kterými jsou elektrospecialisté, obchody zaměřené na multimediální sortiment a řetězce typu hypermarketů. Růst prodejů napříč těmito prodejními cestami je velmi vyrovnaný, v objemovém vyjádření vykazují vyšší odbyt velcí retaileři, jejichž komerční úspěch je pravděpodobně z velké části dán oblíbeností slevových akcí, které se pravidelně v rámci jednotlivých řetězců konají. Ostatně žebříček nejprodávanějších DVD jasně vedou právě tyto „akční nabídky“, které kumulativně během prvních šesti měsíců představovaly téměř čtvrtinu prodejů.

Pomyslné první místo v žánrové oblíbenosti obhájily komedie, ačkoli jejich pozice oproti loňsku lehce oslabila. Přesto však si každý třetí spotřebitel, který otvíral peněženku na nákup DVD, odnesl domů „něco pro celou rodinu - něco pro zasmání“. Dalšími žánry přitahující pozornost zákazníka jsou animované a akční filmy. Obecně lze tedy tvrdit, že úspěch tkví ve schopnosti odpovídat požadavkům rodinného zákazníka.

Souvislost s populárními žánry má i další rys českého trhu DVD – dominance filmové zábavy americké provenience, jelikož těžiště americké tvorby leží právě někde na pomezí komediálně-akčních či dobrodružných trháků či animovaných snímků nejen pro děti. Film, který pronikl nejvýše v žebříčku prodejnosti jednotlivých titulů a umístil se na 10. místě za komerčně veleúspěšnými „výprodejovými DVD“ a akcemi typu „šokující ceny“, plně odpovídá nastíněnému profilu lehce prodejného filmu – 007 Casino Royal

Od koupi této podívané zákazníky neodradila ani relativně vyšší cena 466 Kč (pro srovnání – cena DVD ve speciálních nabídkách se pohybuje v průměru kolem 249 Kč).

Nicméně letošní rok se vyznačuje zlepšením prodeje českých filmů, za nímž stojí především filmy jako například Kráska v nesnázích (jež dokonce obsadil 14. místo v celkové prodejnosti za první pololetí a zároveň první místo mezi českými filmy) či Ro(c)k podvraťáků, které byly do kin uvedeny

v roce 2006. Nepotvrzuje se vžitá představa, že české filmy jsou levné.

Z výzkumu GfK vyplývá, že průměrné ceny českých DVD jsou řádově o dvě desítky korun vyšší.

Celkově ale americká produkce letos ztratila téměř pětinu trhu. Příčinou může být mimo jiné rostoucí popularita filmů z evropských zemí či reedice starších filmů – například francouzských komedií, italské postmoderny nebo severských filmových děl apod.

TOP 10 nejprodávanějších filmů za 1.pololetí 2007*):

007-CASINO ROYALE

SIN CITY: MĚSTO HŘÍCHU

PULP FICTION

KRÁSKA V NESNÁZÍCH

POSLEDNÍ SAMURAI

PIRÁTI Z KARIBIKU 2: TRUHLA MRTVÉHO MUŽE

ALEXANDER VELIKÝ

SHREK 2

PONORKA

UNDERWORLD II: EVOLUTION

*) Nezahrnuje slevové akce

Zdroj: Obchodní panel GfK Praha, Retail and Technology

Vůdčí postavení si mezi distributory po obě sledovaná období drží Bonton Home Entertainment, zaujímající více než pětinový tržní podíl.

Mezi produkčními společnostmi na trhu žádná nijak výrazně nedominuje a český trh je v tomto směru velmi rozdroben (relativním úspěchem je podíl ve výši téměř 7 % na prodejích společnosti Centrum českého videa). Společnosti Warner se ovšem nedaří ani v rámci její produkční divize, neboť ztratila svou vedoucí pozici z loňského roku a vykázala snížení podílu na prodejích o 8 %.

K nejdostupnějším titulům po obě dvě období patří DVD od distribuční společnosti Vapet, jejíž průměrné ceny za první pololetí se pohybují na úrovni 165 Kč. Například DVD společnosti Warner Music, která vede cenový žebříček letos i za loňský rok, jsou více než 3,5 krát dražší.

GfK Praha sleduje prodeje DVD titulů v rámci své divize Retail and Technology již od roku 2003. Panelový výzkum realizovaný v GfK Praha sleduje maloobchodní prodeje jednotlivých skupin zboží u specializovaných elektroprodejen i u nespecialistů (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, zásilkový obchod a čistě internetové prodejny). Nejsou sledovány např. dvd půjčovny, stánkový prodej a vkládané tituly do tiskovin.