Vývoj investic do reklamy vloni kopíroval chování Čechů

úterý, 08. března 2011, 11:40 Výzkum MediaGuru

Investice do reklamy na území České republiky zaznamenaly v průběhu roku 2010 tradiční vývoj spojený se zaběhlými způsoby chování na našem území.

Vývoj reklamních investic vykazoval v loňském roce standardní průběh a kopíroval mediální chování Čechů. Průběh investic do jednotlivých mediatypů v roce 2010 zmonitorovala v ceníkových cenách společnost Admosphere. Silnými inzertními obdobími byly jaro a podzim, slabšími naopak léto a zima.

Od ledna investice do všech mediatypů postupně narůstaly. Svého vrcholu v první polovině roku dosáhly v květnu, s výjimkou OOH médií, kde pokračoval nárůst investic až do června 2010.

Období letních prázdnin, a s ním spojené změny způsobu trávení volného času, se na investicích do reklamy podepsalo silným poklesem.

Podnětem k oživení výdajů do reklamy byly návraty z dovolených do prací a do škol. Od září loňského roku tak zaznamenáváme rychlý nárůst investic vrcholící v měsících říjnu a listopadu, kdy byli inzerenti mimo jiné motivováni snahou ovlivnit předvánoční nákupní rozhodování svých zákazníků.

Vánoce, stejně jako letní prázdniny, jsou obdobím poklesu reklamních investic. Lidé věnují daleko více pozornosti svým rodinám a blízkým, mnohem méně nakupují a inzerce tak ztrácí na efektivitě. Prodejci inzerce reagují na nižší poptávku snížením cen, což způsobuje mezi silnými a slabými obdobími z hlediska celkových investic ještě větší rozdíly.

Celkem se v ceníkových cenách v loňském roce proinvestovalo více než 56 miliard korun. Z této částky inkasovala nejvíce televize (25,6 mld. Kč) a tisk (21,5 mld. Kč), následuje internet (4,3 mld. Kč), OOH (3,3 mld. Kč) a rozhlas (1,3 mld. Kč).