Největší světové reklamní konflikty

středa, 14. března 2012, 07:35 Reklama MediaGuru

Ne každá země omezuje prezentaci konkurence v reklamě tolik jako Česko. Prohlédněte si čtyři případy, kdy srovnávací reklama přerostla v dlouhodobý kreativní souboj.

Zatímco v Česku je kvůli zákonné regulaci srovnávací reklama omezena na sérii opatrných náznaků, ve Spojených státech podobné kampaně dle odhadů Americké marketingové asociace tvoří až třetinu všech reklam. V případě televizních spotů pak toto číslo dosahuje až 80 %.

Rivalů tak zná reklamní svět mnoho. Málokdo své konkurenční klání ale svádí tak ostře a tak dlouho jako nápojoví giganti Coca-Cola a Pepsi. Reklamních spotů, v nichž jedna firma kreativně útočí na druhou, je nespočet. Asi nejznámějším z nich je kampaň, v níž Pepsi využila největšího reklamního symbolu konkurenční značky – Santa Clause.

Známější je však zřejmě spot, v němž se naslepo srovnává chuť obou limonád. Nejenže si jednotliví dotázaní vybírají Pepsi, ale k podobnému porovnání jsou vybízeni i spotřebitelé. Kampaň z osmdesátých let je označována za důvod intenzivního boje mezi oběma značkami, který trvá do současnosti.

Dalším z protivníků na život a na smrt jsou Apple a Microsoft. Reklamní kampaň srovnávající vlastnosti operačních systémů obou značek běžela od svého nasazení v roce 2006 po dobu tří let. A říká se, že hlavní protagonisté byli záměrně vybráni tak, aby působili jako mladší alter ega Billa Gatese a Stevea Jobse.

Na konci roku 2008 přišel Microsoft s protiútokem a představil kampaň, jejíž cílem bylo zbavit sousloví „I am a PC“ komických konotací. Popularity reklam, na které reagovala však nedosáhla.

O pár let později se ale podobné reklamy nevyhnuly ani Applu. Kvůli jeho současné ikoně, telefonu iPhone, s nimi začala korejská firma Samsung. Ta ve svém spotu zesměšňovala skalní fanoušky nakousnutého jablka slepě čekající na produkt, který již dávno ztratil na své výjimečnosti.

A kvůli mobilnímu telefonu iPhone se kreativní bitva rozpoutala též mezi americkými mobilními operátory. Ti se zase předháněli v tom, který z nich pro datový telefon nabízí kvalitnější podporu. V sérii reklam firma AT&T konkurenčnímu Verizonu například vyčítá, že zákazníkům neumožňuje telefonovat a využívat datové služby zároveň. Verizon zase odvetou upozorňoval na nekvalitní pokrytí svého konkurenta.

Ze souboje tak nakonec vítězně vyšel T-Mobile, který jinak v USA rozhodně ke špičce mobilního trhu nepatří. Kampaní, v níž upozornil na pomalé připojení obou zmiňovaných firem, začal budovat svou image sítě s nejrychlejším datovým provozem.

-ptv-