Nejvíce proma přibylo v cukrovinkách

čtvrtek, 16. srpna 2012, 00:02 Výzkum MediaGuru

Vyplývá to z aktuálního zkoumání, jehož cílem bylo zjistit, jak se v různých zemích EU po třech letech recese změnily cenové a propagační nástroje značek v retailu.

Analýza zhotovená výzkumnou agenturou SymphonyIRI nijak nepřekvapivě zjistila, že si spotřebitelé napříč kontinentem zvykli na slevy jako standardní chování značek. S pokračující ekonomickou recesí však zadavatelé i obchodníci začínají pozvolna ceny zvyšovat, aby si tak kvůli rostoucím vstupům uchránili marže.

Napříč sedmi zkoumanými evropskými trhy, Česko mezi ně bohužel nepatří, vzrostly ceny potravinářských produktů v průměru o 3,2 %, u nepotravinářských kategorií pak růst činil procenta dvě. Pro tuto skupinu výrobků je pak typický i nárůst online nákupů, převážně kvůli speciálním promo akcím, kupónům a fenoménu hromadného nakupování.

Zpráva také upozorňuje na rostoucí synchronizaci promo akcí mezi retailovými řetězci a zadavateli, jakožto významné složce udržující objem prodaného zboží. Co se samotných investic do propagace týče, nejvíce své aktivity omezili zadavatelé z Francie a Španělska. Promo naopak značky mírně posílily v Německu a Velké Británii (o 2,1 %, respektive 3,6 %).

Nejvíce reklamních akcí v Evropě přibylo meziročně v cukrovinkách a kategoriích péče o zvířata, nealkoholických nápojů a osobní hygieny.

Stále častěji se pak v retailové propagaci prosazují privátní značky. Řetězce v některých ze zkoumaných států je dokonce začaly umisťovat do speciálních reklamních stojanů. V tomto případě však záleží na vnímání konkrétního brandu a nelze hovořit o celoevropském trendu. Zájem o propagaci mimo regály obchodu a ve speciálních konstrukcích však roste všude, zejména pak mezi zadavateli ve Francii a Španělsku.

Studie zmiňované agentury porovnávala vývoj na trzích ve Velké Británii, Francii, Německu, Itálii, Nizozemí, Španělsku a Řecku. Data pocházejí z března letošního roku.

-ptv-