Tisk se dál konsoliduje. Jak ho změní akvizice Bauer Media?

čtvrtek, 25. října 2012, 08:23 Výzkum, Tisk MediaGuru

Za posledních pět let prošel tiskový trh viditelnou konsolidací. Potvrzuje ji i rozšíření vlivu vydavatelství Bauer Media.

Majetkový vstup vydavatelství Bauer Media do společností Stratosféra a Hearst-Stratosféra se zařadí k významným mezníkům konsolidačních tendencí na českém tiskovém trhu. Bauer Media, která se dlouhodobě netajila zájmem rozšířit portfolio svých titulů o akvizici významnější rozměrů, se nakonec domluvila se zakladatelem Stratosféry Antoninem Herbeckem a s americkým Hearstem a do svého záběru přibrala lifestylové magazíny na čele s Cosmopolitanem, Harper's Bazaarem a Esquirem. Jen akvizice takových rozměrů přitom dávala Bauer Media šanci jasně reagovat na loňský tah Burdy, která pod svá křídla získala vydavatelství Hachette Filipacchi 2000.

Na magazínovém trhu se Bauer Media vrací na pozici inzertně nejsilnějšího časopiseckého vydavatelství v Česku. Souhrnné hrubé inzertní příjmy Bauer Media a vydavatelství Stratosféra a Hearst Stratosféra za loňský rok se dostávají nad úroveň příjmů vydavatelství Burda Praha a Burda Media 2000. Pokud k tomu přidáme i výsledky deníkových vydavatelů, zjistíme, že Bauer Media je na českém trhu inzertně čtvrtou nejsilnější vydavatelskou skupinou po mediální skupině Mafra, Ringieru a VLP.

Vlastníci vydavatelství podle hrubých inzertních příjmů, 2011 (mil. Kč)

Zdroj: Admosphere

Z hlediska rozložení sil na tiskovém trhu jsou karty rozdány zejména mezi Ringierem, Mafrou a Vltavou-Labe-Press na deníkovém trhu a vydavatelstvími Bauer Media, Burda, Sanoma, Mladá fronta a RF Hobby na magazínovém trhu. Lze přitom předpokládat, že i do budoucna se konsolidace bude odehrávat v režii především těchto vydavatelů.

Odhadovaný kumulovaný zásah titulů Bauer Media a Stratosféry posouvá Bauer nad společný dopad titulů majetkově spřízněných vydavatelství Vltava-Labe-Press a Astrosat. Kumulovaný zásah, počítaný jako součet počtu oslovených čtenářů, je však jen hrubým odhadem, protože nepočítá s překryvy čtenářských preferencí mezi jednotlivými tituly. Modelový pohled na rozložení sil na čtenářském trhu po akvizici Bauer Media vypadá následovně, na jeho potvrzení však bude nutné počkat až s budoucími výsledky výzkumu Media projekt.

Odhad: Postavení vlastníků na čtenářském trhu po akvizici Bauer Media (tis. čtenářů)

Zdroj: Media projekt, 1.1.-30.6. 2012, čtenost na vydání

Je ale evidentní, že změny na tiskovém trhu se v posledních pěti letech promítly do podílů, které na trhu náleží nejsilnějším vydavatelům. Podíly na čtenosti se tak v důsledku majetkových změn koncentrují pod stále nižší počet hráčů. Zatímco ještě v roce 2007 oslovilo deset největších vydavatelů přes 70 % čtenářů, v letošním prvním pololetí to bylo už více než 80 % čtenářů.

Podíly na čtenosti Top 10 vydavatelských skupin v letech 2007 a 2012

Zdroj: Media projekt

Nejvýznamnější konsolidační akvizice v tisku za pět let

2007

Mafra většinově získala Metro ČR

Mafra, vlastnicky ovládající deníky MF Dnes a Lidové noviny, získává nadpoloviční podíl ve společnosti Metro ČR, vydávající bezplatný deník Metro.

2008

Majitel Respektu vstoupil do Economie

Většinový více než 88% podíl ve vydavatelství Economia kupuje od německé firmy Handelsblatt společnost Respekt Media podnikatele Zdeňka Bakaly. Majetkově se tak propojily týdeník Respekt a tituly vydavatelství Economia.

2010

Ringier se spojil s Axel Springer

Na středoevropské úrovni dochází ke vzniku společného podniku vydavatelství Ringier a Axel Springer. Výsledkem je konglomerát Ringier Axel Springer. V Česku to znamená konec existence do té doby dvou samostatných vydavatelství a začlenění Axel Springer do struktury vydavatelství Ringier ČR.

Mladá fronta převzala Computer Press

Vydavatelství Mladá fronta kupuje brněnské vydavatelství Computer Press.

2011

Burda ovládla Hachette Filipacchi 2000

Burda Eastern Europe, ovládající v Česku vydavatelství Burda Praha, uplatňuje opci na zbývající 51% podíl ve vydavatelství Hachette Filipacchi 2000. Ve vydavatelství lifestylových titulů získává 100% podíl a firmu následně přejmenovává na Burda Media 2000.

2012

Bauer Media koupila Stratosféru

Bauer Media získává 100% podíl ve vydavatelstvích Stratosféra a Hearst-Stratosféra.

-mav-