Prezidentská kampaň graduje, v komunikaci přiostřuje

neděle, 20. ledna 2013, 08:00 Marketing, Reklama MediaGuru

Jak komunikují Karel Schwarzenberg a Miloš Zeman před druhým kolem prezidentských voleb, které vše rozhodne.

Za necelý týden bude jasné, kdo bude příštím českým prezidentem. Zda to bude Karel Schwarzenberg, nebo Miloš Zeman ovlivní mimo jiné i stávající kampaň, na kterou může každý z kandidátů vynaložit až 10 milionů korun.

V Otázkách Václava Moravce, které 13. ledna odvysílala Česká televize, se Miloš Zeman nechal slyšet, že pro něj je tato částka zbytečně mnoho. S tím, že „jeho dvě brady se na billboardech zrovna dobře nevyjímají“, vyloučil outdoorovou kampaň a rozhodl se soustředit především na televizní debaty. Billboardy s novým motivem však Zeman více než týden před rozhodující volbou nakonec vylepil. Sází v nich na podobnou kartu, kterou používá v televizních debatách, kdy spojuje svého protikandidáta se současnou vládou a s ministrem financí Miroslavem Kalouskem.

Karel Schwarzenberg uvedl, že do druhého kola hodlá investovat celkem pět milionů korun. Od pátečního večera jsou k vidění jeho nové vtipně laděné spoty s hlavním sloganem „Prezident nemůže nikoho vyloučit. Musí se zastat všech", ve kterých vystupují známé osobnosti, na jejichž otázky Schwarzenberg odpovídá.

Nové spoty před rozhodujícím druhým kolem slibuje i Miloš Zeman. Série humorných videí, která připravuje stejně jako v případě spotů pro první kolo opět Filip Renč, by měla být k vidění během tohoto víkendu. Videa zveřejníme poté, co budou k dispozici.

Každý z kandidátů se ve své aktuální kampani snaží oslovit cílovou skupinu, kterou se jim doposud nepodařilo přesvědčit. Zatímco Karel Schwarzenberg sází na telefonní kampaň, osobní setkání a koncerty v regionech, Miloš Zeman se snaží získat si mladší voliče na sociálních sítích.

Na Facebooku se Zemanovi k 19. lednu 2013 podařilo získat jen něco přes 32 tisíc fanoušků, což je o 133 tisíc méně, než má jeho konkurent Karel Schwarzenberg. S cílem navýšit počet fanoušků a podpořit jejich aktivitu tak v uplynulém týdnu na jeho profilu jednou denně přibude personalizovaná doporučení známých osobností, mezi nimiž figuruje například houslista Václav Hudeček, zpěvačka Helena Vondráčková či moravská folklórní zpěvačka Jarmila Šuláková. Zda se podobně vyjádří i Zemanova „skutečná bomba“ v podobě Jiřiny Bohdalové je zatím ve hvězdách.

Za účelem oslovení mladší cílové skupiny byl vytvořen také profil Jsme také mladí, ale volíme Miloše, který výběrem sdílených příspěvků hraje spíše na negativní strunu. Dosud si profil získal necelých 1 500 fanoušků. Další z nově vytvořených profilů Svět podle Miloše oslovil prozatím jen 321 uživatelů.

Na sociálních sítích v komunikaci pokračuje rovněž Karel Schwarzenberg. Na svém profilu například nabízí možnost aplikace „Vyfoť se s Karlem“ či organizuje událost „Jdu volit v 2. kole a volím Karla!“.

Na internetových stránkách Volím Karla nabízí tzv. KPZ neboli Krabičku Prezidentské Záchrany (pro milovníky foglarovek známou jako krabička poslední záchrany), která obsahuje letáky, placky, plakáty a samolepky pro jeho příznivce.

Kromě toho je plánována na neděli 20. ledna koncertní Nedělní noc s Karlem, kdy bude na jeho podporu odehráno zdarma desítek koncertů po celé České republice.

Během víkendu reagoval volební tým Karla Schwarzenberga na pokusy o napadení profilů Schwarzenbergových příznivců na sociálních sítích. „Soustavně odrážíme hackerské útoky na naše webové stránky. Několika členům týmu byl facebookový profil záhadně smazán, falešné profily se opakovaně vydávají za členy týmu a snaží získat přístupová hesla ke stránkám KS,” upozornil.

Oba dva kandidáti mají nadále zákonem stanovený prostor v České televizi a Českém rozhlase pro své spoty. V České televizi budou předvolební klipy vysílány na kanálech ČT1, ČT2 a ČT24 od 21. do 23. ledna. Délka spotu bude dvě až tři minuty.

Podstatnou součástí kampaně před druhým kolem jsou také televizní debaty za účasti obou kandidátů. Zatím mají za sebou dvě diskuse a další dvě před sebou v příštím týdnu. Miloš Zeman v nich vystupuje útočněji než jeho protivník, více strhává pozornost a čas vyhrazený pro promluvy kandidátů na svou stranu. Karel Schwarzenberg je v projevu přívětivější, úspornější a výpady na něj mířené (např. v otázce Benešových dekretů, rodinného původu, vyjadřování aj.) se snaží odvracet s nadhledem. Diskuse také vyvolávají některé argumenty, které Zeman používá (např. údajná neangažovanost jeho vlády v kauze privatizace Mostecké uhelné) či nadměrná intervence do kampaně ze strany rodinných příslušníků stávajícího prezidenta Václava Klause.

V Českém rozhlase posluchači uslyší volební spoty na stanicích Radiožurnál, Dvojka, Vltava a v síti regionálních stanic ve dnech 21. a 22. ledna.

-kch-, -mav-