Spotřebitelský výzkum: Jak dlouho si vybíráme auto?
V současnosti věnují lidé výběru svého nového automobilu o 35 % více času než v roce 2007.
Výzkumný tým OMG Research provedl v létě loňského roku studii, která se zabývala délkou nákupního procesu vozu. Nákupním procesem byly myšleny následující fáze:
(1) Přemýšlení o funkcích nebo vlastnostech, které si lidé u auta přejí
(2) Prozkoumávání možností před tím, než si koupí nové auto
(3) Hledání nejnižší ceny
(4) Rozhodování, kde koupit nové auto
(5) Hledání, jaké nové auto by bylo to pravé
V návaznosti na proběhlou ekonomickou krizi byla zjištění porovnána s daty z roku 2007. Vyšlo najevo, že lidé stráví procesem výběru auta více času než v roce 2007.
Zatímco v roce 2007 zabral proces 197 dní, v roce 2012 celých 267 dní. To je o 70 dní a o 35 % více. Proces nejvíce prodloužila fáze (1) Přemýšlení o funkcích nebo vlastnostech, které si lidé u auta přejí. Z 25 dní je to nyní 52 dní, což je více než dvojnásobek.
Fáze (2) Prozkoumávání možností před tím, než si koupí nové auto se prodloužilo z 38 dní na 72 dní. To je také téměř dvojnásobek. Podobně se prodloužila i fáze (5) Hledání, jaké nové auto by bylo to pravé, která v současnosti trvá o 28 dní déle, což je o 53 % více. Narůstající tendenci je možné vysvětlit tím, že lidé sledují více parametrů než dříve, mají k informacím stále snazší přístup a v době krize nakupují rozvážněji. Sledují se navíc nové vlastnosti aut (ekologická zátěž apod.) a existuje více modelů a kategorií aut. Kvůli nižší ceně musí dělat kompromisy a zvažovat, co je nutné a bez čeho se již obejdou. Paleta aut je široká, roste počet médií, která se volbě automobilu věnují. Například časopisů o autech v roce 2007 bylo 75, v roce 2011 to bylo dokonce 80 titulů (zdroj: mds.cz).
Naopak fáze (3) Hledání nejnižší ceny je o 20 % a (4) Rozhodování, kde koupit nové auto o 30 % kratší než v roce 2007.
Pravděpodobně zde hraje svou roli obliba vyhledávačů, porovnávačů cen na internetu, diskuzí pod články a dalšími stránkami, kde mohou lidé najít informace o spokojenosti zákazníků, tipech, cenách a dalších informacích o místě prodeje. Většina prodejců a výrobců aut pracuje s jednoduchými poptávkovými formuláři. Je logické, že lidé potřebují méně času na zjištění konkrétních aspektů, jako je cena a místo prodeje. Více času jim zabere váhání a přemýšlení nad modelem auta, výbavou a dalšími možnostmi.
Data byla získána pomocí výzkumného nástroje iPath. Jedná se o metodu OMG Research, která slouží k vyhodnocení procesu nákupu zboží dlouhodobé spotřeby. V roce 2012 bylo online dotazováno 362 respondentů, v roce 2007 to bylo 103 respondentů, kteří koupili v nedávné době automobil. Podobnou analýzu lze vyhotovit také v kategoriích finančních produktů, potravin a stravování, elektroniky, mobilních telefonů či drogerie. V případě zájmu kontaktujte autorku. Příští článek se bude zabývat tím, která média lidé používají v jednotlivých fázích výběru auta.
Autorka: Pavla Procházková, Omnicom Media Group Research
Foto: Photospin