Němci řeší studentský spot s Hitlerem pro Mercedes
Studentská práce, ve které figuruje Hitler a značka Mercedes, rozvířila v Německu diskuse.
Již navždy bolavé místo celého Německa, postava Adolfa Hitlera, nyní zaměstnává polemiky médií a reklamní branže. Jsou to studenti Filmové akademie Baden-Württemberg v Ludwigsburgu, kteří se při své práci – fiktivním spotu pro automobilku Mercedes Benz/Daimler, inspirovali myšlenkou jeho neexistence v dospělosti. Nablýskaný Mercedes s automatickým brzdným systémem a vlastní duší si to ve filmu studenta režie Tobiase Haase ujíždí rakouskou vískou Branau na konci 19. století a nikoli překvapivě si za oběť své jízdy vybere malého Adolfa, čemuž přihlíží jeho matka. Následuje slogan s volným překladem „Pozná nebezpečí dřív, než nastane“.
Námět pro spot pochází z pera mladého textaře Güna Aydemira, který dřív pracoval v agentuře Jung von Matt/Neckar, a nyní píše pro agenturu Heimat v Berlíně. Haase se s ním sešel na studentském semináři ve Stuttgartu, kde Aydemir studentům položil tento námět přímo na stůl. „Samozřejmě jsme věděli, že by s námi Mercedes něco takového nikdy neprodukoval. Proto jsme se do výroby spotu pustili raději hned, aby nás nikdo nemohl zastavit. Až později jsme zjistili, že se na internetu i ostatní už tohoto tématu chopili," uvedl Haase v rozhovoru pro týdeník Horizont.
Studenti uspěli se svou prací v soutěži FirstStep Award, jehož jedním ze sponzorů je právě Mercedes. Tvůrci dospěli spolu s automobilkou k dohodě, že spot doprovodí vysvětlivkou, že se jedná o studentský film a Mercedes s ním nemá nic společného. Haase přihlásil film také do soutěže Young Directors na festivalu v Cannes, tam ovšem neuspěl.
Ostrou kritiku vyvolala studentská práce mimo jiné i proto, že si pohrává se značkou Mercedes, jež sehrála za trvání Třetí říše svou propagandistickou roli. Tvůrci přiznávají, že si Mercedes vybrali záměrně. „Zcela upřímně, mám tu značku rád a respektuji ji i za to, jak k našemu spotu přistoupila. Myslím, že je lepší se Hitlerovi vysmát, než ho brát tolik vážně,“ uvedl Haase.
Výstražněji zvedají prst ke studentské práci uživatelé internetu a též německá Rada pro reklamu. Její mluvčí, Volker Nickel, mluví o potřebě rozvážnosti při zpracování citlivého tématu Třetí říše. „S černým humorem musíme zde v Německu nakládat jinak, než například v Británii. Navzdory tvůrčí svobodě musíme k historii přistupovat citlivěji. Z tohoto důvodu velmi vítám, že se Mercedes od spotu distancoval," sdělil Nickel novinářům. Zároveň však dodal, že spot nevnímá jakou autentický produkt komerční komunikace, ale spíše jako námět pro společenskou diskusi.
-mpl-