Experimentální nakupování ve věku digitálu

neděle, 15. září 2013, 09:11 Marketing MediaGuru

Kamenným prodejnám častěji hrozí uzavření, za viníka přitom označují on-line obchody.

Ti vynalézavější prodejci však přicházejí na to, jak mladší generace zpět přitáhnout do prostorů za výlohami. A právě vynalézavou a poutavou výlohou ono lákání mnohdy začíná, nebo také končí…

Prvním příkladem budiž výlohy americké módní značky Calvin Klein z loňských Vánoc. Zákazníky zvala dovnitř obchodu prostřednictvím instalace nazvané jednoduše Prázdniny (Dope XXXmas). Jedná se o skladbu umělkyně Lizzy Bougatsos a nahrávacího studia Art Production Funds, která zazněla ve více jak 600 poboček značky Calvin Klein. Ti zákazníci, kteří si skladbu stáhli s pomocí aplikací Shazam do svých telefonů, navíc od této značky získali speciální promo nabídky a tapetu ve stylu Calvin Klein pro displeje svých telefonů.

Interaktivní požitek z nakupování zprostředkovávají svým zákazníkům dva plně automatizované butiky s kosmetikou a gadgety U*tique. První byl zřízen v Los Angeles a druhý na letišti JFK v New Yorku.  Dotekový displej ukáže zákazníkům kromě samotných produktů i veškeré informace o nich, u sortimentu kosmetiky pak automat poskytuje vzorky.  Iniciátorka projektu U*tiques Mara Segal plánuje rozšířit automaty do několika lobby hotelů či velkých fitness center a nočních klubů. Jsou zde prý zejména pro zaměstnané ženy, které si cestou z letiště do hotelu chtějí rychle koupit balzám na rty či drobný dárek a nechtěj ztrácet čas běháním po běžných obchodech.

Jako v galerii či muzeu jízdních kol si můžete připadat v barcelonském Pave Bicycle Store. Prodejce se jednoduše rozhodl eliminovat počet kol na horizontální plochu prodejny ve prospěch návrhu architekta Joana Sandovala. Zájemci o koupi bicyklu prý v tomto obchodě získají jednoznačně lepší informace a přehled o nabízeném sortimentu, které umožňují nasvícené digitální panely.

Rovněž velké knihkupecké řetězce si již dávno nevystačí jen s prostými regály s knižními svazky. Kavárny a možnost posezení u knihy je již samozřejmostí, a knihkupci hledají další možnosti využití prodejních ploch. Saraiva Bookstore v brazilském Sao Paulu najal designéry, aby pomohli rozčlenit obchodní plochy do sekcí zábavy, dětské literatury, vzdělání a dokonce i divadla. Mezi knihovnami svítí mobilní displeje zobrazující vybrané tituly a nechybí ani multimediální koutek se čtečkami či mluveným slovem.

Příkladů interaktivních prvků v kamenných prodejných, umožněných novými technologiemi, přibývá jako hub po dešti. Zda poslouží spíše zábavě potenciálních zákazníků, nebo opravdu přispějí k vyšším útratám mimo on-line prostor, čas teprve ukáže.

-mpl-