Když zákazníci tvoří obsah, co prodává

čtvrtek, 05. září 2013, 12:27 Marketing MediaGuru

Hodnotný obsah dokáže prodávat. O to lepší je, když ho tvoří zákazníci sami, jak se to povedlo Betabrandu.

To, že obsah je král, je již po nějakou dobu v říši marketingu bráno jako fakt. Značky se snaží vytvářet hodnotný obsah, zlepšují své webové stránky, investují do komunikace na sociálních médiích, vydávají firemní časopisy, píší blogy, publikují studie. Obsah totiž dokáže posílit image značky a následně prodávat. Jeho tvorba je však finančně i časově velmi náročné, a proto se hodí, když se o to postará sám zákazník.

Zákazník, který tvoří obsah, co prodává, zní jako pohádka. A některé značky umí tuto pohádku skutečně převést do reality. Jednou z nich je kalifornská oděvní značka BetaBrand, která v mnohém razí nestandardní cestu. Místo toho, aby připravila pár kolekcí do roka, představuje nové kousky několikrát za den.

Vedle normálního oblečení uvádí Betabrand takové rarity, jako jsou například kalhoty se speciální kapsou na banán či kolekce inspirovaná zrcátkovou disco koulí.

Kalhoty s banánovou kapsou

Jak pro časopis Chief Content Marketing uvedl zakladatel značky Chris Lindland, původně bylo disco kalhot vyrobeno jen sto, nyní se jich prodalo už přes 20 tisíc. Číslo je o to impozantnější, že Betabrand nepoužívá žádnou placenou reklamu, o propagaci se totiž starají zákazníci sami. V oblečení se fotí, natáčí a své výsledky šíří dál.

Disco kalhoty v akci

„Chtěli jsme vytvořit módní značku, která by vypadala jako Flickr, něco, co se neustále samo obnovuje, fotku za fotkou, příběh za příběhem. To je totiž důvod, proč ji lidi budou sledovat neustále,“ popisuje Chris Lindland.

Aktivita zákazníků však nevznikla ze dne na den, Betabrand k vytváření obsahu motivuje. Ti, co nahrají své fotky s oblečením značky na stránku „Model Citizen“, získají slevu na další nákup. Těm, co zatím nic od značky nevlastní, stačí, když se vyfotí s jejím logem na očích. Za tři roky se tak na stránkách nashromáždilo 8 000 fotografií. Betabrand přitom pouze využívá touhy po slávě v každém ze svých zákazníků. Propůjčuje zájemcům divadelní scénu a dělá z nich hvězdu. Zákazníci se tak stávají tváří daného produktu a o to raději ho doporučují dál.

Tím však Betabrand nekončí. Nedávno založil zákaznický think tank „New ideas, nonstop“, kterým zapojuje zákazníky ještě víc, umožňuje jim podílet se na vývoji nových produktů, hlasovat o návrzích či přicházet s vlastními nápady. „Nyní náš sortiment tvoří 80 % našich nápadů a 20 % nápadů zvenku. Doufám, že v příštím roce to už bude půl na půl,“ dodává Lindland.

O obsahovém marketingu se bude mluvit také na konferenci Flema Media, která proběhne v pátek 20. září v pražském hotelu Corinthia. Sekce Obsah, obsah, obsah se bude zabývat „content led marketingem“ v českém prostředí.

-kch-