Jak přistupují majitelé k mobilním zařízením

pátek, 20. června 2014, 15:08 Výzkum, Internet & Mobil MediaGuru

K jednotlivým mobilním zařízením mají jejich majitelé různý vztah, ukazuje výzkum OMG Research.

Jak se chovají lidé, kteří vlastní smartphone, tablet a notebook? A jaký mají k těmto zařízením lidé vztah? Na tyto otázky se snažila najít odpovědi česká studie Mobile Love Affair OMG Research.

Studie je založena jednak na výsledcích skupinových diskuzí a kvantitativního online průzkumu, který byl proveden na 706 uživatelích smartphonů, jednak je doplněna o názory a doporučení mediálních odborníků. Vztah uživatelů k chytrým mobilním zařízením přirovnává ke vztahům partnerským. Notebook je pro respondenty spolehlivým kolegou, tablet je kamarádem pro zábavu a smartphone milencem, který zná jejich tajemství. V marketingové komunikaci je ideální využít symbiózy těchto zařízení, tedy skutečnosti, že smartphone si nosí jeho majitelé všude s sebou, tablet je rychlý a pohodlný a notebook má velký display a paměť.

Notebook je na práci

Studie jasně potvrdila, že notebook je brán svými majiteli jako pracovní partner, je více formální, bezpečný, napojený do sítě, má velkou obrazovku i paměť, nejlépe se na něm píšou maily a pracuje se softwary. Lidé na něm tráví nejvíce času z celého dne a nejméně jim na něm vadí reklama. Proto se také na něm nejvíce nakupuje a lidé nemají problém přes něj i platit.

Tablet je pro zábavu

Tablet používají lidé pro zábavu a odpočinek. Sdílí ho s rodinou a neberou ho za osobní věc jako smartphone. Je flexibilní, mobilní a intuitivní. Lidé ho většinou používají na čtení, surfování, videohovory, poslouchání hudby, ale neradi na něm píšou. Příliš se tablet nehodí ani pro složitější nákupy. Není nezajímavé, že až 61 % majitelů svůj tablet používá v ložnici, respondenti ve věku 16 až 24 let je to dokonce až 87 % dotázaných.

Smartphone je všude a pořád

Smartphone si nosí jeho majitel s sebou vždy a pořád, bere ho jako výchozí nástroj ke spojení, navíc je velmi osobní. Chytrý telefon stále slouží v prvé řadě k telefonování, ale už nyní konkuruje fotoaparátům a GPS navigacím. Je limitován baterií, velikostí displaye a nedostatkem zabezpečení. Smartphone neustále nutí člověka něco dělat. Propojuje jeho práci a osobní život neustálým přístupem k pracovním i osobním mailům a sociálním sítím. Dělá život jednodušším, ovšem s každým novým zařízením využíváme více a více funkcí a jsme na něm více závislí.

Smartphone využívá jeho majitel také ve značné míře k vyhledávání – především k vyhledávání místa, adresy či kontaktu. Zatím není zřejmé, jaká forma e-shopů se u něj prosadí, nakupuje a platí přes něj stále pouze omezená skupina lidí.

Top 6 využívaných funkcí u tabletu, smartphonu a PC/notebooku

TOP 6 funkcí
Zdroj: OMG Research

Pro marketingovou komunikaci na smartphonu je vhodné zohlednit denní dobu. Zatímco ráno jsou lidé pragmatičtí a řeší výhodné nabídky, večer jsou emotivnější, rádi diskutují a sdílejí. Důležitou roli tak může chytrý telefon sehrát pro restaurace a všechny prodejce s kamennou pobočkou. Potřeba je však každopádně komunikaci vést transparentně a poctivě. V prvé řadě lidé nesmí mít pocit, že je někdo sleduje, že s jejich údaji někdo nakládá bez jejich souhlasu. Pouze tak zmizí obavy ze sdílení dat. Velkým potenciálem smartphonů je personifikovaná komunikace a emotivní blízkost uživateli. Proto se vyplatí vtáhnout zákazníka do komunikace. Jakmile se stanou ambasadory značky, stanou se z nich nejefektivnější prodejci.

Autor článku: Pavla Procházková, OMG Research