Značky oceňují výkony hvězd mistrovství světa

středa, 23. července 2014, 16:00 Marketing MediaGuru

Neymar a Messi se prezentují svou nepostradatelností, marketing ovlivní ale i jiní hráči.

Jednu z hlavních tváří šampionátu představoval útočník hostitelské Brazílie Neymar, který měl být tím, kdo své zemi vystřílí očekávaný titul mistrů světa. Tuto roli provázenou mimořádným tlakem okolí prezentovala také kampaň značky Nike s názvem Risk Everything. Před semifinálovým zápasem s Německem se nicméně Neymar zranil a jeho tým následně dramaticky prohrál. Úkolu dovést Brazílii k titulu tak Neymar dostát nemohl, na jeho výjimečné pozici v národním týmu i v očích fanoušků se ale téměř nic nezměnilo. Brazilská agentura Grupo ABC dokonce před zmíněným zápasem rozdala 60 000 masek s tváří Neymara. Kromě toho začala na Twitteru používat hashtag #SomosTodosNeymar („Všichni jsme Neymar“).

Výjimečné postavení útočníka Barcelony tak i přes jeho zranění nebylo umenšeno, naopak aura jeho nepostradatelnosti ještě zesílila. Neymarův spoluhráč z Barcelony Lionel Messi byl vítězství v turnaji blíže, s Argentinou se dostal až do finále, kde jeho tým rovněž prohrál. Přestože ve vyřazovací části turnaje Messi neskóroval, získal cenu Adidas zlatý míč pro nejlepšího hráče turnaje. Přesně podle sloganu „All in or nothing“, který používá značka Adidas, pro Messiho ale neexistovalo nic jiného než vítězství Argentiny. Spíše než další individuální trofej by jej do elitní společnosti legend jako Maradona nebo Pelé zařadil právě úspěch národního týmu, který Messimu na rozdíl od zmiňovaných hráčů chybí. Podobně jako v případě Neymara se ale na jeho klíčové roli v nejbližších letech nic nezmění. Je to Messi, kdo je zodpovědný za rozhodování zápasů. Tuto pozici zastává i v novém reklamním spotu značky Samsung. Závěr hvězdného zápasu mezi výběrem lidstva a mimozemšťanů rozhoduje Cristiano Ronaldo po individuální akci Messiho.

Na turnaji v Brazílii ale vynikli také hráči z výběrů Kolumbie, USA nebo Německa, jejichž výkonů si značky všimly.

Brankářský hrdina

Americký gólman Tim Howard předvedl v osmifináleBelgii rekordních 16 zákroků, jeho tým na turnaji skončil až po penaltách. Novinové titulky charakterizují jeho výkon jako heroický. 35 letý hráč anglického Evertonu není nikterak neznámý, svým výkonem ale výrazně zaujal. Po šampionátu si dle slov svého agenta může vybírat z velkého množství reklamních nabídek, dosud se objevil v kampaních pro Nike, Gatorade, McDonald's, Allstate a Mastercard. Spolupracuje také s organizací na ochranu práv zvířat PETA.

peta

Z hráčů v poli zaujal také kolumbijský útočník James Rodriguez, jenž vyhrál tabulku střelců se šesti góly. Přestože jeho tým skončil ve čtvrtfinále po porážce s Brazílií, stále se mu podařilo o gól překonat druhého nejlepšího střelce Thomase Müllera z Německa. Kolumbijec Rodriguez tak vyhrál oficiální cenu pro kanonýra turnaje – Adidas zlatou kopačku. Značka Adidas je oficiálním partnerem individuálních ocenění již přes třicet let. Jak Messiho, tak Rodriguezovo ocenění prezentovala na svém Twitteru.

Rodriguez podobně jako Howard svými výkony pozitivně překvapil. Útočník Urugaye Luis Suárez na sebe rovněž upozornil, ale způsobem, který Adidas nemůže ocenit. Italský obránce Giorgio Chiellini si od Suáreze odnesl kousanec na rameni. Okamžitě po incidentu se novou brazilskou turistickou atrakcí staly reklamní plochy zmíněné sportovní značky. Suárezovy vyceněné zuby na nich dostaly úplně jiný kontext.

Suarez_Adidas

V reakci na incident zrušila spolupráci se Suárezem společnost 888Poker, které byl uruguayský  útočník ambasadorem.

Sportovní průběh šampionátu jinak značce Adidas vyšel, přestože konkurenční Nike třetina Američanů považovala za jednoho z oficiálních sponzorů.Ve finále mistrovství světa ale nakonec hrály týmy, jež právě Adidas obléká. Vítězný gól potom vstřelil Mario Götze, který spolupracuje s firmou Nike. Ta jeho úspěch zapojila do své kampaně Risk Everything.

Autor textu: Jan Vávra