Značka Barbie už dnešním dětem „nestačí“

úterý, 27. ledna 2015, 16:00 Marketing MediaGuru

Prodeje přední hračkářské firmy Mattel klesají, o Vánocích globálně spadly o 6 %.

Centrála přední hračkářské firmy Mattel oznámila na začátku týdne personální změnu na nejvyšší pozici. Bryana Stockona nahradil ve funkci prozatímního generálního ředitele Christopher Sinclair, bývalý šéf Pepsi. Stockton odešel poté, co prodeje hraček firmy celosvětově klesly v meziročním srovnání v posledním čtvrtletí loňského roku o 6 %. Jde již o páté čtvrtletí po sobě s klesající tendencí. Nový prozatímní CEO Christopher Sinclair si tak za svůj cíl dal oživit prodeje a dovést firmu v celosvětovém měřítku opět k růstu.

Příčinou klesajících prodejů firmy je pravděpodobně postupný ústup ze slávy její vlajkové značky – panenky Barbie. Barbie, která je na trhu od roku 1959, dokáže podle expertky na hračky Reyne Riceové oslovovat stále užší a mladší cílové skupiny. „Barbie doplácí na vlastní slávu blondýnky, která s dnešními dívkami již nerezonuje,“ přitakává analytik se zaměřením na segment hraček a her Matthew Hudak z Euromonitoru.

V loňském roce se přitom Barbie snažila zaujmout rozsáhlou marketingovou kampaní, v níž nebylo nouze o sociální média. V duchu své strategie, v níž slavná dlouhonohá panenka vystřídala několik desítek povolání, od kosmonautky po fotbalistku, kampaň cílila na dětské spotřebitele sdělením, že pokud chtějí, mohou se stát stejně jako Barbie v životě čímkoliv. I proto se Barbie představila nejen v plavkách (s odkazem na první prototyp Barbie vůbec), ale také v roli podnikatelky s vlastním LinkedIn profilem, s níž se spojili skuteční podnikatelé ze Silicon Valley. Na podzim se u příležitosti newyorského Fashion Week představila nakonec jako módní návrhářka à la Karl Lagerfeld. Stejně jako módní bloggerky si rozjela i svůj vlastní profil na Instagram.

Sběratelská edice Barbie - Karl Lagerfeld
Sběratelská edice Barbie - Karl Lagerfeld

České republice disponuje Barbie vlastními webovými stránkami či FB profilem s více než 26 tisíci fanoušky, kterým nabízí kromě svých modelů také aplikaci na tvorbu vlastní upoutávku k filmu Barbie a kouzelná dvířka či je zve na výstavu panenek do pražského muzea DollsLand.

Jak bylo zmíněno výše, kampaň však nárůstu prodejů očividně příliš nepomohla. Děti podle odborníků dnes začínají dávat přednost „modernějším“ panenkám, například těm z řady Monster High (rovněž z portfolia Mattel) či panenkám z filmu Ledové království od Disney. Merchandisinová práva mají navíc podle britského serveru Marketing přejít od Mattelu ke konkurenci, společnosti Hasbro. Barbie je pro děti se svou nereálně štíhlou postavou trochu „zastaralá“.

-kch-