Zákon chce médiím zakázat reklamy na nelegální loterie

středa, 18. března 2015, 08:04 Reklama MediaGuru

Poslanci volebního výboru znovu diskutovali o novele Zákona o reklamě.

Návrh novely Zákona o regulaci reklamy, který v úterý projednával sněmovní volební výbor, pracuje se zákazem šíření reklamy na nepovolené loterie. Média, která by zveřejnila reklamu na tzv. nelegální loterijní společnosti, by se dopustila porušení zákona, pokud návrh bude v tomto znění schválen. Změna je zapracována v paragrafu 6b Zákona o regulaci reklamy (viz níže). Jde tak o další snahu státu postihovat zadávání a šíření obchodních sděleni od loterijních společností, které nemají licenci Ministerstva financí. Zároveň chce zákon postihnout vedle šiřitele nově také objednavatele takové reklamy.

Zástupci profesních organizací, kteří byli projednávání návrhu přítomni, zcela nesouhlasili s návrhem úpravy příslušného paragrafu.

Výkonná ředitelka Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) Kateřina Hrubešová upozornila na to, že v případě začlenění odpovědnosti šiřitele za nelegální loterijní reklamu není jasné, jak chce zákon šiřitele postihovat. „Když se na iDnes.cz nebo na Seznamu.cz objeví reklama na nelegála, jak šiřitele postihnete? Odříznete mu stránku?,“ ptala se poslanců.

Podle šéfa reklamní asociace AČRA Pavla Brabce je nová úprava v návrhu reklamního zákona zbytečná. „S tzv. nelegály v současnosti umíme zacházet, lze využít obchodního práva, duplikovat nástroje v zákoně o reklamě mi přijde nadbytečné,“ zmínil.

Proti tomuto názoru se ale postavil Marek Herman, šéf Asociace provozovatelů kurzových sázek (APKURS), která zastupuje největší sázkové firmy trhu. Podle jeho názoru naopak dosavadní legislativa selhává a na neregistrované loterijní společnosti je krátká. „Zákony jsou napsány vágně a nikdo neumí postihnout nelegálního poskytovatele. Za tři roky byla udělena jen jedna pokuta,“ uvedl.

Návrh novely reklamního zákona obsahuje i další novinky. V oblasti reklamy na činnosti v pohřebnictví se regulace snižuje, podnikatelé tak budou moci reklamu provádět v širším rozsahu. Novela má také umožnit postih anonymní volební reklamy a také převádí dozor nad reklamou na potraviny z krajských živnostenských úřadů na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Zároveň také řeší ustanovení týkající se podprahové reklamy, které má být ze zákona vypuštěno.

Stávající znění Zákona o regulaci reklamy včetně navrhovaných změn, které jsou vyznačeny tučně zde: Zakon o regulaci reklamy

-mav-

Foto: Photospin