Alpine Pro: Na podzim představíme nový koncept

úterý, 11. srpna 2015, 14:10 Marketing Kateřina Straková

O olympiádě v Riu i novém konceptu značky AlpinePro mluví její marketingový ředitel Petr Billy.

Alpine Pro sází zejména na své partnerství s olympiádou. Připravujete se již na tu v Riu?

Ano, olympijskou kolekci do Ria už máme skoro hotovou. Budeme mít nástupovou a poté klasickou kolekci. Jediné, co v této chvíli však mohu prozradit, je, že je opět inspirovaná jedním naším velikánem.

Kdy budete novou kolekci představovat?

Zatím ještě nemáme konkrétní termín. Nyní řešíme společně s partnery Českého olympijského výboru předobjednávky. Každý z nich má o kolekci zájem, protože ji využívá v soutěžích či jako vánoční dárek. Loni v ní navíc chtěly být všechny společnosti oblečeny i v Olympijském parku na Letné.

Počítáte s tím, že se podobného projektu Olympijského parku zúčastníte i příští rok během Ria?

Určitě, olympijský park se fakt povedl. Je tam krásná myšlenka propojení fanoušků se sportem, kteří se tam mohou stát součástí olympiády, sledovat ji, koupit si olympijské oblečení nebo si zasportovat.

Vaše partnerství s ČOV končí už příští rok. Co přineslo Vaší značce? A uvažujete o jeho prodloužení?

Ta spolupráce nám marketingově velmi pomáhá, během těch let naše značka povyrostla zajímavým způsobem. Pociťujeme, že Alpine Pro lidé více znají, vědí, že se jedná o českou firmu, která vyrábí funkční oblečení. A o prodloužení samozřejmě uvažujeme, o jeho možnostech nyní jednáme s ČOV.

Odrazil se nárůst povědomí značky také na prodejích?

Naše prodeje jsou bohužel silně závislé na počasí. Minulá a předminulá zima byly pro nás velmi slabé. Návštěva obchodů v porovnání s předchozími roky sice roste, ale za teplé zimy lidé nemají potřebu oblečení kupovat, a tím prodeje klesají. Toto jaro však bylo nastartované skvěle, v létě to samozřejmě stagnuje, ale letošní rok vypadá zatím dobře. Uvidíme, jaký bude podzim a zima.

Pro komunikaci také rekrutujete amatérské sportovce, kteří se stávají tváří značky. Podle čeho si je vybíráte? Jak následně spolupráce pokračuje?

S amatérskými sportovci jsme pracovali v rámci našeho projektu „Slavíme i malá vítězství“, v němž jsme chtěli ukázat, že nejsme jen firma, která podporuje ty nejlepší sportovce, ale i ty, které sportovat jednoduše baví, i když ne na profesionální úrovni. Vyzvali jsme lidi, aby nám napsali své sportovní nápady, a ty, které nás zaujaly, jsme se pokusili realizovat. Tak jsme si například vybrali tři lidi, které jsme vzali s sebou do hor, dali jim oblečení a natočili s nimi video, nebo jsme podpořili otce se synem, kteří se rozhodli zdolat všechny hory v Evropě. Ti nám ze svých výstupů pravidelně posílali své texty a fotografie. Díky tomu jsme získávali obsah pro blog a sociální sítě. Nyní ale tento koncept opouštíme.

A co připravujete nového?

Během posledních třech let jsme se snažili poznat naše spotřebitele a ze sebraných dat nám vyšlo, že mnoho z nich žije uspěchaným životem, kdy během týdne nemají vůbec čas sami na sebe. Proto jsme vymysleli koncept s názvem „Zažijte to s námi“, v němž chceme lidem přinést přírodu blíž a zaměřit se na momenty, které v ní lze zažít. S novým konceptem bychom chtěli začít komunikovat od podzimu, přivést přírodu do našich prodejen, ukázat, že Alpine Pro rovná se příroda, a přimět lidi, že když si oblečení už koupí, měli by také do přírody vyrazit a užít si ji.

Jaká média k tomu hodláte využít? Půjdete také do televize? 

Televize je pro nás médium, které nevyužíváme, protože je pro nás relativně drahé. Pravděpodobně tedy půjdeme cestou, kterou jsme si už zkusili – kombinací outdooru, rádia a internetu. Rádia nám fungují velmi dobře a celkově se hodně soustředíme na internet a Facebook.

V září vystoupíte na konferenci E-Commerce Forum na téma „naháněcí stránky“? Na co tímto tématem narážíte?

„Naháněcí stránky“ byly takové naše nouzové řešení, když jsme potřebovali přivést lidi na olympijskou kolekci na náš nový e-shop. E-shop jsme spustili před olympiádou v říjnu a až v běhu jsme zjistili, že spousta věcí nefunguje přesně tak, jak bychom chtěli. Vymysleli jsme si například to, že bychom chtěli pro olympijské oblečení udělat speciální kategorii, samostatné stránky, přidat videa, více fotografií, a bohužel jsme narazili na to, že by to trvalo příliš dlouho, nehledě na to, jak moc by to bylo drahé. A tak jsme přišly s „naháněcími stránkami“ s doménami typu www.olympijskeobleceni.cz či www.oblecenisoci2014.cz, natextovali jsme je, dali tam fotografie a poslali je embargovaně do vybraných médií. Díky tomu, že stránky nebyly brandované, je média bez problému zařadila do připravovaných článků. My jsme následně, ve chvíli, kdy embargo vypršelo, na stránky dodali loga a prolinkovali je na e-shop. Díky našemu malému „úskoku“ jsme dosáhli nejen neuvěřitelného mediálního reache, ale i skvělého trafficu. Na konferenci chci tím mimo jiné ukázat, že jedna věc je myšlenka a druhá je ji dotáhnout do konce, nestačí jen něco udělat, ale nutné je si i promyslet, jak to podpořit mediálně.

Jaký je poměr prodeje v kamenných pobočkách a na e-shopu?

Z celkového obratu nám e-shop dělá řádově procento, což je pěkné, ale není to tolik, kolik bychom si přáli. Jedním důvodem je, že se šedesátkou kamenných obchodů máme hodně silný retail, dalším, že prodáváme relativně drahé zboží, které si chtějí lidé před koupí vyzkoušet. E-shop nám do jisté míry slouží k tomu, že si v něm lidé mohou zboží prohlédnout a objednat na pobočku.

Neplánujete svůj e-shop podpořit třeba cenovým zvýhodněním?

Ne, nechceme si kanibalizovat kamenné obchody. Jedinou výhodou na e-shopu je poštovné zdarma. Slevy nabízíme v rámci našeho věrnostního programu, jejich výše se odvíjí od množství nákupů – čím víc toho lidé u nás nakoupí, tím vyšší slevu získají, a maximálně se tak mohou dostat až na 15 %. Členové věrnostního programu navíc dostávají týden až čtrnáct dní dopředu informace o našich měsíčních akcích.

V současnosti jste partneři také věrnostního programu MasterCard Priceless Specials. Co si od toho slibujete?

Hlavně bychom tak chtěli oslovit úplně nové spotřebitele. Ale na vyhodnocení je ještě hodně brzy.

Proměňuje se chování českého spotřebitele v segmentu outdoorového oblečení?

Určitě, ta proměna je velká. Nákupní chování se mění a různé firmy na to reagují po svém. Velký odliv zákazníků zaznamenáváme směrem k řetězcům Lidl a Tchibo, které nabízejí své vlastní funkční oblečení za velmi nízké ceny. Další věcí je již zmíněné počasí, které má dopad na prodeje. V důsledku toho někteří konkurenti různě zlevňují. Dříve se šlo do výprodejů v určitém období, nyní jde v podstatě o kontinuální záležitost. Na cenu jsou spotřebitelé obzvlášť citliví, čemuž se snažíme přizpůsobit. U pricingu nás ale trápí cena dolaru, protože vyrábíme v Asii. Kolekci připravujeme rok dopředu a naceňujeme ji dle daného kurzu. Na jaře dolar výrazně stoupl, čemuž jsme se museli přizpůsobit. A to je věc, která se promítne do výsledné ceny, což může spotřebitele odradit. Proto se snažíme budovat vztah se zákazníkem a sázet na jeho loajalitu.

Petr Billy, marketingový ředitel AlpinePro

Ve společnosti AlpinePro působí od roku 2011, nejdříve měl na starosti on-line aktivty značky (Head of Digital), v září 2012 byl jmenován ředitelem marketingu. Zkušenosti v roli art directora dříve sbíral v agenturách Arc Worldwide a Leo Burnett, grafickým designem se zabýval rovněž jako freelancer. V roce 2014 společnost Alpine Pro vyhrála pod vedením Petra Billyho „Marketéra roku“.