Startuje Euro 2016, značky aktivují fanoušky

středa, 08. června 2016, 07:00 Marketing MediaGuru

S blížícím se fotbalovým mistrovstvím Evropy se spojují partnerské i nepartnerské značky.

Pozornost fotbalových fanoušků bude následující měsíc přitahovat dění na francouzských stadionech. Od 10. června do 10. července zde bude probíhat Euro 2016, a s fotbalem se proto marketingově spojí nejen značky oficiálních partnerů evropského mistrovství a národních reprezentací, ale i nepartnerů.

Partneři Eura se zaměří v tuzemsku na fandění

Z mezinárodních partnerů samotného Eura se fotbalové tematice na tuzemském trhu věnují například Coca-Cola, automobilky Kia a Hyundai, McDonald‘s či pneumatiky Continental. Coca-Cola pro své fanoušky připravila personalizované fanouškovské šály, které je možné získat za nejlepší pokřik.

CocaCola

Ve spolupráci s automobilkou Kia spustila Coca-Cola také soutěž v obchodním řetězci Albert, v níž je možné za kódy označených lahví Coca-Cola, Fanta nebo Sprite jedno ze tří nových automobilů Kia. Na 17. května, kdy hraje Česko zápas s Chorvatskem, plánuje Kia ve vybraných restauracích a sportbarech po celé zemi speciální fan zóny.

Kia_CocaCola_Mkt kampan (002)

Druhý z automobilových partnerů, Hyundai, se ve své fotbalové kampani v duchu „Real Fans First“ zaměřuje na „opravdové fanoušky“. K tomu již v dubnu spustil digitální Fan Park, v němž bylo do 8. května možné vyhrát vstupenky na jednotlivé zápasy, v průběhu Eura se bude soutěžit o vozy i20. Součástí kampaně je také videoobsah na YouTube.

McDonald’s propojil své aktivity na Euro 2016 s fotbalovým turnajem pro žáky a žačky 1. stupně základních škol McDonald’s Cup. Dva nejlepší žáci pojedou do Toulouse jako tzv. player escort na zápas České republiky se Španělskem. Na doprovod hráčů je navázána i další komunikace na Facebooku a sponzorské vzkazy na ČT sport, s tematikou McDonald’s Cupu pracují minipořady na ČT sport a televizní spot, vysílaný na televizi Prima.

Fanoušci srdcaři i uřvaní jako lvi

Euro 2016 je příležitostí i pro partnery národního týmu. Někteří z nich se podílí na oficiálním fan parku v pražských Žlutých lázních, kde bude na programu nejen sledování fotbalových zápasů, ale i hudební koncerty. Vystoupí zde mimo jiné Iva Frühlingová, Žlutý pes, Michal Hrůza, Dara Rolins nebo Xindl X. Hlavním partnerem je již zmíněná korejská automobilka Hyundai, která zde bude mít svou stage, fotbalovou zeď přání, fotokoutek i vystavené modely. WiFi zdarma poskytuje T-Mobile. Chipsy Lay’s zde odstartují svou letní aktivaci Brambolep, v níž po sobě soutěžící hází míčky připomínající brambory. A Tipsport, který k sázkám na Euro nabízí dres české reprezentace, si v areálu otevře sázkovou kancelář.

Kromě toho mají jednotliví partneři národní reprezentace i další aktivity. T-Mobile své fotbalové partnerství komunikuje od začátku května „srdcařskou“ kampaní s Jakubem Kohákem, Tomášem Koubkem, Vladimírem Daridou a Jiřím Skalákem. Do 20. května bylo možné s operátorem soutěžit o vstupenky na zápasy, nyní je ke stažení jeho aplikace Česká repre, poskytující přehled zápasů, výsledků, novinky ze zákulisí českého týmu a jeho kabiny, ale i tipy na výlety po Francii.

Gambrinus si pro fotbalové fanoušky připravil kampaň, která bude k vidění ve všech hlavních komunikačních kanálech. Některé její prvky se propíšou také do on-trade. „Hlavním a spojujícím motivem našich aktivit bude lev jako symbol národní hrdosti a odvahy, čímž chceme podpořit jak fandy, tak i český fotbalový tým,“ uvedl Jakub Mačát, manažer značky Gambrinus. Fanoušci tak budou povzbuzováni k tomu, aby „řvali jako lev“ a překřičeli pochybnosti, součástí fotbalového merchandisingu bude i lví hříva.

Na fotbalových dárcích v podobě dresů, tašek a míčů postavila svou digitální aktivaci společnost PepsiCo. O ně je možné hrát s nasbíranými kódy z víček Pepsi a obalů Lay’s na stránkách fotbalováhorečka.cz. Obě značky kromě toho komunikují i v televizi s fotbalově laděným spotem.

Fotbal jako aktuální téma nepartnerů

Fotbalové atmosféry využívají ve své komunikaci ale také reklamní zadavatelé z řad nepartnerů. Kaufland na fotbale postavil celou svou aktuální kampaň Z lásky k fotbalu s Vladimírem Daridou a Antonínem Panenkou, která poběží, dokud bude česká reprezentace aktivně bojovat o titul. Kromě televizního spotu je k vidění v outdooru, na internetu a v místě prodeje. Součástí je také soutěž o fotbalové balíčky. V nabídce řetězce jsou také speciální produkty na fandění.

Fotbalovou kolekci, obsahující vlajky, barvy na obličej, paruky a oblečení, uvedl koncem května i Lidl. „Kromě tematického oblečení nabídneme také výhodné akce na typické potraviny, které máme s fanděním spojeny – například pivo a různé pochutiny,“ uvedla Zuzana Holá, tisková mluvčí Lidlu. 

Nutno dodat, že jako nepartneři nesmí používat oficiální loga, slovně se spojovat s mistrovstvím ani využívat vstupenky na zápasy pro marketingové účely.

Česká televize odvysílá z Eura všechny zápasy. Padesát z jedenapadesáti duelů navíc odvysílá živě. Kompletní program uvidí diváci rovněž na webu České televize nebo prostřednictvím mobilní aplikace. Možnosti komerční komunikace jsou ale na obrazovkách ČT omezené. V případě Euro 2016 je totiž možné vysílat pouze klasickou spotovou reklamu. Přímé přenosy nelze sponzorovat a nelze ani využívat product placementu ve studiu. Jedinou možností propojení s přímými přenosy jsou vedle spotové reklamy (umísťované před a po poločasech) divácké soutěže. Vyhrazeny jsou však pouze pro oficiální partnery události.

Právě především oficiální partneři akce (Hyundai, Kia, Coca-Cola) mají objednané reklamní spoty. K dalším, kteří využijí TV reklamu, patří tradiční zadavatelé, pro které je spojení se sportem logické (sázkové kanceláře Tipsport a Fortuna, výsledkový servis LiveSport Media). "Dále diváci uvidí spoty klientů, jenž oslovují cílové skupiny, které Euro přitahuje, ať z důvodu prestiže akce, či jejího načasování (např. Remy, Euronics, LG, Chipita, Tesco, Philips apod.). Mezi partnery se samozřejmě řadí také partneři české reprezentace," dodala Česká televize.

-stk-