Problémové reklamy: Lenovo, AirBank či Nadace Naše dítě
Do hledáčku Rady pro reklamu se letos dostaly počiny Lenova, AirBank či Nadace Naše dítě.
V prvním pololetí letošního roku přistály Radě pro reklamu (RPR) na stole téměř dvě desítky stížností. Z osmi zatím uzavřených případů byl jen jeden shledán závadným. Jedná se o reklamní video společnosti Lenovo. Další stížnosti, například na reklamy od UniCredit, ING Bank, AirBank, SOS dětských vesniček nebo Nadace Naše dítě, byly zamítnuty jako neopodstatněné nebo nezávadné.
Jedinou závadnou reklamu představuje reklamní video značky Lenovo s horolezcem Radkem Jarošem, kde byla v pozadí ponechána náhodná kolemjdoucí. Ta však o svém účinkování neměla tušení. Jednáním značky byla proto chodkyně rozhořčena a požadovala od společnosti, potažmo od zhotovitele kampaně – agentury FleishmanHillard – finanční odškodnění. Video bylo následně staženo a nahrazeno jeho finální verzí. Navíc byl zprostředkován kontakt mezi zhotovitelem kampaně a stěžovatelkou.
Již nezávadná verze reklamního videa značky Lenovo
Se stížností se potýkala také UniCredit Bank, a to konkrétně kvůli reklamnímu plakátu na Presto půjčku se sloganem „Šetřit soupeře nemusím, na půjčce bych ale mohla“. Podle stěžovatele reklama zobrazuje ženu v agresivní poloze psychické i fyzické a vzbuzuje dojem, že půjčování peněz je vlastně žádoucí aktivita. „Především ale reklama staví na zobrazení ženy v neobvyklém kontextu, zřejmě jako boxerky či zápasnice. To porušuje běžné kontexty vhodné pro reklamu, natož u tak závažného rozhodnutí jako je komerční úvěr,“ píše se ve stížnosti. RPR stížnost zamítla a shledala reklama za nezávadnou. Je jasné, že žena trénuje a bojuje přitom maximálně s boxovacím pytlem.
Vadila rovněž reklamní kampaň AirBank a její údajné dehonestování bank na českém trhu s koncovkou „-ní banka“. „Vzhledem k výskytu pouze čtyř bank na českém trhu s touto koncovkou (ČSOB, KB, Hypotéční banka a Wustenrot hypotéční banka), a navíc z povahy reklamy je zřejmé, že se jedná o obecně zaměřené banky (ČSOB a KB), tudíž jsou vyloučeny obě Hypotéční banky. Tato reklama je tudíž srovnávací a staví ty dvě banky do negativního spektra,“ argumentuje stěžovatel. Air Bank vysvětlila, že nápis „-ční banka“ jednak symbolizuje tradiční banku, jednak má na něj registrovanou slovní ochrannou známku pro řadu služeb včetně reklamy. RPR stížnost zamítla s tím, že atak na konkrétní banku se v reklamě vyskytovat nedá.
Poslední z trojice bankovních hráčů – ING Bank – musela RPR vysvětlovat, jak je to s její reklamou na podílové fondy. Podle stížnosti se jednalo o reklamu velmi klamavou a zavádějící tím, že „natvrdo“ slibovala zhodnocení 10% p.a., které nemohla zaručit. ING Bank objasnila, že žádné zhodnocení 10% p.a. svou reklamou neslibovala, pouze tím ilustrovala výkonnost fondu v konkrétním období, za které byl údaj uváděn. RPR stížnost zamítla.
Stížnost byla podána také na kampaň SOS dětských vesniček, která měla oslovit pravidelné dárce. Podle stěžovatele reklama s baletkou zneužila osudy dětí, které nemají rodiče. Ti by totiž reklamu se svým dítětem neschválili. „Reklama citově vydírá k zaslání peněz. Hospodaření těchto sdružení bývá pochybné (viz Klokánek). V řadě zemí EU je použití dětí v reklamě zakázáno nebo silně omezeno všeobecně,“ stojí ve stížnosti. Jak SOS dětské vesničky vysvětlily, zobrazená baletka není jejich klientem, ale dětskou modelkou, k jejímuž účinkování v reklamě podepsala její matka, která ji na focení i natáčení doprovázela. RPR stížnost zamítla.
Nevoli vyvolala také kampaň Nadace Naše dítě „Myslete na děti“, která pracuje s motivem dětí ve spodním prádle s vyřezanými nadávkami na těle. Kampaň, jež upozorňuje na dopad rozchodu rodičů, je podle stěžovatelky neetická, nevhodná a potenciálně škodlivá. „Jsou to právě děti, které si ani nepřečtou konkrétní slova vyřezaná do kůže, ale budou vnímat krev a bolest, která na plakátě dominuje,“ vysvětluje.
Nadace Naše dítě argumentuje tím, že jistá syrovost není samoúčelná, ale má výstižnou metaforou ilustrovat nejen bolest, ale i celoživotní následky, které rozchody rodičů dětem často způsobují. Před samotným nasazením byla podoba kampaně konzultována s několika dětskými psychology. RPR stížnost zamítla.
Přehled všech stížností naleznete zde.
-stk-