Jak žije generace českých milleniálů?

pondělí, 17. října 2016, 12:30 Výzkum MediaGuru

Sociální sítě a Youtube přinášejí hlavní mezigenerační rozdíly mediálního chování.

Sociální sítě a internet hrají v mediálním chování generace tzv. milleniálů zásadní roli, zatímco pro generaci X je hlavním médiem televize. 63 % mladších milleniálů dokonce bez internetu nevydrží a musí být online. I to je jeden ze závěrů společného průzkumu agentur NMS Market Research a PR.Konektor. Výsledky studie představily na páteční konferenci nazvané Jací jsou čeští milleniálové.

Milleniálové jsou v průzkumu rozděleni na dvě podkategorie: mladší milleniály (15-25 let) a starší milleniály (26-35 let). Do generace X jsou pak řazeni lidé ve věku 36-55 let. Výzkum ukázal, že 95 % mladších milleniálů tráví svůj čas na sociálních sítích, oproti 82 % starších milleniálů a pouze 62 % generace X. Naproti tomu klasickou televizi sleduje 84 % generace X, zatímco ve skupině mladších milleniálů je to 68 %. „Jedním z největších rozdílů mezi mladšími a staršími milleniály je ten, že ti mladší častěji sledují seriály, hrají počítačové hry a dělají kolektivní sporty. Obecně mají více volného času a tráví jej na internetu. Naopak starší milleniálové už mají rodiny, se kterými tráví svůj čas, využívají klasických médií,“ uvedl Kamil Kunc z výzkumné agentury NMS Market Research.

Sledovanost médií minimálně jednou týdně

Zdroj: Studie Jací jsou čeští milleniálové, NMS, PR.Konektor
Zdroj: Studie Jací jsou čeští milleniálové, NMS, PR.Konektor

Výsledky výzkumu rovněž ukázaly, že pro milleniály je důležitá hudba a že z jednotlivých TV stanic upřednostňují mladší milleniálové ve srovnání s generací X stanice Prima Cool a TV Óčko. Hudbu ale obecně vyhledávají především na internetu, zejména na YouTube. Hudební klipy si pouští 85 % mladších milleniálů ve srovnání s 57 % generace X. Videa youtuberů sleduje více než 40 % mladších milleniálů, naopak tento fenomén generaci X prakticky nezasáhl (12 %). „Z naší zkušenosti je publikum youtuberů neuvěřitelně loajální a skutečně následuje své idoly v aktivitách, ke kterým je vybízí. Etické využití youtuberů v komunikačních kampaních je proto enormně efektivní,“ je přesvědčen Rostislav Starý, partner společnosti PR.Konektor.

K nejznámějším youtuberům se řadí u mladších i starších milleniálů Viral Brothers, Fatty Pillow a Jirka Král. U generace X je znalost youtuberů výrazně nižší, nejznámější je v této skupině Jirka Král.

Sledovanost TV v posledních dvou týdnech

Zdroj:
Zdroj: Jací jsou čeští milleniálové, NMS, PR.Konektor

Mladší milleniálové mají až o půl hodiny volného času denně více než generace X. Největší rozdíl v aktivitách se týká cestování, posilování a hraní počítačových her. Tyto tři aktivity mnohem častěji provozují mladší milleniálové než generace X. Ta se mnohem více věnuje například politice, rodině a péči o děti. S volným časem je spjato i nakupování. „Platí, že na internetu nejvíce nakupují starší milleniálové. Je to dáno tím, že generaci X je tento způsob nákupu přece jen vzdálenější a mladší milleniálové nakupují obecně méně,“ vysvětlil Kunc. Všechny tři generace se při nákupech nechávají ovlivnit reklamou, zaujme je především reklama s vtipem. „V této souvislosti ale musíme dodat, že milleniálům se reklamy zdály obecně daleko méně vtipné než starší generaci X. Milleniálové navíc přiznávají, že je silně ovlivňují ještě další faktory – hudba a originalita,“ dodal Starý. Milleniálové rádi nakupují oblečení, obuv a elektro.

Jazyk milleniálů je silně ovlivněn angličtinou. Typické je počešťování anglických výrazů, často spojených s aktivitou na sociálních sítích (lajknout, chill, trollit, story, poustnout, downloadnout).

Zdroj:
Zdroj: Jací jsou čeští milleniálové, NMS, PR.Konektor

Z hlediska pracovního života je pro milleniály důležitá zajímavá náplň práce ve spojení s přátelským kolektivem a adekvátním příjmem. Většina si obecně myslí, že sehnat nějakou práci není v dnešní době problém, za poměrně obtížné ale považují sehnat dobře placenou práci, která je bude bavit.

Milleniálové se nechtějí zadlužovat. Polovina mladších milleniálů je přesvědčena, že by si půjčku nevzala za žádných okolností. Hypotéka je vnímána jako jediný způsob zadlužení, kteří jsou milleniálové ochotni akceptovat.

O politiku se příliš nezajímají. Nejčastěji zmiňovaným českým politikem je Andrej Babiš, a to jak pozitivně, tak negativně.

O studii Jací jsou čeští milleniálové

Průzkum provedla v létě 2016 agentura PR.Konektor a NMS Market Research na vzorku 1613 respondentů (mladší milleniálové N=733, starší milleniálové N=477, generace X N=433) ve věku 15-50 let při rovnoměrném zastoupení mužů a žen. Více zde.

-mav-