Knihy 2016 o médiích, marketingu a PR
Přinášíme výběr letošních knižních novinek, které mohou být užitečné v médiích, marketingu a PR.
Na sklonku roku opět přinášíme výběr z letošních knižních novinek, které se mohou při práci v médiích, marketingu a PR hodit.
O síle před-svědčování neboli schopnosti správně přesunout pozornost publika těsně předtím, než od něj budete chtít žádoucí reakci, píše ve své nové knize Před-svědčování (Jan Melvil Publishing) Robert B. Cialdini. Známý sociální psycholog se tak nadále věnuje tématu vlivu a přesvědčování, které jsou pro marketingovou komunikaci a reklamu stěžejní. Čtenáři se dozví například o tzv. privilegovaném momentu, v němž je šance ovlivnit druhé největší, dále o účinnosti podvědomých asociací, měnící úsudek, i o fungování atraktorů a magnetizérů.
Na téma prezentačních dovedností vyšly letos dvě knihy, které poodhalují tajemství oblíbených TED konferencí. V knize Přednášejte jako na TEDu (Jan Melvil Publishing) popisuje kurátor konferencí Chris Anderson vše, co se naučil během čtrnácti let, kdy připravoval na vystoupení třeba takového Billa Clintona nebo zpěváka kapely U2 Bona Voxe. Spolu s nimi se učil, jak nejlépe uchopit téma, jak pracovat s pozorností diváků nebo jak vystavět pointu. A vedle toho sledoval, jak se jednotliví řečníci vyvíjejí a díky čemu se zlepšují. Výsledkem je zásadní učebnice moderní rétoriky pro každého, kdo někdy vystupuje na veřejnosti. Podobný návod a techniky, jak se naučit své myšlenky sdílet s ostatními, představuje i kniha Mluv jako TED (BizBooks) od Carmine Gallo.
Richardu Kochovi, autorovi Pravidla 80/20, vyšla letos v češtině nová kniha Nekomplikujte si to! (Management Press), která se zabývá principem zjednodušování. Sleduje úspěšné firmy 20. i současného století, ať už se jedná o Ikeu, Ford, nebo Apple, a jejich cestu za jednoduchostí.
Na podobné téma vyšla letos také další kniha Kena Segalla, kreativce značky Apple v éře Steva Jobse. V Myslete jednoduše (BizBooks) zkoumá, jak si společnosti napříč průmyslovými odvětvími po celém světě zjednodušují svou cestu k úspěchu. Pár stránek je věnováno také Kofole.
Kniha Superprognózy (Jan Melvil Publishing) od Philipa E. Tetlocka a Dana Gardnera přináší výsledky mnohaletého a ojedinělého výzkumu Good Judgement Project, který si svého času objednala americká vláda. Ukazuje například, proč se vlivní politici často rozhodují o zásadních věcech na základě chybných prognóz nebo proč nejsou mediálně oblíbení experti žádnými prognostiky. Zároveň nabízí způsob, jak si schopnost předpovídat budoucnost zlepšit, a to nejen v politice, ale i v každodenním životě či podnikání.
Pro vybudování start-upu či reorganizaci firmy se hodí kniha Lean analýza (BizBooks) od Benjamina Yoskovitze a Alistaira Crolla, která umožní otestovat prvotní nápad, ověřit si jeho slabiny, najít ty správné zákazníky a rozhodnout se, co budovat, jak to zpropagovat a zpeněžit.
Publikace Media life (Karolinum) od Marka Deuze předkládá pro změnu ucelenou a originální koncepci „života v médiích“. Ta představuje nové formy společenského uspořádání, které vznikají vlivem globálního masového používání mediálních technologií. Podle autora moderní média na jedné straně lidem slibují možnost participace, na stranu druhou způsobují kvůli tzv. hypersociabilitě ztrátu smyslu pro vlastní jedinečnost a individualitu.
Nejen o budoucnosti reklamy v časech virtuální inteligence hovoří kniha „2036. Tomáš Sedláček a hosté: jak budeme žít za dvacet let“ (65. pole), kterou ke svému 20 letům na trhu připravil a vydal mobilní operátor T-Mobile. O zmíněném tématu hovoří marketér Martin Jaroš, který je podepsán pod kampaněmi s Petrem Čtvrtníčkem a čivavou nebo s Chuckem Norrisem.
Skripta Masová a mediální komunikace vydala v rámci Edice učebních textů Vysoká škola ekonomie a managementu. Autorem textu je Karel Friml, ředitel divize podpory prodeje společnosti Radiohouse.
Skripta se zabývají teoretickými a praktickými otázkami mediální komunikace. Text se dotýká i vývoje komunikace, postupům produkce mediálních obsahů, žánrové typologii, reprezentaci prvků sociální reality v médiích, účinkům médií apod. Věnuje se také jednotlivým mediatypům, jejich historickému vývoji i české současnosti, reklamním formátům, hlavním hráčům na trhu apod. Stejně tak se věnuje i mediálnímu řetězci (agentury, média, klienti), mediálnímu plánování a základním mediálním ukazatelům.
Moderátor České televize Václav Moravec je autorem knihy nazvané Média v tekutých časech s podtitulem Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Knižní novinka nakladatelství Academia pojednává o současných otázkách interaktivity, nových médií, digitalizace, uživatelské tvorby či globalizace.
Publikace Média v tekutých časech se snaží zasadit nejen tyto pojmy do českého kontextu, zabývá se digitální mediamorfózou, resp. jejími vybranými důsledky v ČR. Přibližuje změny v chování uživatelů audiovizuálních médií: kupříkladu na masovém nástupu nového typu sociálního aktéra – produživatele, jenž kombinuje role producenta a uživatele, na domestikaci technologických novinek, jakými jsou tzv. chytré televizory a mobilní telefony. Předmluvu napsal sociolog prof. Ivo Možný, kniha vyšla v rozsahu 192 stran, doporučená prodejní cena je 285 Kč.
-stk-