Mladí u víc než poloviny online zpráv neregistrují zdroj

středa, 22. února 2017, 11:15 Výzkum MediaGuru

Zdroj online zpráv je stále méně důležitý, jeho význam slábne při jejich konzumaci přes sociální sítě.

V důsledku snižující se pozornosti a většího počtu zdrojů, kde se vedle klasických zpravodajských webů stále více prosazují i sociální média, se čtenářské návyky mění. Jak zjistila nedávná studie Pew Research Center, nejčastější zdroj online zpráv představují sice stále ještě zpravodajské weby (36 %), ale hned vzápětí jsou za nimi sociální sítě (35 %). Otázka, odkud daná zpráva pochází, v prostředí sociálních sítí slábne, a to zejména u mladé generace.

socialmedianews

Studie Pew Research Center sledovala v období od 24. února do 1. března loňského roku přes dva tisíce amerických respondentů, kteří byli dvakrát denně dotazováni na konzumaci zpráv. Celkem bylo vedeno přes 25 tisíc rozhovorů, z čehož více než 13 tisíc se dotklo online zpravodajství. Zdroj přečtených zpráv si pamatovali lidé v 56 % případech. Mnohem silnější bylo zapamatování ve chvíli, kdy zprávy konzumovali dotázaní ze zpravodajských serverů, kam přišli přímo, přes upozornění v e-mailu či SMS zprávě. Když se však na daný článek dostali ze sociálních médií či přes odkaz poslaný přáteli, schopnost uvést zdroj se snížila. Častou odpovědí (10 %) bylo, že „to psali na Facebooku“.

Mladí čtenáři ve věku od 18 do 29 let si po prokliku pamatovali zdroj jen ve 47 % případů, což je v průměru o 10 % méně než u starších konzumentů – u skupiny ve věku 30 až 49 let to bylo v 57 % případů, u starších 50 let 61 %. U mladé skupiny je také téměř dvojnásobný podíl přístupů ke zprávám přes sociální média (47 %) než u respondentů starších 50 let (23 %). Ve skupině 30 až 49 let tvoří přístupy přes sociální sítě 42 %.

socialmedia_tg

Dále se studie zabývala následnou možnou reakcí, kterou může zpráva ve čtenáři vyvolat. Vyústit může v její sdílení, hledání více informací či konverzaci s přáteli. Nejčastější reakcí bylo přeposlání odkazu přátelům či rodině přes e-mail nebo zprávu (73 %), dále vyhledávání dalších informací (62 %) a sdílení zprávy na sociálních sítích (53 %). Mezi přední témata, která vyvolávala reakci nejčastěji, patřily zprávy z komunity, články o zdraví, vědě a technologii, kriminalitě a až poté o politice.

-stk-