Generace Z: K nákupům chce sítě i kamenné obchody

pátek, 31. března 2017, 11:10 Výzkum MediaGuru

Generace Z má zájem o nakupování přes sociální sítě, důležité jsou i kamenné obchody.

Generace Z, označující spotřebitele do 20 let, představuje pro maloobchodní prodejce výzvu. Generace Z je náročná, vyhledává rozšířené digitální nástroje, má ráda vizuální prvky, dá při rozhodování na influencery, je ve svém nákupním chování impulzivní a ochotně si připlatí za rychlost dodání. Zároveň si nevytváří významnou věrnost značce. Vyplývá to z globálního spotřebitelského výzkumu společnosti Accenture, jenž byl realizován s téměř 10 000 spotřebiteli ve 13 zemích.

„Generace Z je perspektivním a velkým spotřebitelským trhem,“ popisuje Jill Standishová, globální ředitelka společnosti Accenture pro služby klientům z odvětví maloobchodního průmyslu, a dodala: „Obchodníci musejí investovat do digitálních nástrojů, které jim umožní oslovovat tuto generaci prostřednictvím vizuálních prvků, spolupracovat s nimi přes různé kanály a zařízení a nechat je cítit se součástí jejich stylu. Nabídka služeb, jako je crowdsourcing, uzpůsobení podle potřeb zákazníka a hyper-personalizace jsou schopnosti, které musejí zvládat, aby mohli oslovit generaci, která velí dnešním digitálním obchodním systémům.“

Sociální sítě jsou zlomem v cílení na generaci Z

Pro generaci Z představují důležitý nákupní kanál sociální sítě. Více než dvě třetiny (69 %) respondentů má zájem o nakupování přímo jejich prostřednictvím. Kromě toho více než 4 z 10 příslušníků generace Z (44 %) uvádí sociální sítě jako oblíbený zdroj informací o produktech a více než jedna třetina (37 %) v loňském roce zvýšila používání sociálních sítí pro rozhodování o nákupech.

„Sociální sítě se staly opravdovým zlomem v cílení na zákazníky generace Z, kteří jsou pravými digitálními domorodci,“ konstatovala Jill Standishová. „Aby uspěli ve stále více digitálním světě, musejí obchodníci rozumět tomu, co a kdo generaci Z ovlivňuje, jaká má očekávání. A rozumět jejímu chování – obzvláště zvyklostem, které jsou spojeny se sociálními sítěmi a odlišnostem od generace Y. Pokud tito mladí tráví svůj čas na sociálních platformách, potom tam také budou chtít nakupovat jejich výrobky.“

Generace Z ocení vizuální prvkyvidea a fotografie. Podle výzkumu je ze sociálních sítí nejčastěji používané YouTube (84 %), zatímco Facebook se těší větší oblibě u starší generace Y. Dvě třetiny (66 %) zákazníků generace Z pravidelně používají Instagram, ve srovnání s pouze 40 % představitelů generace Y. A rovněž Snapchat má až dvakrát větší šanci u generace Z než u generace Y.

Důležitý je pro generaci Z také poradní hlas influencerů. Nakupuje na základě názorů rodiny, doporučení youtuberů, přátelů či komentářů na sociálních sítích. Rovněž je zvyklá chatovat s online prodejním asistentem či se zeptat na názor rodiny či přátel přes sociální sítě, SMS nebo telefonátem.

Kamenným obchodům neodzvonilo

Zároveň však výzkum ukazuje, že si obchodníci nemohou dovolit zanedbávat své kamenné obchody, protože 60 % zákazníků generace Z stále preferuje nákupy v obchodě a téměř polovina (46 %) se jde podívat do obchodu pro získání více informací, než udělá online nákup. V USA přes tři čtvrtiny (77 %) respondentů generace Z uvedlo, že jsou kamenné obchody jejich upřednostňovaným nákupním kanálem.

Oproti generaci Y jsou zástupci generace Z méně věrní značkám. Pouze 16 % představitelů generace Z nakupuje v jediném obchodě oblečení, oproti 26 % starší části generace Y (tj. ve věku 28-37 let). Jen 19 % nakupuje v jednom obchodě produkty pro zdraví a krásu, ve srovnání s 34 % starší části generace Y.

Nákupní chování generace Z je značně impulzivní. Je ochotna zaplatit si za rychlé dodání. Také se velmi zajímá o nové nákupní metody. Téměř tři čtvrtiny (73 %) zákazníků má zájem o nabídky speciálních předplatných na míru v oblasti módy a 71 % se zajímá o programy automatického doplňování, přičemž drtivá většina je ochotna přesměrovat více než polovinu svých nákupů k obchodníkovi nabízejícímu tuto službu. Dále je 38 % představitelů generace Z ochotno vyzkoušet objednávání ovládané hlasem; 25 % z nich říká, že se nemůže dočkat, až jej použijí a 10 % uvedlo, že už jej používá.

-stk-