Baťa: Marketingové investice chceme postupně navyšovat

středa, 03. května 2017, 14:30 Marketing Kateřina Straková

O nové strategii značky i plánech do budoucna hovoří Martin Dorotík ze společnosti Baťa.

O víkendu 22. až 23. dubna značka Baťa oficiálně odstartovala svou novou globální strategii. Pro její launch si vybrala Prahu, kde mimo jiné sídlí centrální marketingový tým společnosti v čele s Thomasem Archerem Baťou. V prostorách divadla La Fabrika uspořádala svůj první Baťa Fashion Weekend, jenž se nesl ve znamení módních přehlídek, prezentací nových kolekcí i vyhlášení cen Baťa Young Designers Challenge. „Baťa je značkou, jež si zakládá na tom, že se snaží obouvat různé typy zákazníků, přičemž však respektuje jejich indvidualitu,“ vysvětluje pro MediaGuru.cz Martin Dorotík, company manager Baťa pro centrální Evropu, a dodává: „To vše reflektuje naše nová strategie ,& jsem s tím v pohodě', jež je na českém trhu už od března prezentována prostřednictvím nové kampaně. Nyní se objeví i v ostatních zemích, značka tak dostane jednotný výraz, a pomyslně se tak po celém světě spojí.“

Baťa Fashion Weekend jste uspořádali vůbec poprvé. Plánujete s tímto typem akce pokračovat i v budoucnu?

Ano, doufám, že tato akce byla první z mnoha dalších, které budou následovat. Letos jsme pro Baťa Fashion Weekend zvolili Prahu, kde jsme chtěli symbolicky odstartovat novou strategii firmy. V příštích letech se však přesune do jiných zemí. Chceme se tímto způsobem bavit s módními novináři a návrháři a ukázat jim, že naše značka sice v minulosti trochu zapadala prachem, ale dnes má opravdu co nabídnout lidem, kteří hledají tzv. „sexy comfort“, tedy módní a zároveň nositelné boty, jež si ráno obujete a večer sundáte, aniž byste si udělali puchýře.

batafashionweekend
Módní přehlídka na Baťa Fashion Weekend (Foto: Baťa)
batafashionweekend2
Ukázka podzimní kolekce na Baťa Fashion Weekend (Foto: Baťa)

V první kampani „& jsem s tím v pohodě“, která je již nyní k vidění na českém trhu, komunikujete novou technologii Insolia. Budete s uváděním podobných technologických inovací pokračovat?

Určitě ano. My dnes máme vlastní centrální designový tým v italské Padově, který se zabývá hledáním tzv. chytrých řešení pro obouvání a chůzi. Kromě toho však spolupracujeme také s externími designérskými studii, jako je Alberto del Biondi nebo Fablab. S Fablabem, který se zaměřuje spíše na sportovní módu, jsme například nyní připravili kolekci Atletico. Baťa se zejména v České republice, hodně spojuje s dresovou módou, tedy s lodičkami, ale už méně s městskou sportovní módou, což bychom chtěli změnit. Sportovní volnočasovou linii, tzv. athleisure, se snažíme vrátit například přes projekt Heritage, v němž v naší historii hledáme sportovní modely, modernizujeme je a vracíme zpět na trh. Za necelý měsíc tak uvedeme Baťa Bullets, obuv, kterou jsme v  60. letech vyráběli pro basketballový tým Baltimore Bullets v Americe. K dostání bude nejen na prodejně na Václavském náměstí, ale i na bata.cz a v prodejně a e-shopu Footshop.

Komunikaci v České republice jste nedávno spojili také s violoncellistkou Terezií Kovalovou, která se stala například tváří aktuálního katalogu. Jak tuto spolupráci prozatím hodnotíte? Hodláte spolupracovat i s jinými ambasadory?

Zatím se nám spolupráce s Terezií líbí. Líbí se nám totiž Terezie jako člověk, je inspirativní,  mladá, talentovaná a pilná, což jsou hodnoty, které ladí s filosofií naší značky. Tomáš Baťa se také vždy snažil podporovat mladé nadějné lidi, kteří dělají něco navíc.. Nicméně se nebráníme spolupracovat i s dalšími lidmi. Například na Slovensku jsme nafotili editorial se zpěvačkou a klavíristkou Márií Čírovou. Již zmíněné Baťa Bullets uvedeme ve spolupráci s designérem Maximem Velčovským. Pole, kde hledáme ambasadory naší značky, je široké. Pro nás je především důležité, zda jejich osobnost, životní postoj i to, co chtějí v životě dokázat, koresponduje s naší filosofií.

V nové strategii mají své pevné místo také eventy. Launch nových kolekcí, sudden catwalk na piazzetě Národního divadla, již zmíněný Baťa Fashion Weekend. Co plánujete dál?

Kromě uvedení kolekce Baťa Bullets, o které jsme právě mluvili, připravujeme zajímavou věc pro festival Colours of Ostrava. V brzké době pro něj uvedeme speciální festivalové dámské a pánské boty, které vznikly ve spolupráci se známým hudebníkem a výtvarníkem v jedné osobě. Prodávat se budou exkluzivně v našich prodejnách a na festivalu. Chystáme speciální event na prodejně Baťa Václavské náměstí 8. června, kde tuto kolekci představíme.

Dále je pro nás stěžejní podzim, kdy budeme představovat novou kolekci, a něco chystáme i před Vánocemi. V eventech budeme určitě pokračovat. Baví nás a máme na ně velmi pozitivní ohlasy na sociálních sítích.

Kromě online prostředí komunikujete nyní také v televizi a tisku. Budete investovat do médií i v druhé polovině roku?

V televizi jsme v Česku v historii značky vůbec poprvé. Určitě si chceme její efekt nejprve vyhodnotit. Mediální rozpočet máme, jen si rozmyslíme, co s ním na podzim uděláme, abychom ho investovali efektivně.

Budete marketingové investice v příštím roce navyšovat?

My jsme je výrazněji navýšili už letos, což nám ostatně umožnilo jít do televize.Dnes tvoří marketingové investice podstatnou část naší výdajové stránky, a proto je pro nás velmi důležité vyhodnocení efektivity. Nicméně naším cílem je investice do marketingu postupně navyšovat, abychom naši společnost dobře zviditelnili a představili ji jako moderní a svěží značku. K tomu budeme hledat všechny možné způsoby a marketingové prostředky, jak toho docílit.

Velkého rozvoje v současnosti zažívá i retailové prostředí. Neuvažujete v souladu s novou strategií i o změně prodejen směrem k zážitkům?

Cítíme, že retail se posouvá k téměř zážitkové terapii a chceme se tímto směrem posouvat. Na rozdíl od samoobslužných prodejen dnes na důležitosti získává role prodejce. Po světě zkoušíme také různé koncepty a své zkušenosti mezi sebou sdílíme. V italské Boloni jsme nyní otevřeli prodejnu Red concept, který je mnohem vzdušnější, elegantnější a butikovější, než je tomu u nás obvykle. Až ji vyhodnotíme, určitě budeme uvažovat, jakým způsobem bychom ji promítli do českého prostředí.

Zapojujete do kamenných prodejen také prvky omnichannel?

V tomto směru testujeme prodejny v České republice. Konkrétně provozujeme pilotní prodejnu v Kroměříži, kde si mohou zákazníci přes obrazovku projít celou kolekci a objednat si boty, které nemáme na místě, například z Václavského náměstí. Vybrané zboží doručíme do prodejny či na dané místo doručení. Když se zákazník rozhodne, že boty nechce, je možné je bez problému vrátit. Z globálního hlediska se snažíme jednotlivé oblasti testování diverzifikovat, každý trh se zaměřuje na něco jiného.

Martin Dorotík, company manager Baťa pro centrální Evropu

Pro společnost Baťa pracuje od roku 1998, začínal jako sales support manager, několik let působil v marketingu, od roku 2001 byl pověřen jeho vedením. Od roku 2002 byl členem vedení Baťa ČR. Vypracoval dlouhodobou strategii projektů, jakými byly New Visual discipline nebo Baťa e-commerce. V roce 2004 odpovídal za nový nástup Bati v Polsku. Od roku 2014 působí jako company manager pro centrální Evropu.