„Českost“ může prodávat jen jako aspekt kvality
Český původ sám o sobě prodeje netáhne. Přesvědčí, pokud je synonymem kvality.
Český původ sám o sobě k přesvědčení tuzemských spotřebitelů nestačí. Po české značce na úkor její zahraniční konkurence vědomě sáhne jen polovina Čechů, jejich procento navíc oproti situaci před dvěma lety mírně pokleslo. „Češi nejsou nákupní vlastenci. Spíš než původ je přesvědčí kvalita,“ popisuje Zdeněk Skála z výzkumné agentury GfK, který o tématu českosti promluvil na zářijové konferenci Retail in Detail.
Českost, na kterou apeluje hned několik obchodních řetězců na trhu, například Penny Market, Albert nebo Kaufland, tak sama o sobě cestu k nákupu nemění. Spotřebitele přesvědčí, jen pokud jsou české výrobky zároveň i zárukou kvality. Jak ukazuje aktuální studie GfK Supermarket, Diskont & Hypermarket, hodnota kvality a čerstvosti zboží je totiž pro výběr prodejny v očích českých spotřebitelů rok od roku důležitější, Kvality a čerstvosti si velmi cení také generace mileniálů, tedy zákazníků narozených v letech 1981–1995.
Tento trend se podle odhadu manažerů obchodních řetězců bude nadále propisovat do skladby sortimentu, v němž se zvýší zastoupení potravin ve střední a prémiové rovině, a to i na poli privátních značek. Prémiové privátní značky posílí svou pozici, střední se posunou k vyššímu standardu kvality, čímž se ještě více rozevřou nůžky vůči značkám diskontním.
Navzdory naznačeným trendům se však i nadále uskuteční 46 % nákupů v promoci. „Přes všechny změny chybí kvalitě ,viditelnost‘ a ,navigace‘,“ vysvětluje Zdeněk Skála s tím, že cena lidi naviguje sama. Nutné je tedy podpořit image českých potravin spíše přes jejich kvalitativní aspekt. Možné je pracovat s hodnotou kvality pracovat nejen na úrovni značky, ale i v rámci jednotlivých kategorií, včetně jejich zastoupení na prodejní ploše.
-stk-