Privátní značky rostou rychleji než značkové zboží

středa, 15. listopadu 2017, 13:25 Marketing, Výzkum MediaGuru

Na českém trhu dochází k růstu u privátních značek, rostoucí trend nákupů v promocích se zastavil.

Český maloobchod zažívá příznivé období. Těží z pozitivního stavu ekonomiky i optimismu spotřebitelů. Průměrná velikost jednoho nákupu rychloobrátkového zboží stoupá, stále větší počet lidí přitom již neupřednostňuje jen nejlevnější zboží, ale vyhledává kvalitu. Rychleji než značkové zboží dnes rostou privátní značky, nejvíce se daří těm prémiovým. 

„Podle měření společnosti GfK Češi utratili například za potraviny za poslední rok o 3,7 % více než v předchozím období. Objemový nárůst představuje 0,3 %, inflace přispívá dalšími 2,3 %, ovšem zřetelně se projevil i fenomén takzvaného up-tradingu (+1,1 %), který lze zjednodušeně popsat tak, že levnější výrobky stále více nahrazujeme produkty s vyšší kvalitou a cenou,“ informoval Tomáš Drtina, managing director GfK CZ&SK. 

Stále rostoucí trend nákupů v promocích, v nichž je Česká republika v celoevropském srovnání opravdovou velmocí, se letos poprvé zastavil. „I nadále chtějí Češi nakupovat výhodně, ale dochází zde k posunu směrem ke kvalitě,“ doplnil Tomáš Drtina. Význam akcí a podpora prodeje přímo na prodejně klesá s vyšším dosaženým vzděláním. 

Mapa ukazuje podíl promocí baleného zboží, grafy ukazují akční nákupy baleného a čerstvého zboží, zdroj: GfK.

Privátní značky obchodních řetězců rostou rychleji než značkové zboží. „Zákazníci si často ani neuvědomují, že kupují privátní značky. Ale jejich růst je celoevropským fenoménem,“ popsal Tomáš Drtina. V Německu tvoří privátní značky již 38% podíl z nákupů, v České republice zatím 21 %, potenciál dalšího nárůstu zde tedy stále je. Stále větší zájem je rovněž o exkluzivní privátní značky, které nabízejí vysokou kvalitu za příznivou cenu. 

Privátní značky obchodních řetězců rostou rychleji než značkové zboží, zdroj: GfK.

Role českých potravin je stabilizovaná, větší význam jim přisuzují zákazníci s vyšším vzděláním. To samé platí pro regionální a místní potravinářské výrobky. 

Výběr zboží ovlivňuje i rostoucí zájem spotřebitelů o jejich vzhled. Dnes se o něj zajímá 64,3 %, zatímco v roce 2013 to bylo pouze 61,9 %. Zdravý životní styl se promítá do rostoucích kategorií potravin, nápojů, kosmetiky i drogerie pro domácnost – za posledních pět let došlo k nejvýraznějšímu nárůstu u produktů s obsahem aktivního uhlí (+338,6 %), proteinové výrobky (+137,5 %) a ekologická drogerie (+40,6 %). Nejotevřenější skupinou k inovacím jsou přitom mladí nezadaní lidé, bezdětné páry či rodiny s malými dětmi. 

Top trendy při nákupu potravin, nápojů, kosmetiky i drogerie domácností, zdroj: GfK

Pro výběr kamenného obchodu k nákupu je nejdůležitější jeho poloha. Druhým nejdůležitějším faktorem je šíře sortimentu, a až poté přichází na řadu cena. Podíl e-shopů v oblasti FMCG tvoří 2 %. 

„Dnešní zákazníci jsou informovanější, sofistikovanější, sdílející a v řadě ohledů náročnější. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup. S vědomím této skutečnosti počítají obchodníci s miliardovými investicemi do svých prodejen. Jejich modernizace a zkvalitňování služeb je do budoucna zásadním tématem. Jen díky novým technologiím a investicím nezmizí kamenné prodejny, zákazníkům totiž nabídnou nový koncept, atraktivní kombinaci centra nákupu, showroomu a divadla,“ vysvětlila Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. 

-stk-