Prezidentské (ne)kampaně jdou do finále
V pátek se konají prezidentské volby, kandidáti se již soustředí jen na mediální výstupy.
Letošní prezidentské volby jsou za dveřmi a předvolební kampaně spějí ke svému konci. Od 2. do 10. ledna bylo možné sledovat na České televizi volební spoty jednotlivých kandidátů, tedy s výjimkou současného prezidenta Miloše Zemana, který kampaň oficiálně nevede. Po celé republice jsou vylepeny volební billboardy s tvářemi kandidátů, včetně Miloše Zemana, jemuž podporu ve venkovním prostoru zařídil spolek Přátelé Miloše Zemana v čele s prezidentovým kancléřem Vratislavem Mynářem. Rovněž kandidáti sázeli na sociální sítě i intenzivní kontakt s voliči.
Celkem devět kandidátů na prezidenta mělo také do pondělí 8. ledna uvést na svých oficiálních stránkách přehled s informacemi o osobách, které jim daly peněžitý dar na kampaň. Podle Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran tak v termínu neučinili tři kandidáti. Prezidenta Miloše Zemana stála jeho (ne)kampaň na nepeněžitých plněních 17 milionů korun, na účet dostal 4,5 milionu korun. Většinu reklamy za něj zaplatila Strana práv občanů, spolek Přátelé Miloše Zemana nebo společnost Euro - Agency. Odkud čerpaly peníze tyto organizace, z uveřejněného výpisu nevyplývá.
Další kandidáti na svých webových stránkách vykázali jako takzvané bezúplatné plnění pomoc od spolupracovníků a dobrovolníků, náklady na jízdné či výrobu videí. Například Jiří Drahoš na webu přiznal finanční dary ve výši téměř 34 milionů korun. Nepeněžité plnění bylo za 1,9 milionu korun. Michal Horáček si náklady na kampaň platí sám, ke konci prosince je vyčíslil na 29,4 milionu korun. Nepeněžitá plnění měla hodnotu asi 256000 korun. Mirek Topolánek vykázal dary za 9,4 milionu korun a bezúplatná plnění za dalších 1,3 milionu.
Kampaně jednotlivých kandidátů (v pořadí podle volebních čísel)
Mirek Topolánek – „Ani vítač. Ani kývač.“
Bývalý premiér České republiky Mirek Topolánek se ve své kampani prezentuje jako silný kandidát na prezidenta, využívá k tomu modrou barvu, jež má vyjadřovat solidnost a klid, a také státního symbolu dvouocasého lva, který místo štítu na červeném srdci. Staví na svých zkušenostech z vrcholové politiky, ve sloganech („Za svobodu se musí bojovat!“, „Evropa musí chránit své hranice“) se nebojí vykřičníků či slovesa muset, nebo jasného vymezení („Ani vítač. Ani kývač.“), což mu dodává na rozhodnosti a ráznosti. Rovněž se nezdráhá poukazovat na slabé stránky svých konkurentů, ať už se jedná o nevýraznost a nezkušenost Jiřího Drahoše, či zdravotní stav Miloše Zemana. Využívá outdooru, televizního spotu i internetu a sociálních sítích – na Facebooku má jeho volební stránka přes 25,5 tisíce fanoušků, na Twitteru přes 9 tisíc followerů.
Michal Horáček – „Silní lidé, hrdá země.“
Textař Michal Horáček svou kampaň staví na kontaktu s lidmi a příbězích. Komunikací se prolíná jeho vlastní příběh, prostor získávají ale i lidé, kteří se potýkali s nepřízní osudu. Billboardy využívají slogan „Spolu to dáme“ s hashtagem #kdomlcisouhlasi, podporovatelský vizuál apeluje na sílu lidí a hrdost země. Ve své prezentaci Horáček často používá zavazující „Slibuju“. Vizuálně si pohrává s černobílou kombinací, jež asociuje eleganci a důstojnost, s kontrastní modrou a červenou. Barevnost se odráží i ve volebním spotu, složeném převážně z fotografií vytvořených v průběhu kampaně, kde jsou akcentovány problémy obyčejných občanů i Horáčkova nezávislost na politických či podnikatelských elitách. Na svých internetových stránkách vybízí Horáček k odběru novinek přes Messengera, na Facebooku má 82 691 fanoušků, na Twitteru přes 10,5 tisíc followerů, na Instagramu 1520 sledujících. Rovněž disponuje i sítí dobrovolníků, kteří kontrolují vývěsky úřadů a po krajích prezentují jeho program.
Pavel Fischer – „Vím, jak na to“
Pavel Fischer staví kampaň na svých zkušenostech z diplomacie i Kanceláře prezidenta republiky, rovněž odkazuje na Václava Havla. Se sloganem „Vím, jak na to“ se vymezuje vůči kandidátům bez politické zkušenosti, s claimem: „Za mě se stydět nebudete“ vůči těm, kteří by mohli Českou republiku ne vždy lichotivě prezentovat, a s příslibem „Vrátím Česko na mapu světa“, který zdůrazňuje i v závěru svého volebního spotu, ukazuje svou orientaci na Západ. Na vizuálech využívá fotografii v atypickém postoji se založenýma rukama, asociující spíše uzavřenost a obranu. Z barev si vybral tyrkysovou, přívětivou barvu, jež vzbuzuje důvěru. Po celou dobu kladl Fischer důraz na kontaktní kampaň, těsně před volbami pořádá ve středu 10. ledna v pražském Rock Café koncert Fish You Were Here, naplno využívá i pomoc dobrovolníků. Na Facebooku má přes 29 tisíc fanoušků, na Twitteru více než 3 tisíce followerů.
Jiří Hynek – „Silný prezident pro těžké časy“
Zbrojař Jiří Hynek, podporovaný Realisty, se ve své kampani profiluje se sloganem „Silný prezident pro těžké časy“. Stejně jako Realisté volí tmavěmodrou barvu. Ve své rétorice zdůrazňuje, že neustoupí. Ve volebním spotu jej prezentuje jeho manželka, která neopomene zmínit výši jeho IQ, manažerské zkušenosti i to, že ho bude volit. Bez zajímavosti není, že volební spot je na oficiálních stránkách kandidáta sdílen z YouTube kanálu portálu na hubnutí Zdravájsikrásná.cz. Na Facebooku má přes dva tisíce fanoušků.
Petr Hannig – „Buďme hrdí“
Hrdost se objevuje i ve sloganu Petra Hanniga, jež stojí v čele strany Rozumní (dříve Strana zdravého rozumu) a jehož kandidaturu podpořila mimo jiné krajně pravicová strana Národní demokracie Adama B. Bartoše. Sám sebe označuje jako kandidáta české hospody, a byť v saku a s uvázanou kravatou, ve své komunikaci brojí proti Evropské unii i proti imigraci. I přesto, že jsou pro něho oficiální média „virtuosy na vyrábění fake news“, jejich pozvání k rozhovorům i do debat přijímá. Ve svém volebním spotu, který je takovým osobním fotoalbem, zmínil, že chce navázat na tradici T. G. Masaryka a také, že má rád zvířátka. Na Facebooku má necelých 1200 fanoušků.
Vratislav Kulhánek – „Rozhodně“
Kandidát z obnovené ODA a bývalý šéf Škoda Auto Vratislav Kulhánek ve své kampani pracuje se slovem „rozhodně“, které mu má dodat v očích veřejnosti na přesvědčivosti. Ujišťuje tak, že „rozhodně“ bude dobrý a zodpovědný prezident a že „rozhodně“ vrátí úctu práci a řemeslu. Na vizuálech používá klasický portrét na barevném rozostřeném pozadí s lidmi. Ve svém volebním spotu používá princip pohybu po „nástěnce“, kde se kamera vždy zastaví na některém záběru, například při návštěvě v továrně. Prostor ve spotu získali i podporovatelé, například horolezec Petr Mašek či jazzová zpěvačka Eva Emingerová. Na Facebooku disponuje s 1500 fanoušky.
Miloš Zeman – „Znovu“
Miloš Zeman, který kampaň ovšem nevede, nicméně o kampani, kterou připravují jeho podporovatelé, ví, je k vidění na billboardech po celé republice se sloganem „Zeman znovu“. Na pozadí umístil Pražský hrad, kterým ukazuje, odkud do dalších voleb vstupuje. Jistý Jaroslav Třešňák z Teplic nechal vytisknout a rozeslat letáky s „životním příběhem“ současného prezidenta, to vše v hodnotě 3,2 milionu korun. Další letákovou podporu za dva miliony korun zaplatila společnost EWAS. Za tiskovou inzercí v denním tisku stojí společnost Euro – Agency, která do ní vložila 1,8 milionu korun. Na Facebooku má Zeman téměř 103 tisíc fanoušků, jeho volební stránka Zeman znovu přes 25 tisíc. Volební spot Zeman do vysílání veřejnoprávní televize neposlal, debat se neúčastní.
Marek Hilšer – „#srdcenahrad“
Lékař, výzkumník a také občanský aktivista Marek Hilšer akcentuje ve své prezentaci prestiž a lidský rozměr svého povolání. Svým sloganem odkazuje na Václava Havla a jeho symbol srdíčka, kterým doprovázel svůj podpis, na vizuálech neváhá použít gesto V, symbolizující vítězství, jež se používalo v českém kontextu za Sametové revoluce. Ve volebním spotu se obklopuje lidmi, čímž zdůrazňuje to, že je občanským kandidátem. Na Facebooku má více než 22 tisíc fanoušků, na Twitteru přes 4 tisíce followerů a na Instagramu více než 2 tisíce sledujících.
Jiří Drahoš – „S čistým štítem“
Bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš ve své kampani hraje na notu své bezúhonnosti, profesionality a politické čistoty. Se sloganem „S čistým štítem“ komunikuje v outdooru, ve volebním spotu zdůrazňuje zase slušnost, řád i věrnost rodině a vlasti, ale i svou fyzickou kondici. Komunikaci staví především na nabídce alternativy k Miloši Zemanovi a slibuje, že na hrad chce vrátit důstojnost. I Drahoš velmi dbal o kontakty s voliči, které těsně před volbami chtěl oslovit přes poštovní rozesílku. V online prostředí má na Facebooku 83 tisíc fanoušků, na Twitteru téměř 15 tisíc followerů.
-stk-