Facebook odstřihne inzerenty od dat třetích stran

sobota, 14. dubna 2018, 08:25 Internet & Mobil MediaGuru

Kauza s využitím uživatelských dat firmou Cambridge Analytica má řadu vyústění, možnosti cílení kampaní zchudnou.

Foto: Facebook

Skandál s využitím desítek milionů uživatelských dat k cílení politické reklamy se dotkne i fungování standardních spotřebitelských kampaní. Největší sociální síť světa oznámila, že zruší přístup k sociodemografickým datům od třetích stran. To se dotkne například právě spolupráce s marketingovými partnery Facebooku, jejichž podrobné informace o uživatelích mohou marketéři využít. Tato doplňující zacílení tvoří zhruba polovinu ze zhruba 1200 cílících kritérií, připomíná server Marketingland.com. Ba co více, nejde přitom o zcela okrajové údaje, týkají se například informací o výši příjmu uživatelů, navštěvovaných obchodech, preferovaných značkách aut a obecně těch charakteristik, které se netýkají jen a pouze chování v online světě. Kategorie partnerů i z toho důvodu můžou být dobrou volbou pro firmy, které samy nemají přístup k datům zákazníků, aby si mohly vytvořit vlastní okruhy uživatelů, uvádí sama firma. K dispozici byly inzerentům ve Spojených státech, Brazílii, Francii, Německu, ve Spojeném Království, v Austrálii a Japonsku. 

Jak už ale rozsah a podrobnost cílících kritérií naznačuje, Facebook by minimálně v Evropě mohl mít dříve či později problém, i kdyby jeho pověst neutrpěla kvůli Cambridge Analytica. Jak popisuje Marketingland, společnost Marka Zuckerberga by zřejmě musela upravit tyto funkce i v důsledku evropské směrnice GDPR. Ta vstupuje v platnost 25. května a firmám ukládá povinnost žádat explicitní souhlas uživatele s konkrétním použití jeho dat. Tento týden navíc eurokomisařka Věra Jourová ujistila, že Evropská unie bude bedlivě sledovat, jak Facebook dodržuje nová unijní pravidla na ochranu soukromých údajů.

Zatímco 25. květen teprve nastane, Facebook se snaží vylepšit reputaci již nyní. Zuckerberg potvrdil, že tento týden společnost začala uživatele informovat, zda se jejich data dostala do souboru zneužitého firmou Cambridge Analytica. Mezi další protiopatření patří automatické zrušení přístupu aplikací k datům uživatele, pokud ji nepoužívá déle než tři měsíce 

„Jako zastánce i kritik facebookové reklamy po téměř desetiletí ale mohu upřímně prohlásit, že vnímám tento vývoj jako velmi vzrušující," říká Merry Morudová z digitální agentury Aimclear. „Myslím, že uvidíme více pokročilejšího cílení přímo na základě facebookových dat – případně ostatních jeho produktů jako Instagramu, Messengeru nebo Whatsapp – což je skvělé," dodala Morudová. Na této změně ale ne všichni budou profitovat stejně. Portál AdExchanger dodává, že vývoj nahraje zejména velkým zadavatelům a mediálním agenturám, tedy všem, kteří mají k dispozici dostatečně rozsáhlý vzorek „vlastních" dat, případně sofistikovaný tým datových analytiků. Předpokladem podobných úvah ovšem je, že takzvaný síťový efekt zabrání případnému odlivu uživatelů a udrží Facebooku jeho nynější dominantní postavení. Například Elon Musk ale reagoval na řečené události smazáním facebookových profilů firem Tesla a SpaceX. Odpověď na otázku, zda šlo o ojedinělé gesto, nebo začátek digitálního exodu, pak dají příští měsíce.

-rv-