I restaurace by neměly opomíjet marketing

pátek, 20. dubna 2018, 15:00 Marketing MediaGuru

Promyšlený marketing by měl být součástí i každé restaurace, většinou však na něj není čas.

Restaurace Signature, foto: Daniel Truhlář

Restaurace Signature, foto: Daniel Truhlář

„Dělat marketing“ je pro restauraci asi ta poslední věc, na kterou při svém dennodenním provozu myslí. Každý týden musí promyslet menu, nakoupit dostatek surovin, sladit směny kuchařů, pomocníků i číšníků, a na denní bázi stihnout rychle a dobře uvařit a všechny hosty obsloužit k jejich maximální spokojenosti. Nicméně i přes to všechno by na marketingovou komunikaci zapomínat neměla, protože zákazníků není jednoduše nikdy dost, zejména pokud nemá restaurace vybudované ještě dostatečné povědomí.

Každá restaurace i kavárna je ve svém důsledku značka, kterou je potřeba nastavit. Začít by měla od své vize, která by měla odpovídat na to, proč vlastně každý den otevírá. Rovněž si musí definovat svou cílovou skupinu, která se sice v průběhu dne může měnit, ale některé cílové skupiny dohromady nejdou – pracovní obědy asi těžko budou probíhat v místě, kde se rády setkávají maminky s dětmi. Dále je nutné si zmapovat konkurenci, a to nejen v nejbližším okolí, ale i v rámci daného segmentu. Soustředí-li se restaurace na hamburgery, měla by vědět, kde všude po městě jsou hamburgery vyhlášené. Jedině tak je možné totiž přijít s diferenciačním prvkem. Svou nabídku musí také umět správně nacenit a v neposlední řadě odkomunikovat.

Zásadní v propagaci je být dohledatelný, a to nejen v offline, ale i v online prostředí, v němž lidé informace o restauracích nejčastěji hledají. V offline prostředí by tak mělo být snadné restauraci najít. Nachází-li se někde stranou, neměla by podcenit dobrou navigaci, která zaujme a hosty dovede na správné místo.

Na internetu by měla mít přehledné mobilní webové stránky se vším, co potenciální host potřebuje  vědět – tedy s kontaktními údaji, včetně adresy a proklikatelného telefonního čísla, mapou, jednoduchým rezervačním formulářem, aktuálním poledním menu i stálou nabídkou a nakonec i fotografií interiérů i vybraných jídel. Stránky by měly být propojeny se sociálními sítěmi, kde by rovněž měly být aktuální informace o obědové či sezónní nabídce, novinkách či speciálních akcích. Některé z menších provozoven mají k dispozici jen svůj FB profil, o to víc by však měly reagovat na dotazy, komentáře či žádosti o rezervace. V onlinu by podniky neměly podceňovat ani hodnotící gastro aplikace. Už jen kvůli zpětné vazbě se vyplatí hlídat si recenze na TripAdvisoru, Yelpu či Restu.

Když se otevírá nová restaurace

Sociální sítě mohou pomoci právě otevírané restauraci. Například pražská restaurace Sia, jež se nachází v ulici V Celnici, si své sociální sítě – Facebook a Instagram – založila už deset měsíců před otevřením a plnila je obsahem. „Organicky získaným fanouškům v řádu pár stovek jsme dali nahlédnout pod pokličku příprav, od toho, co probíhá na stavbě, až po jednotlivé degustace připravovaných jídel. Zapojovali jsme i autentický obsah z asijských destinací,“ popisuje Tereza Olivová, jež zajišťuje marketing sítě Together, do níž Sia patří spolu s Cukrářem Skálou, Bruxxem, Vinohradským Parlamentem a provozovnami Potrefená Husa v pražské ulici Hybernská a Pardubicích.

Restaurace Sia v ulici V Celnici v Praze, foto: Sia

Restaurace Sia v ulici V Celnici v Praze, foto: Sia

Jedna ze tří kuchyní restaurace Sia, foto: Sia

Jedna ze tří kuchyní restaurace Sia, foto: Sia

Foto: Sia

Foto: Sia

V rámci sítě byla Sia komunikována také na stávající zákazníky, ať už prostřednictvím jednotlivých sociálních profilů, POS materiálů, či e-mailingu. „Nejdůležitější byl z hlediska komunikace sám šéfkuchař Jiří Štift, u kterého se nakonec ukázalo, že komunita jeho příznivců, fanoušků, přátel a obdivovatelů byla mnohem větší, než jsme očekávali,“ přibližuje Olivová s tím, že jeho jméno, známé z pořadu MasterChef, zpočátku poněkud zastínilo fakt, že se jedná o projekt sítě Together.

Nyní, pár měsíců po otevření, se restauraci Sia i celé síti vyplácí zejména propojení se silnými osobnostmi české gastronomie – kromě již zmíněného Jiřího Štifta například s Ondřejem Hutníkem, Dannym Wrightem, Janem Pípalem, generálním manažerem Robertem Vaverkou nebo Janem Pínou z Bruxxu, cukrářem Lukášem Skálou či šéfkuchaři z Potrefených Hus Petrem Břenkem, Karlem Kaplanem a manažerem Danielem Matyášem. „Aktuálně plánujeme společný event pro odbornou veřejnost a YouTube kanál,“ prozrazuje Tereza Olivová. Dále také fungují videa se zahraničními kuchaři, kteří přijeli z celé Asie.

Byť celá síť Together cílí primárně na lidi dlouhodobě žijící v Praze, i tak se snaží oslovit i zahraniční turisty. Sia je tak ve svém přilehlém okolí zařazena jako tip do několika hotelů a cestovních agentur, v létě pak začne pracovat s turistickými aplikacemi typu TripAdvisor nebo Yelp.

Jak je vidět na příkladu Together, restaurační sítě si hodnotu marketingu uvědomují. Své marketingové oddělení má třeba i síť Ambiente, jež stojí za kavárnou Savoy, cukrárnou Myšák, Kantýnou, hospodami Lokál, řeznictvím Naše Maso, restauracemi Eska, Pasta Fresca či kupříkladu novinkou Grils. Nově své marketingové oddělení postavila také skupina La Collezione, za níž stojí Riccardo Lucque a Ondřej Rákosník. Letos se chce zaměřit zejména na rozšíření povědomí o mateřské značky a posílení jednotlivých značek restaurací, jako je Aromi, La Bottega, La Finestra in Cucina, Laboratorio, Via del Vino nebo Il Catering. Marketingu se však věnují i samostatné provozovny, byť mají o poznání těžší pozici.

Když restaurace stojí na „komplikovaném“ místě

Příkladem samostatného podniku, jenž se intenzivně marketingu věnuje, je před rokem otevřená brněnská restaurace Signature. Na rozdíl od Sii, jež se nachází v centru Prahy, se však brněnský podnik potýká s nepříliš výhodnou pozicí – neleží v městském centru, ale v Popůvkách, kousek od D1, a navíc hned vedle casina. Sázet na náhodné kolemjdoucí tedy nemůže, naopak musí své zákazníky přesvědčit, že návštěva u ní opravdu bude stát za tu cestu.

Signature se tak zaměřuje na kvalitní gastronomii od šéfkuchaře Pavla Veltruského, someliérství i designový interiér. „Naším cílem je naši restauraci zaplnit a nabídnout lidem naprosto výjimečný zážitek. Nejsme žádné fine dining, jaké nabízejí michelinské restaurace, ale děláme tu poctivou kuchyni z kvalitních ingrediencí,“ vysvětluje Lumír Sendrei, jenž vede Signature spolu s Jiřím Lešikarem.

Restaurace Signature, foto: Daniel Truhlář

Restaurace Signature, foto: Daniel Truhlář

„Dáváme si záležet na každém detailu, od personálu po nádobí, které jsme si nechali vyrobit na míru zbýšovským hrnčířem Petrem Jurníčkem. Naše hosty osobně usadíme ke stolu, pověsíme jim kabát a každé jídlo detailně popíšeme. Na narozeniny zde máme připravený ročníkový armagnac, takže můžeme nabídnout přesně ten rok, kdy se náš host narodil,“ dodává Sendrei.

V marketingové komunikaci sází nejen na venkovní navigaci, ale i na sociální sítě, zapojení influencerů a aktivity PR. Součástí marketingového plánu je rovněž celá řada eventů – dětské brunche, na kterých je pro děti připraven program s animátorkami, ladies evenings spojené například s módní přehlídkou, či menu speciálně sestavené například pro návštěvníky Moto GP Brno. Součástí nabídky je také možnost uspořádat B2B akcí, interních konferencí, workshopů či schůzek.

Restaurace by tedy neměly spoléhat jen na to, že se k nim zákazníci sami nějak dostanou. Musí o sobě dávat vědět a poskytovat lidem důvod, proč k nim opakovaně chodit na jídlo.

-stk-